Laatste nieuws 2012
Het laatste nieuws over de DRG/DRB, fabrikanten, beurzen en knutselpraktijken aan onze modules...


17-12-2012 - Een 01.10 van Roco verbouwen.
18-11-2012 - Loksound... van het één komt het ander...
13-10-2012 - Nieuw materieel op onze banen.
02-09-2012 - DRG meetwagen, bijna klaar.
26-08-2012 - DRG meetwagen, een stukje verder.
24-08-2012 - DRG meetwagen.
11-08-2012 - Module I - Roco Baureihe 23.
28-07-2012 - Nummerschema elektrische locomotieven toegevoegd.
22-07-2012 - Nummerschema stoom locomotieven toegevoegd.
07-07-2012 - Nieuwe E locs op de modules.
21-06-2012 - Boeken toegevoegd.
03-06-2012 - Een klein stukje erbij, en dan is de voorraad op.
23-05-2012 - Update website.
13-05-2012 - Een klein stukje erbij, en het schiet al op.
28-04-2012 - Een klein stukje erbij.
21-04-2012 - Intermodellbau 2012.
03-03-2012 - Baureihe E44.5.
22-02-2012 - Rubberen vouwbalgen.
28-01-2012 - Nieuwe modellen 2012.
21-01-2012 - Orient Express en de uitbreiding van Konigsberg.
15-01-2012 - Onkruid bij de wagonwerkplaats.


17-12-2012 - Een 01.10 van Roco verbouwen.
Op onze banen rijden ook een aantal gestroomlijnde stoomlocomotieven, 01.10's, 03.10's, 05's en een 06.
Allemaal prachtige locomotieven die een mooie ontwikkeling uit de geschiedenis van de stoomloc weergeven.
In het begin van deze ontwikkeling waren de locomotieven nog helemaal gestroomlijnd en waren de wielen en drijfwerk via rolluiken bereikbaar.
Het maakte het onderhoud er op deze manier niet makkelijker op en ook hitte problemen waren een reden de stroomlijnbeplating rond de wielen deels te verwijderen.

In model heeft Roco een geheel gesloten 01.10 en Liliput een deels open versie.
De versie van Liliput bezitten we niet, die van Roco wel en het leek ons dan ook leuk een versie te gaan maken die aan het eind van de tweede wereldoorlog rondreed.
Dus een versie met de niet sierlijk uitgesneden drijfwielen, maar met de aan de onderzijde grotendeels verwijderde beplating zoals op onderstaande foto.
Als je het model van Roco opent valt meteen één ding op, het drijfwerk is niet volledig.
Alleen de 3 drijfwielen hebben een stang, meer niet en dat is op zich wel jammer.
Nou stond er bij ons in de vitrine nog een DB versie met olietender, die heeft wel het gehele drijfwerk en komt met de opbouw aardig overeen met de stroomlijnversie.
Dat was dus de oplossing, beide locomotieven demonteren en opnieuw de stroomlijnversie gaan opbouwen.
Een aantal onderdelen is zo over te zetten en andere moeten aangepast worden aan de nieuwe situatie.
De aanpassing zit dan ook eigenlijk niet in het drijfwerk, maar in de kap die er weer deels overheen moet.
Maar dat is op zich allemaal goed te doen en na passen en meten komt dan het moment om de kap uit te gaan zagen.
Na eerst nog even de foto's van de echte serie te hebben bekeken en afgetekend te hebben waar de boel weg moest is de kap deels weggezaagd en gesneden.
Het resultaat was prachtig, het drijfwerk is nu goed zichtbaar en reed meteen soepel met het testen van de locomotief.
Nou heeft deze versie van Roco nog wel de plastic look in de drijfwielen en daarom moet de boel nog geschilderd en vervuild worden.


