Laatste nieuws 2009
Het laatste nieuws over de DRG/DRB, fabrikanten, beurzen en knutselpraktijken aan onze modules...


28-11-2009 - Dubbeltractie.
24-11-2009 - Bouwupdate natuur
31-10-2009 - Een Oostenrijkse loc op de baan.
20-09-2009 - De zomer is om, we gaan weer verder met bouwen.
24-07-2009 - Rijeigenschappen van modellen.
30-05-2009 - Een nieuwe aanwinst.
23-05-2009 - Zo maar een paar sfeerplaatjes.
02-05-2009 - Daar is ie dan... Roco DRG BR 24.
25-04-2009 - Intermodellbau 2009: de huizenjacht.
01-04-2009 - Aanpassing thema.


28-11-2009 - Dubbeltractie.
Al een poosje zijn we bezig om met diversen type locomotieven op onze baan in dubbeltractie te rijden.
We waren er al snel achter dat een aantal type gewoon niet geschikt is omdat er bijvoorbeeld geen nemhouder voor de koppeling aan de voorzijde van de loc zit, of dat juist de nemhouder aan het voorloopwiel vastzit.
Het nadeel is dan dat het voorloopwiel van de tweede loc er in bochten dan wel eens uitgetrokken wordt door de eerste locomotief.
Dus zijn we op zoek gegaan naar een aantal modellen waar de nemhouder aan de voorzijde van de loc aan het chassis vastzit.
2x BR41

We hebben nu van Roco 2 BR24's en van Fleischmann 2 BR41's waar je perfect mee in dubbeltractie kan rijden.
Het is een erg mooi gezicht om de 2 loc's van Baureihe 41 met een lange ertstrein de helling op te zien puffen.
Deze loc's van Fleischmann hebben goede contacteigenschappen en een bijna geluidloze motor.
Met de motor is dat wel eens anders bij Fleischmann loc's, maar deze zijn mooi stil en rijden perfect.
Meer info over de Baureihe 24 en Baureihe 41 kun je vinden door op de linkjes te klikken.

24-11-2009 - Bouwupdate.
We zijn weer lekker op de baan aan het bouwen geweest, en hebben het ontbrekende stuk natuur nabij het station gemaakt.
Het is al een eindje gevorderd, de heuvel met de tunnel en een eindje verder de pas met daarin een klinkerweggetje liggen er nu.
Dit deeltje is wel al geschilderd en van bomen en struiken voorzien, maar moet nog verder verfijnd worden.
We hebben nog te weing dennenbomen voor op en langs de heuvels, dus als deze gekocht zijn moeten ze nog geplaatst worden.
Ook moeten er nog signaleringspaaltjes en verkeersborden langs de weg verschijnen, en een oude afscheiding tussen weg en rails.
Dit hek waarvan de onderzijde en palen uit bakstenen bestaan, met daar tussen een stalen hek ligt al klaar, maar moet nog vervuild en verouderd worden.
heuvel nabij station

de pas

Ook aan de andere zijde van het station zijn we aan het bouwen.
De klinkerweg ligt nu van links naar rechts door het gehele dorp en daarlangs komen de kerk, brandweerkarzene, huizen en een marktpleintje.
Op dit pleintje komt een boerenmarkt, waar mensen groenten, stoffen en vee kunnen kopen, dus er moeten ook voorzieningen gemaakt worden om het vee te stallen.
Achter de kerk is een hoger deel van het dorp gesitueerd, die omgeven is door een bakstenen facademuur, waarin ook kleine opslagplaatsen voor de lokale handelaren zijn.
De kerk, brandweerkazerne en de facademuur staan nu op hun plaats, maar het geheel is verder nog leeg.
plein

Maar eerst moeten we voor het afbouwen van dit deel nog marktkramen, figuren, vee en bomen hebben.
Dus in december de beurs in Houten maar weer eens bezoeken, en daar de nodige scenery aanschaffen...

31-10-2009 - Een Oostenrijkse loc op de baan.
Met ons thema waarin het dorpje Berchtesgaden een hoofdrol speelt en vlak nabij de Oostenrijkse grens ligt kunnen natuurlijk ook Oostenrijkse locomotieven Berchtesgaden aandoen.
In ons thema loopt de spoorlijn door naar Salzburg.
In werkelijkheid is in de jaren 30 en 40 wel een treintunnel voor de spoorlijn naar Oostenrijk gemaakt, maar de lijn zelf is nooit voltooid. De tunnel in het dorp bestaat nog maar wordt niet gebruikt door de spoorwegen.
Maar om terug te komen op de locomotief, er is sinds vandaag een Oostenrijkse stoomloc op de baan verschenen.
In Oostenrijk is de serie als Baureihe 310 vanaf 1911 op de baan verschenen, maar werd na de inlijving door Duitsland na 1938 in Baureihe 16 veranderd.
Tussen 1911 en 1916 zijn er voor de Nordbahn, Franz-Josefs-Bahn en Westbahn in totaal 90 locomotieven besteld.
De locomotieven werden in de sneltreindienst ingezet en hadden een maximale snelheid van 100 Km/u.
Roco BR16

