Laatste nieuws
Het laatste nieuws over de DRG/DRB, fabrikanten, beurzen en knutselpraktijken aan onze modules...


14-12-2013 - De laatste beurs van dit jaar.
05-12-2013 - Tweede Karwendelexpress nu compleet.
01-12-2013 - Reichsbahn Busvervoer.
02-11-2013 - Straßenroller Culemeyer.
29-10-2013 - Een mooie BR56 erbij.
28-10-2013 - Personeel: De baanwerkers.
27-10-2013 - Info locseries 80 toegevoegd.
13-10-2013 - Info locseries 43 en 55 toegevoegd.
13-10-2013 - Breitspurbahn.
11-10-2013 - Bromberg.
10-10-2013 - Over de trap.
16-09-2013 - Sfeerplaatjes.
04-08-2013 - Vakantiegangers.
01-08-2013 - Zomer in het dorp.
10-05-2013 - Onderweg met de Deutsche Reichsbahn - Rangeren.
09-05-2013 - Onderweg met de Deutsche Reichsbahn - Op de markt...
03-05-2013 - Onderweg met de Deutsche Reichsbahn & het Spoorwegnostalgie forum.
13-04-2013 - Nieuwe huizen in Berchtesgaden.
13-04-2013 - Intermodellbau 2013.
10-03-2013 - Een tweede Karwendelexpress.
10-02-2013 - Een fantasie watertender.
12-01-2013 - Een BR 54 en de Karwendelexpress.


14-12-2013 - De laatste beurs van dit jaar.
Het is al weer December en het jaar lijkt wel omgevlogen.
En vandaag de laatste beurs in Houten van dit jaar vol met stands die ouwe meuk verkochten, maar ook met handelaren die nieuwe en voor ons interessante spullen hadden liggen.
We zochten al een hele tijd franse modellen van vrachtwagens en auto's en zo staat er vandaag een handelaar met Norev modellen en die had ze dus.
Natuurlijk even kijken en er stonden 2 tons vrachtwagens van Citroen type 23.
Die blijken van 1936 tot ergens dik in de jaren 60 gebouwd te zijn, die passen dus ook op onze baan en zijn dus mee naar huis gegaan.
Andre heeft nog wat 1 assige aanhangers van Preiser gekocht en Evergreen profielen voor het gevangenisgebouw wat in aanbouw is.
Van de spoorplannen aan het begin van het jaar zijn er een aantal gerealiseerd, maar een aantal ook niet door tijdgebrek of veranderingen.
Zo is de loklift dus verdwenen en moeten er nu 2 schaduwstations met elk 12 sporen komen waarvoor ik nu alle rails en wissels heb.
Ook lag het in de bedoeling een derde draaischijf aan module 1 toe te voegen en deze moet onder de baan komen om beter met de locomotieven te kunnen rouleren.
Die heb ik vandaag voor een redelijke prijs kunnen aanschaffen en denk dat ik die in mijn kerstvakantie er eens lekker ga tussen knutselen.
Dan wordt het boven op de baan wat rustiger en zoals het nu getekend staat kunnen er 35 sporen aan gemaakt worden.
Mark vroeg in het gastenboek naar foto's van de opstelsporen van de schaduwstations, maar zover ben ik helaas nog niet.
Ik hoop dat deze in het begin van het nieuw jaar wel een flink eind gerealiseerd zijn, zodat alle wagons weer op de baan kunnen staan.
Nu zitten er weer veel in de verpakking of staan ze in de vitrine, maar daar horen ze dus niet.
En ow ja... lag daar voor 15 euro ook nog een mooi nieuw drie assig 4e klas rijtuig... en die zijn normaal dik 40 euro.
Die kun je dus niet laten liggen en staan nu bij de wagonwerkplaats om licht vervuild te worden.
Gauw hopen dat de vakantie aanbreekt en dan maar eens lekker aan de gang.

05-12-2013 - Tweede Karwendelexpress nu compleet.
Al maanden loop ik te zoeken naar de ontbrekende wagons van de licht met donkerblauwe versie van de Karwendelexpress.
Nou ben ik jarig in december en komt mijn vrouw met een prachtig kado, de drie wagons die ik nog zocht.
Dus ben ik een blij man en staan ze nu even voorlopig in de vitrine omdat ik met het schaduwstation bezig ben en er nu veel goederenwagons op het gewone station staan.
Maar toch kon ik het niet laten om ze even op de foto te zetten.
Natuurlijk moeten ze nog een beetje licht vervuild worden, maar dat komt later wel.
Maar dat was nog niet alles, ik heb ook nog mooie boeken van mijn vrouw en zoon gehad.
Het derde deel van de fotoboeken van Carl Bellingrodt met vele foto's van elektrische locomotieven en diesel treinstellen plus nog een boek over de nooit gerealiseerde DR breitspurbahnen.
Dus heb ik voorlopig weer zat om te lezen en van te genieten.