Maar dan... dan ligt er op je buro nog een loc in tig onderdeeltjes, wat moet je daar nog mee.
Nou, de olietender is bruikbaar als extra (fantasie) watertender, de overige delen van de loc niet en die komt dan ook in onderdelen naast de werkplaats te staan.
Dus de tender aan de voorzijde voorzien van een koppeling en proefrijden maar.
Nou heeft de superlijm die ik gebruikt had waarschijnlijk niet goed gehecht aan het draaistel met als gevolg dat de koppeling losliet en onder de tender kwam.
Dan is een ontsporinkje opzich niet zo erg, maar een deel van mijn baan loopt langs de trap en precies op het deel waar nog geen plexiglas naast zit ging de tender dus aan zijn eerste vliegreis beginnen.
Het landen was nog niet geoefend met als gevolg dat het hele draaistel van de tender er af brak.
Wat nu?
Dan maar graven in een bak met onderdelen en daar 2 draaistellen uitgevist en een hele nieuwe onderzijde voor de tender gemaakt, compleet met kortkoppelmechanisme.
Dus achteraf nog mooier ook.

18-11-2012 - Loksound... van het één komt het ander...
Nadat ik in Augustus van dit jaar een BR23 van Roco met Zimo loksound had gekocht was ik erg onder de indruk van het geluid wat deze loc maakt.
Prachtig rijgeluid en de stoomfluiten die er in geprogrammeerd zijn hebben wat echo, zodat het ruimtelijk en mooi vol klinkt.
Wat dus in 1 keer opvalt is dat je bestaande locomotieven met geluid een beetje zielig gesis en gepiep maken ten opzichte van deze Zimo decoder.
Dus tijd om maar eens aan de gang te gaan met de Esu loksound decoders.
Een programmer e.d. hebben we, dus dat is het probleem niet en na wat gedownload op de site van Esu en wat geprobeer kwamen we er dus al gauw achter dat de Esu geluiden op de site eigenlijk niet meer van deze tijd zijn.
Ook de geluiden voor de versie 4 decoders zijn magertjes en klinken dus lang niet zo vol als de Zimo geluiden.
Dus waar lag dat nou aan, aan de decoders, de speakers of de geluiden zelf?
Technisch kunnen de versie 3.5 en 4 de geluiden makkelijk herbergen dus dat was het probleem niet.
Dan maar naar de speakers kijken, het zijn de standaard 23 mm modellen die meegeleverd worden in de verpakking.
De Zimo speaker klinkt wat voller, maar de Esu kan het na onze programeer en probeer akties dus ook aan.
Het ligt dus aan de sound van Esu.

Dan maar op het internet zoeken naar betere soundfiles voor de decoder.... nou die vind je dus niet of nauwlijks.
Wat dan? Nou de handleiding doorlezen en de soundfiles zelf maar gaan maken.
Na het hele bestand van een bestaande programmering uit geplozen te hebben waren we erachter hoe de boel in elkaar zit.
Dan betere geluiden.... hoe kom je daar dan weer aan?
Bij toeval zitten we op het Beneluxspoorforum wat te lezen over geluiden van kerkklokken en staan er wat links tussen naar stoom en diesel opname.
Die dus maar gedownload (mp3) en maar eens gekeken waarmee we die files dan bewerken.
Nou was ik vroeger wel eens met soundforge bezig geweest en dat bleek dus ook nu de oplossing.
Het bestand omgezet van een stereo mp3 file naar een 8bit mono wav bestand en de boel gaan bewerken.
We hadden ondertussen al heel wat bruikbare geluidsopname gevonden en elke keer er een benodigd deel uitgehaald.
Het enige wat we moesten doen was nog een 3 en 2/4 cylinder versie maken.
Nadat de basis files van die 2 versies waren gemaakt kon het aanvullen en programeren beginnen.
Met het rijgeluid van een BR41 en diversen stoomfluit, rem en andere geluiden hebben we nu de basis gelegd voor heel wat verschillende loctype.
En niet omdat we het nu zelf in elkaar geprutst hebben, maar de geluiden van de loc's met Esu decoder zijn nu qua geluid nu nog wat donkerder en voller dan de Zimo decoder.
Het enige waar nog wat aan geschaafd moet worden zijn de Landerbahn stoomfluiten.
Daar zijn de originele opname wat aan de zachte kant van, en in de files kun je in de instellingen de geluiden op zich harder zetten.
Het nadeel daarvan is dat de speaker dan wat overstuurt raakt..... dus nu nog even op zoek naar een goede harde opnamen van een Landerbahn stoomfluit.