De loc op onze baan is een BR16 van Roco en is een mooi en fijn afgewerkt model.
Het model is digitaal voorbereid, maar het inbouwen van de decoder is niet zo heel simpel.
Op de bijgeleverde handleiding van Roco staat dat de loc een 8 polige digitale connector heeft, maar waar deze zit staat niet vermeld.
Dus eerst de tender maar eens open gemaakt, maar daar zit dus niks.
Gelukkig was er een bevriende Reichsbahner aanwezig, die hetzelfde model al bezat.
Die vertelde dat hij zelf al met zijn eigen loc een uurtje of 4 is bezig geweest om zijn loc open te maken.
Dus op zoek naar de connector, en ja, na de hele loc te hebben moeten demonteren, waarbij er extreem veel los geschroefd en gehaald moet worden, kwamen we in de ketel de aansluiting tegen.
Roco BR16

Maar ja hij zat er gelukkig, en na het inbouwen van de decoder was het monteren minder werk en zat de loc redelijk snel weer in elkaar.
Dus de loc op de baan gezet en rijden maar.
De rijeigenschappen zijn goed, maar het voorloop wieltje liep er op de wissels steeds uit.
Na enkele stelwerkzaamheden en testen kwamen we er achter dat het veertje wat de as op de rails drukt de boosdoener was.
Dus is het veertje nu verwijderd en rijdt de loc perfect.
Nu nog een aantal Oostenrijkse bijbehorende wagons zoeken en dan kan deze loc op onze baan wel de grens over...

20-09-2009 - De zomer is om, we gaan weer verder met bouwen.
Omdat onze modules op de bovenste etage van het huis liggen, is het zomers niet zo'n goed plan om te gaan knutselen.
Veel te warm, dus staan de bouwwerkzaamheden op een laag pitje.
Wat natuurlijk wel gaat is lekker op je tafel in je tuin de bouwpakketjes van de gebouwen in elkaar zetten.
Die moeten ook geschilderd worden, en de verf droogt dan lekker snel.
Nu hebben we er weer een paar op de module gezet en kunnen we weer verder met het afbouwen van onze modules.
Op het toekomstige pleintje staan nu een kerk en brandweerkazerne en binnenkort gaan we de bestrating en overige scenery aanbrengen.

Laatst zag ik in een boek een foto van een wagon staan, een onderlosser type DRB Essen.
Ik wist wel dat de Deutsche Reichsbahn vele type onderlossers had, maar een foto van deze versie wagon had ik alleen maar in de DB uitvoering.
Deze foto is uit 1939 en op de wagon staat `Deutsche Reichsbahn Essen 850 063`.
Essen 850 063
Eind jaren 30 werd er een nieuw type vierassige `Schotterwagen` ontwikkeld met een laadgewicht van 57t en een laadvolume van 32m³.
Ze werden eerst als baandienstvoertuig ingezet en zijn na de tweede wereldoorlog in grote aantalen gebouwd.
Met het zoeken naar informatie over dit type wagon kon ik nog wel een soortgelijk type vinden, maar daar staat Wien op de wagon en denk ik dat het een echte Oostenrijkse wagon is.

Het leek me dus mooi om deze wagons ook op onze modules te laten rijden en ging op zoek of een fabrikant deze wagons in DRB uitvoering leverde, maar kon deze niet echt vinden.
Dus heb ik van Fleischmann 2 wagons als proef in de DB uitvoering gekocht, deze aangepast, en voorzien van nieuwe decals.
Zelf vind ik dit een mooi model wagon waarvan ik er toch wel meer wil aanschaffen en verbouwen.

24-07-2009 - Rijeigenschappen van modellen.
Er word regelmatig aan ons gevraagd naar de eigenschappen van locomotieven en wagons.
Dus leek het ons handig om bij de baureihe info ook de eigenschappen van de modellen te zetten.
Onderaan de baureihe info pagina's staat dan een klein stukje met rijeigenschappen van het model.
Natuurlijk zijn dat geen lange lijsten met maten e.d., maar gewoon de rijeigenschappen, de trekkracht en de afwerking.
Dit zijn onze persoonlijke ervaringen en meningen, getest op onze modules, waarin zich enkele wisselstraten en steile helingen bevinden.
Om de loc's te testen hebben we een personentrein (6 wagons) en twee goederentreinen (een ertstrein met 15 wagons, en een gemengde goederentrein met 12 wagons) gebruikt.
Misschien hebben jullie er wat aan, en mocht je zelf aanvullingen en rijeigenschappen van DRG loc's willen mailen, graag zelfs.
Op die manier kunnen we een nog beter beeld geven van de modellen die er zijn.
De gegevens kun je hier vinden.