01-12-2013 - Reichsbahn Busvervoer.
Een stukje info over het busbedrijf van de DRG.
Aangezien de Deutsche Reichsbahn door de Regerende Nazi's min of meer werd gedwongen de autobahnen aan te leggen probeerde men van de nood een deugd te maken door deze autobahnen zelf te gebruiken om de aansluiting met het groeiende wegtransport niet te verliezen en uit propaganda oogpunt leek dit ook een goed idee.
Verkeerstechnisch was er geen enkele noodzaak aangezien men met de trein sneller en comfortabel elke plek in het land kon bereiken.
Ondanks dit gegeven werden er in het eerste jaar van deze diensten(1937) al 484.000 reizigers met bussen vervoert en steeg dit in 1938 tot 700.000!.
Lees hier meer over de ontwikkelingen van het busbedrijf van de Deutsche Reichsbahn.

02-11-2013 - Straßenroller Culemeyer.
Een stukje info over het wegvervoer van de DRG.
In verband met de toenemende concurentie van het wegtransport werd de DRG gedwongen om na te denken over meer mogelijkheden om goederen bij de klant af te leveren.
Het geringe aantal eigen vrachtwagens was niet voldoende om aan de grote vraag te voldoen en de klanten aan zich te binden.
Daarom werd in eerste instantie een containermodel in gebruik genomen waarmee door middel van kleine afzetbare laadbakken de waren via het spoor en daarna via de weg bij de klant kwam, het zogenaamde "von haus zu haus" concept waarbij de laadbakken zowel op wagons als ook op vrachtwagens vervoerd kon worden.
Reichsbahn ing. Johann Culemeyer, verantwoordelijk voor machinebouw bij de DRG, ontwikkelde ten behoeve van deze nieuwe uitdagingen een speciale aanhanger waarmee complete wagons over de weg naar de klant vervoerd konden worden om op deze manier klanten zonder spooraansluiting toch voor de DRG te behouden en of te winnen.
Lees hier meer...

29-10-2013 - Een mooie BR56 erbij.
Elke modelspoorder heeft wel een aantal favoriete modellen.
Nou wij natuurlijk ook, en daar wil je het liefst dan meerdere versies van hebben.
Zowel Andre als ik vinden de BR56 20-29 een erg mooi model.
Een wat kleinere goederenlocomotief die wel kracht uitstraalt maar er toch nog sierlijk uitziet.
Er rijden er al een aantal op onze banen, en laatst kwam ik de onderstaande op E-Bay tegen.


Een nog in Landerbahnen kleuren zwart groene versie, maar wel al met gebruineerde wielen en stekkerinterface.
Nou had ik nog wel een Fleischmann rondmotor verwacht, maar ook dat niet, er zit gewoon al een moderne motor van Fleischmann in.
Redelijk geruisloos rijdt deze nu op mijn baan rond, en staat nu bij de werkplaats van Berchtesgaden te wachten op een lading echte kolen.
Verder is het is een mooi afgewerkt model met duidelijke opschriften en details, maar er moeten toch wel echte kolen op de tender.
Dat maakt het nog net even fraaier.

28-10-2013 - Personeel: De baanwerkers.
Zo, zoals beloofd weer eens een personeelitem toegevoegd, dit keer de baanwerkers.
Lees hier meer...

27-10-2013 - Info locserie 80 toegevoegd.
Info toegevoegd van een rangeerlocomotief, baureihe 80
Lees hier meer...

13-10-2013 - Breitspurbahn.
Het leek me interessant om ook eens een stukje over de ideeën over de breitspurbahn te plaatsen.
Ideeën die nooit uitgevoerd zijn en in deze tijd natuurlijk ook niet echt meer aan de orde zijn.
Het geeft wel een beeld hoe Hitler en enkele anderen mensen toen der tijd over grootschalig vervoer dachten.
Enkele zaken van dat grootschalig vervoer zoals lange zware goederentreinen is nu wel realiteit, ook zonder breedspoor.
Meer info over de breitspurbahn vind je hier.

13-10-2013 - Info locseries 43 en 55 toegevoegd.
Weer eens wat info van locseries toegevoegd.
Dat werd weer eens hoog tijd, want deze modellen rijden al een tijdje op onze banen rond.
Dit keer 2 goederenlocomotieven, baureihe 43 en 55


11-10-2013 - Bromberg.
Omdat we binnenkort weer meer ruimte in de schaduwstations hebben en we niet tegen lege sporen kunnen hebben we in Houten weer enkele Brombergs aangeschaft.
Roco heeft die geproduceerd als DRG, DB en OBB model.
Die van de DB en OBB zijn nog wel goed verkrijgbaar, maar de DRG versie zie je niet zo vaak.
We hebben enkele originele, en de andere moesten dus aangepast worden.
Geen probleem natuurlijk, met TL Decals en eigen gemaakte decals kom je erg ver.

Zo hebben we er nu een stuk of 25 bij elkaar, en met de lengte van die wagons is dat weer heel wat meters gevuld spoor.