13-10-2012 - Nieuw materieel op onze banen.
Vandaag weer eens naar de modelspoorbeurs in Houten geweest.
We waren op zoek naar wat decoderspul, wat postwagons en wat scenery, maar de tas die mee naar huis ging zat voller dan de bedoeling was.
De geluidsdecoder en scenery was gauw gevonden, dus dan maar lekker rustig over de beurs wandelen en verder kijken.
Andre vond van Marklin een mooie 4 assige PwPost4i Pr 14 Langenschwalbacher postwagen met gelijkstroomwielen en wat vrachtauto's.
Ondertussen had ik van Liliput een postwagen PwPost4ü-28 gescoord, wat goederenwagens en vond Andre nog een Trix PwPost4i Pr 14 Langenschwalbacher voor mij.
Bij aanvang van de beurs hadden we bij een stand nog wat Fleischmann 6 assige pruisische wagons zien liggen en het idee was om die ook maar mee te nemen.
Helaas was iemand ons voor geweest en was de hele voorraad weg, ach ja, dan hadden we ze maar meteen moeten meenemen.
Maar soms heb je dan toch geluk.... we staan bij diezelfde stand nog een beetje rond te kijken en liepen eigenlijk al weer weg.
Maar ons oog viel op wat Fleischmann stoomloc's, en daartussen lagen een BR43 en een BR17.
Andre heeft de BR43 in beslag genomen en de BR17 kon ik natuurlijk ook niet eenzaam achter laten.
Dus die zijn allebei voor een mooie prijs meegenomen en op de foto de buit van Andre.

02-09-2012 - Proefritje met de meetwagen.
Zo, nu even een proefritje met de nieuwe meetwagen.
Achter de nieuwe BR23 met enkele rijtuigen opweg naar Freilassing.

02-09-2012 - DRG meetwagen A, bijna klaar.
Het schiet al lekker op met meetwagen A.
De dakopbouw en bijbehorende leidingen en pantografen zijn geplaatst en het dak zit weer op de wagon geklikt.
Nu moet deze wagon nog wel een klein beetje vervuild worden, maar dat is weer de volgende actie.
Tot zover de knutselpraktijken aan de meetwagen.




26-08-2012 - DRG meetwagen A, een stukje verder.
We zijn een stukje verder met de meetwagon.
De kap is groen gespoten (ral 6008) en ramen en binnendeuren zijn weer in de wagon gezet.
Ook met de inrichting gaat het de goede kant op, de binnenkant is in houtmotief geschilderd en de meettafel is klaar.
Nu moet nog een deel van de meetapparatuur in en op het dak van de wagon geplaatst worden.




Later meer...

24-08-2012 - DRG meetwagens.
Laatst hadden we het idee opgevat om de DRG meetwagens te gaan nabouwen.
Na een poosje zoeken op internet en na heel wat geblader in boeken hebben we nu de juiste type wagons gevonden om deze te gaan ombouwen.
Wat ons wel opviel is dat er niet zo heel veel bekend is van deze wagons, dus een deel van de inrichting zal denk ik een beetje fantasie worden.
De vooroorlogse meetwagons bestonden uit meerdere type en werden vaak omgebouwd uit verouderde personenwagons.
De types die wij willen nabouwen zijn messwagen A en B.
Het eerste rijtuig wat we gaan ombouwen was voorheen een 6 assige salonwagen uit de trein van Keizer Wilhelm.
Nou zitten deze natuurlijk met 2 wagons in een set van Marklin, dus 1 wagon is te gebruiken en deze word voorzien van gelijkstroomwielen.
Deze wagon hebben we nu helemaal uit elkaar gehaald en daarvan is de kap ondertussen in de primer gezet.