30-05-2009 - Een nieuwe aanwinst.
Weer een nieuwe aanwinst op onze modules.
Dit keer een Badische IV h, DRG baureihe 18.3.
De loc is van Trix, heeft een geluidsmodule en grotendeels van metaal.
En wat ik meestal van Trix gewend ben is dat de rijeigenschappen goed zijn.
Zo ook bij deze loc, die rijdt feilloos over de Fleischmann kruiswissels, iets wat niet elke stoomloc van deze grote lukt.
Baureihe 18.3
Ook met de trekkracht zit het wel goed, de grote drijfwielen worden aangedreven door een stille C sinusmotor, die erg rustig loopt.
De geluidsdecoder in de loc geeft een mooi geluid, maar stond vreselijk hard toen ik hem voor het eerst inschakelde.
Gelukkig is dat te wijzigen, maar niet zo simpel als ik gewend ben.
De cv waardes van de decoder zijn nogal vreemd qua nummering en volgorde.
Om het volume te wijzigen moest ik eerst even in het boekje van een Trix BR01 kijken.
Daar stond iets in over cv 902... en ja gelukkig werkte dat ook bij deze loc.
Dus ben ik weer erg blij met deze prachtige loc...

23-05-2009 - Zo maar een paar sfeerplaatjes.
Binnenkort een itempje met sfeerplaatjes.
Hier vast een voorproefje:
Een BR18.1 bij de kolenbunker

Een stukje baanvak in de avondzon


25-04-2009 - Daar is ie dan... Roco DRG BR 24.
Daar is ie dan, een DRG baureihe 24.
Deze is van Roco, en ziet er mooi en fijntjes afgewerkt uit.
Ik was al een tijdje aan het wachten op dit model.
Natuurlijk had Fleischmann er ook eentje in zijn programma, maar daar zag je tussen de wielen van de tender de tandwielen zitten.
Roco BR24

Ik had het model al in Dortmund zien staan, maar dacht dat het nog wel een maandje zou duren voordat het uitkwam.
Totdat ik van de week op internet las dat het al te verkrijgen was.
Dus hup, even kijken en ja...nu rijdt ie al op mijn baan rond.
BR24 met donderbussen onderweg

Ik moet zeggen dat de rijeigenschappen van het locje perfect zijn, het rijdt prima over alle wissels en het motortje is zeer stil.
Aan de voorzijde van de loc zit er ook een mogelijkheid om een koppeling te monteren, dus denk ik dat deze BR24 nog wel een broertje erbij krijgt, dan kunnen ze mooi in dubbeltractie een lange personentrein trekken.
Nou ooit nog eens geluid in het ding zien te krijgen, maar dat is voor later.

25-04-2009 - Intermodellbau 2009: de huizenjacht.
Al een poosje zijn we op beide modules bezig met het bouwen van de stad.
ook op de site was het even rustig, omdat er niet echt veel te melden viel.
Na al heel wat gipsdeeltjes voor de wegen te hebben gegoten zijn we nu bezig met de huizen.
Daar gaat meer tijd in zitten dan we gedacht hadden, mede omdat de huizen die wij zoeken op beurzen in Nederland lang niet overal voorradig waren.
Maar zoals elk jaar in April is in Dortmund de Intermodellbau beurs, het walhalla voor de modeltreinliefhebbers.

Daar is zat te vinden op scenery gebied...tenminste dat dachten we.
Er stonden natuurlijk veel handelaren, maar het aantal wat scenery en huizen verkocht leek wat minder dan in de vorige jaren.
Maar met lege handen ga je daar natuurlijk nooit vandaan.
We hebben allebei weer wat scenery en huizen gekocht en nu moet de hele boel natuurlijk nog geschilderd en in elkaar gebouwd worden.
Op de module van Königsberg is nu de eerste straat met huizen compleet.
In deze straat is de schade van een bombardement deels zichtbaar en worden de daken en gevels weer hersteld.
Voor de module van Berchtesgaden staat nu een deeltje stadsmuur klaar en ligt er onder de module een stapeltje Vollmer huizen met o.a. een kerk, en een brandweerpost, allemaal in vakwerkstijl.
En als je dan ook nog tegen een Badische bagagewagen aanloopt die je al een tijdje zoekt, dan kan je dag eigenlijk niet meer stuk.
Badische bagagewagen

Dus als we weer wat verder zijn zetten we weer wat foto's op de site.

01-04-2009 - Aanpassing thema.
Er heeft een aanpassing aan ons thema plaatsgevonden.
Dit om 2 redenen:
Module II van Andre gaat erg groot worden en bevat dan eigenlijk alle delen van Königsberg en is het onlogisch om dan nog een tweede deel van deze stad met een depot te gaan bouwen.
Zo leek het mij dan leuk om iets aan de zuidelijke kant van Duitsland na te bootsen en mijn keuze is gevallen op het dorpje Berchtesgaden. Officieel eindigt daar nu de spoorlijn vanuit Bad Reichenhall.
Toch zijn er eind jaren 30 bouwwerkzaamheden geweest om de lijn door te trekken naar Oostenrijk en zijn er nog delen van de spoortunnel terug te vinden.
( meer info op deze site)
In ons thema is deze lijn er natuurlijk wel en kunnen we de spoorverbinding met het buurland maken, zodat er waarschijnlijk ook nog wel eens een Oostenrijkse loc bij het station zal verschijnen.