De dakopbouw is verwijderd en daar komen later de 2 pantografen op met het benodigde leidingwerk en de loopplanken.
Ook de binneninrichting moet er aan geloven en is gedeeltelijk verknutseld en waar nu de eettafel van de Keizer stond komt later een tafel met een deel van de meetapparatuur.
Het model van Marklin is van binnen mooi gedetaileerd en op de wanden en vloeren zit een medallion motief.
Helaas moet dat motief wijken omdat de meetwagons van binnen zijn betimmerd met houten panelen.
Op de buitenkant van de wagon bevond zich aan beide zijde een groot bord met de tekst Messwagen A en nog wat meer informatie.
Omdat er natuurlijk geen decals voor dit model te krijgen zijn moeten we deze dan maar op decalpapier gaan drukken.
Nog genoeg te knutselen dus aan deze wagon.
Later meer...


11-08-2012 - Roco Baureihe 23.
Twee jaar geleden werd deze loc al aangekondigd, en het was even wachten...De Roco baureihe 23 DRG.
Maar nu is het zover en rijdt deze op onze banen rond en het is een mooi afgewerkt model.
Ook de verpakking van Roco is er dik op vooruit gegaan, een stevige kartonnen doos met daarin een kunststof doos die als vitrine gebruikt kan worden.
Onder deze doos zitten 2 schroeven die het model vasthouden en na deze losgemaakt te hebben kun je de loc er zo afpakken.
Dus geen vervelend piepschuim o.i.d.
Dan de loc..., de rijeigenschappen en het geluid zijn perfect.
Het enige wat even storend was dat het wiel achter de drijfwielen bleef hangen... druppeltje olie dacht ik.
Maar het probleem was dat één van de remmen tegen het wiel aanliep en zo dus de boel blokkeerde.
De rem iets weggebogen en daarna reed de loc perfect, en kunnen we gaan genieten van deze mooie locomotief.

28-07-2012 - Nummerschema elektrische locomotieven toegevoegd.
Al weer een stukje verder met het invoeren van de nummerschema's van de Deutsche Reichsbahn.
Dit keer de elektrische locomotieven.
Ze staan er nog niet allemaal op, de locomotieven die na 1938 bij de DR ingelijfd werden moeten nog toegevoegd worden.
Je kunt hier het schema vinden.
Dus binnenkort meer...

22-07-2012 - Nummerschema stoom locomotieven toegevoegd.
Het is een heel werk, maar ondertussen is er al een flink deel van het nummerschema van de stoom locomotieven toegevoegd.
Je kunt in dit schema alle series, bouwjaar, drijfwerk en materieelaantallen terug vinden.
Er moeten enkel nog wat na en ombouw series toegevoegd worden, maar dan is het schema klaar en kunnen we aan het overzicht van de elektrische locomotieven beginnen...
Dus gaan we daar weer lekker verder mee, prachtige klusjes voor als het ooit nog eens zomer word en het warm in huis is.
Je kunt hier het schema vinden.

07-07-2012 - Nieuwe E locs op de module.
Dit weekend was er weer een modelspoorbeurs in Houten.
Lekker tropisch zo midden in de zomer, maar wel handig voor de spulletjes die we nog te kort kwamen.
We zijn al een tijdje bezig om ook het E-loc park uit te breiden en dat lukt aardig.
Een poosje geleden had Andre van een maatje een partij materieel overgenomen en daarbij zat ook een E71 van Roco.
Het is een mooi filigraan model, volledig van metaal en de rijeigenschappen zijn goed.

Ook broeder Henk had dit model nog liggen, en deze hebben we nu ook overgenomen.
Afgelopen week hadden we er al eentje uit elkaar gehaald om te kijken waar de decoder konden plaatsen.
Het model is niet digitaal voorbereid en er is maar weinig ruimte om er een decoder in kwijt te kunnen.
Dus hebben we de stroom maar eens gemeten om te kijken wat het motortje nou werkelijk verbruikt en dat is bij zware belasting 0,5 A.
Dat viel dus reuze mee, zodat we er dus een Esu lokpilot 4 micro in geknutseld hebben (deze kan 0,75 A duurstroom hebben).
Nu rijden de locomotieven dus op onze modules rond en hebben we ze beide meteen maar op de goede schaalsnelheid ingesteld met de meetwagen.
Dat bracht ons meteen op het idee om ook de meetwagen van de DRG maar eens te gaan nabouwen.
Maar daarover later meer...

21-06-2012 - Boeken toegevoegd.
In het item boeken zijn er nu weer 9 bijgevoegd.
Langzaam aan krijgen we onze bibliotheek online en klik hier om deze te bekijken.
  
Mocht je zelf nog interessante boeken bezitten, laat het ons weten zodat we ook deze er op kunnen zetten.

03-06-2012 - Een klein stukje erbij, en dan is de voorraad op.
Na de update van de website zijn we weer verder aan het knutselen geslagen.
Het kleine deeltje wat er laatst bijgebouwd is moest verder afgemaakt worden met scenery, bomen en struiken.
Dus de kast open, de bomen en ander groen erbij gepakt en aan de gang gegaan...
Dan ben je lekker bezig en wordt het wel wat, maar op één of andere manier kom je altijd te kort.
Bomen heb ik nog wel, maar struiken en onkruid niet meer.
Nou dus maar weer even wachten dan op de volgende beurs en daar maar weer wat spul erbij halen.


23-05-2012 - Update website.
Na een aantal jaar is de website voorzien van een nieuw jasje.
Er zijn wat items gewijzigd en van plaats veranderd.
Het is een heel werk om de site weer geheel actueel te maken, maar het vordert nu aardig.
De bedoeling is om de informatie nog wat te verbeteren en eventueel nog meer foto's over groot en modelspoor te plaatsen.
Nog niet alle items staan nu op de site, deze zullen de aankomende dagen in gewijzigde versie worden geplaatst.
Een nieuw item op onze site gaat over DRB boeken, en daarin wil ik een korte samenvatting geven wat er zoal in de boeken staat.
Ook wil ik wat meer bouwverslagen en video's van de modelbanen gaan plaatsen.
Plannen genoeg dus, nou de boel nog uitvoeren...


13-05-2012 - Een klein stukje erbij, en het schiet al op.
Het schiet al lekker op met het stukje natuur erbij.
De heuvels zijn gegipst, geschilderd en bestrooid en moeten nu nog voorzien worden van struiken en wat bomen.
In het kuiltje naast de tunnels komt een klein meertje, met wat riet en wat beesten.
Naast de rails moet nog onkruid verschijnen... en zo blijf je lekker bezig...


28-04-2012 - Een klein stukje erbij.
Een probleempje waarmee wel meer modelspoorliefhebbers tegen aan lopen.. een aantal locomotieven die een helling moeizaam op komen.
Die helling op mijn baan moest dus veranderd worden, maar zoals elke modelspoorbouwer wel kent is je kamer altijd te klein.
Dan moet er een verandering komen die wel in het geheel past, maar hoe?
Ook omdat de collectie wagons de laatste jaren nogal uitgebreid is kwam er dus het idee om de kasten in mijn kamer weg te breken en er daarvoor in de plaats een vitrinekast van te maken.
Natuurlijk kom je dan kastruimte tekort, maar daar was natuurlijk al een oplossing voor.
Je annexeert een stuk van de ruimte op de gang naast je kamer en dat probleem is dan opgelost.
Sterker nog, op de gang loopt ook al een stuk spoor naar mijn loclift... en de gedachte was, als ik dat nou eens koppel door een spoor door mijn kast op de gang te laten rijden...
Dus na wat geteken en gemeet heb ik onder mijn vitrinekast nu nog een stukje spoor gemaakt wat qua helling rustig om hoog loopt, door mijn kast heen rijdt en zo rond kan rijden met het al bestaande spoor op de gang.
Dus weer een extra aantal meters spoor, en straks als dit stukje onder mijn vitrinekast klaar is weer een stukje natuur erbij.



21-04-2012 - Intermodellbau 2011
Zo daar was ie weer, ons jaarlijks uitje naar Dortmund.
Lekker een dagje uit, rond lopen op de beurs en ons op de terugweg ons lekker volproppen met soep en schnitzels in een restaurantje in Dingden.
Dat doen we zo al een aantal jaar en dat blijft gezellig.
Het enige minpuntje is dat de beurs in Dortmund met het jaar rommeliger word en het lijkt wel of er steeds minder modelspoor te vinden is.
Sinds de verandering een paar jaar geleden met de indeling in de hallen vinden we het een zooitje geworden en kom je opeens stands tegen met spul die niets te maken hebben met modelspoor.
Maar ja, je gaat er toch naar toe om te kijken of er nog wat kan vinden en meestal lukt dat ook wel.
Zelf zocht ik wat open wagons van sachsenmodelle, seinpalen en ook scenery voor een klein nieuw deeltje op mijn baan (later meer).
De wagons heb ik helaas niet gevonden, de seinpalen en de scenery wel.
Andre was op zoek naar een rijnaak voor in z'n haven en had er eentje van Artitec op het oog, de Kempenaar.
De Kempenaar
En zoals elk jaar staat ons favotiete winkeltje Das Kantoor op de beurs, die hebben veel tweede wereldoorlog spul en daar kijken we dus altijd even rond.
Ze verkopen ook Artitec, en daar heeft hij het schip dan ook gekocht.
Na nog wat gebabbeld te hebben werd er ons verteld dat het in later de middag nog wel eens druk kon worden op de weg, dit omdat Borussia Dortmund voetbalkampioen van Duitsland kon worden.
Dat was dus een mooie reden om naar huis te rijden... nou ja niet helemaal natuurlijk, er lag ook nog wat op ons te wachten in Dingden...
En ze smaakten dit jaar weer erg lekker...

03-03-2012 - Baureihe E44.5.
Op de module van Berchtesgaden rijdt nu een loc die ook dagelijks en alleen in deze streek rondreed.
Het gaat om een e-loc, baureihe E44.5.
De locomotieven van de serie E44.5 werden in de jaren 30 ontwikkeld en gebouwd door meerdere fabrikanten.
Deze serie verschilt uiterlijk met de E44.
Het ging hierbij om de bovenbouw gebouwd door Berliner Maschinenbau (BMAG) werk Berlijn en door AEG.
De locomotieven geschikt voor 15 kV werden door de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft (DRG) als volgt genummerd:
E44 101: prototype, in 1939 vernummerd in E44 501, in 1960 gesloopt
E44 102 - 109: in 1939 vernummerd in E44 502 - 509, na 1968 vernummerd in 144 502 - 509
De locomotieven waren ingedeeld bij BW Freilassing en reden hoofdzakelijk personentreinen op het traject Freilassing - Berchtesgaden.

Begin jaren 80 zijn de locomotieven buiten dienst gesteld en zijn er toch nog een paar bewaard gebleven:
E 44 502 bevindt zich in Museum Lokwelt Freilassing
E 44 507 bevindt zich in Verkehrsmuseum Nürnberg
E 44 508 bevindt zich in Verkehrsmuseum Nürnberg

De loc die op mijn baan rond rijdt is van Roco in de grijze versie en zit er erg fijntjes uit.
Het model is standaard niet digitaal voorbereid, dat is natuurlijk geen probleem, alleen is de loc redelijk volgebouwd.
Na wat gefrees past de decoder nu wel en rijdt de locomotief erg stil en rustig op de baan.


22-02-2012 - Rubberen vouwbalgen.
Een poosje geleden had ik blauwe Orient Express wagons gekocht.
De wagons hebben origineel geen nemkoppelingen, dus dat werd er dus zelf onder knutselen.
Nou koppelen ze nog niet superstrak, maar het is al een stuk beter en ik kan de profi koppelingen van Fleischmann er nu gewoon in zetten.
Dat was dus mooi opgelost.... alleen wat me toen stoorde is dat er tussen de originele kunststof vouwbalgen een kier bleef.
Met zulke mooie wagons vond ik dit wel erg jammer, todat Henk nog een setje rubber vouwbalgen vond.


De vouwbalgen zijn van zeer soepel rubber en op de kop zitten kleine magneetjes die ze tegen elkaar aantrekken.
Na wat gezaag en geklooi zitten ze er nu op, en is het een prachtig gezicht als de hele trein met gekoppelde vouwbalgen voorbij komt.
Ook op de wissels gaat het goed, dus dit was een mooie oplossing.
Helaas stond het merk niet meer op de verpakking en had Henk maar 1 zakje van 5 setjes... anders had ik waarschijnlijk wel meer wagons uitgerust met deze vouwbalgen.

28-01-2012 - Nieuwe modellen 2012.
Ondertussen zijn er al een aantal merken die hun nieuwe modellen voor 2012 presenteren.
Op deze pagina kun je alvast kijken wat er dit jaar zoal zou moeten gaan verschijnen.


Omdat bij Roco en Fleischmann nu nog een verwijzing gemaakt wordt naar een neuheit katalogus en niet naar enkele modellen verwijzen we deze hier apart:
Roco:
Fleischmann:

21-01-2012 - Orient Express en de uitbreiding van Konigsberg.
Vanaf het begin knutselen we (Andre & Richard)samen aan onze banen en hebben daar al heel wat plezier aan beleefd.
Maar tegenwoordig hebben we nog een broeder in het kwaad gevonden (Henk)die elke donderdag gezellig met ons mee klooit.
Lekker gezellig babbelen en ondertussen een beetje knutselen aan locomotieven, wagons en scenery.
Zelf heeft Henk ook bergen materieel en een halve stad aan huizen maar wil hij zijn verzameling wat inkrimpen.
Andre is dan nu ook de gelukkige bezitter van een prachtige grote kerk, een grote brandweerkazerne en een compleet fabrieksterrein.
Allemaal al afgebouwd, dus deze kunnen zo in de stad van Konigsberg (module II)geplaatst worden en is Andre dus een blij man.






Ook qua materieel mochten wij wat van hem overnemen en daar zagen we modellen die we graag in onze verzameling willen hebben.
Nu rijdt er dus een E91, een E44.5, een set van 6 Roco Hechtwagons en een 5 delige blauwe Orient Express van Trix door het station van Berchtesgaden (module I).
Ik had deze blauwe versie Orient Express in model nog nooit eerder gezien, maar het zijn fraai afgewerkte wagons compleet met binnenverlichting.
Natuurlijk zijn we vandaag ook op de beurs in Houten geweest, maar buiten wat kortkoppelmechanisme, scenery en wat elektronica hebben we daar verder niet veel gekocht.
Maar onze dag kan al niet meer stuk met de huizen en wagons uit de verzameling van Henk, dingen die je dus zelden ziet op de beurs.



15-01-2012 - Onkruid bij de wagonwerkplaats.
Na bijna de maand december onder de baan gelegen te hebben om alle electronica en verlichting aan te sluiten, wordt het wel weer eens tijd om bovenop de baan verder te gaan.
De locloods en het terrein er om heen is nu voorzien van verlichting, scenery en onkruid.
Dat ziet er al realistischer uit en als volgende week de beurs in Houten er weer is dan nog even de leds aanschaffen voor de verlichting in de locloods.
Met de Oostenrijkse wagons die rondom deze werkplaats staan zijn we nu klaar en zijn alle voorzien van een kortkoppelmechanisme.
De laatste staat nog buiten de loods omdat er in deze wagon nog een restauratie afdeling moet komen, maar daar zijn we nog niet aan toegekomen.