10-10-2013 - Over de trap.
De knutselwerkzaamheden en aanpassing van het schaduwstation met de loclift zijn begonnen.
Voorheen liep er over mijn trap een enkel spoortje naar de loclift toe waar alle goederenwagons stonden opgesteld.
Daarop lagen 4 platen van 40 cm breed met 6 sporen, maar die raakte vol... en omdat deze werkte als een kopstation had het toch beperkingen.
Eerst heb ik nog gedacht de andere zijde van de loclift om te bouwen, maar dat kwam allemaal niet lekker uit.
Met rangeren moest ik te vaak de loclift heen en weer halen om de treinen te kunnen samenstellen. Niet handig dus.
Ook wil ik in deze ruimte in de toekomst een werkblad maken waaraan ik kan knutselen en onderhoud aan de locomotieven kan doen.
Op dat werkblad wil ik een schiebebuhne maken waar ik ook een programmeerspoor bij kan maken en zo eigenlijk alles bij elkaar heb om lekker te rommelen.
Dus de meeste goederenwagons maar in de doosjes gedaan en de hele boel maar gesloopt.
Omdat de ruimte zoals altijd voor wat je wilt te klein is heb ik nu besloten 2 schaduwstation van 12 sporen onder elkaar te bouwen met de mogelijkheid voor nog een 3e laag.
Dan heb ik 36 sporen en als dat dan nog niet genoeg is...
Maar om deze 2 schaduwstations te bereiken was het noodzakelijk om op de trap wat te gaan veranderen, er moest een 2e aanrijspoor bijkomen.
Dus ook daar de hele boel maar weggesloopt en opnieuw begonnen.
Nu ligt er een trace waarvan er 1 spoor naar beneden daalt en de andere stijgt.

Zo komen de sporen na verloop van tijd onder elkaar uit en is de aanrijroute naar de schaduwstations er.
De schaduwstations ga ik binnenkort bouwen zodat alle wagons weer uit de doosjes gaan en weer lekker op de baan kunnen.
Ik moet langs het spoor boven de trap er nog wel een valbeveiliging op maken, iets van een soort vangrail.
Voordat er treinen in het trappenhuis storten en dat lijkt me een slecht plan.

16-09-2013 - Sfeerplaatjes.
De zomer is om en het wordt weer eens hoog tijd om flink met de website aan de gang te gaan.
Sommige items zijn verouderd en andere moeten bijgewerkt worden.
Er moet wat technische info van locomotieven bijgewerkt en uitgebreid worden, er moeten wat stations en personeel pagina's geplaatst worden, genoeg te doen dus.
Zo ook het item met de sfeerplaatjes, dat is nu vast aangepast en uitgebreid.
Nu geheel vernieuwde foto's in de stijl van toen.
Benieuwd? Kijk hier maar...


04-08-2013 - Vakantiegangers.
Ondanks de oorlog zijn er in het zuiden van Duitsland nog wel mensen die een weekje op vakantie gaan.
Natuurlijk zijn dat maar weinig mensen uit het dorp dat voor een groot deel uit boeren en ander werkvolk bestaat.
Maar toch wonen er in het dorp een aantal mensen die het zich wel kunnen veroorloven om een weekje naar Oostenrijk te gaan.
De Karwendell express heeft vandaag een tussenstop in het station van Berchtesgaden gemaakt en de mensen staan ongeduldig in de warmte te wachten op het vertrek.
Maar eerst moet een lange goederentrein met kolenwagons het station passeren.... en het dat gaat langzaam en het lijkt wel of er geen eind aan komt.
Ach... ze moeten niet zeuren, een weekje vakantie is altijd goed natuurlijk.


01-08-2013 - Zomer in het dorp.
Het is zomer en op modelbouwgebied gebeurd er dan niet zo veel.
Met die warmte is het niet lekker om op zolder te knutselen en vandaar de zomerstop.

In het dorp en net als hier is het er erg warm.
De boer en zijn knechten zijn bezig met de oogst en dat valt natuurlijk niet mee met deze hitte.
Maar natuurlijk moet er wel geld verdiend worden en staan de kistjes met verse groente buiten bij zijn schuur.
Nou nog even een bordje langs de weg neerzetten en hopen dat er klanten komen.


30-04-2013 - Nieuwe huizen in Berchtesgaden.
Na Dortmund zijn er ondertussen enkele huizen gebouwd en geschilderd en staan ze op het plein achter de kerk.
Er staan nu een schoolgebouw, enkele woonhuizen en 2 panden met een slagerij en een kantoor met de redactie van de plaatselijke krant.
Nou moet de boel nog verder aangekleed worden met diverse scenery en wil ik nog een klein fonteintje op het plein.
Ook moeten er nog enkele gaslantaarns in de straten geplaatst worden en die hoop ik a.s zaterdag te kopen in Houten.
Als alles verder staat kan het licht vervuild worden en is het tweede deel van het dorp klaar.
Het derde deel komt iets hoger te liggen en daar komen verder een postkantoor, wat woonhuizen met winkels en een kleine burcht.







14-04-2013 - Intermodelbau 2013.
Zoals elk jaar zijn we gezellig op zaterdag een dagje uit naar Intermodellbau in Dortmund geweest.
En net zoals de laatste jaren vinden wij de beurs steeds rommeliger en onoverzichtelijker worden, maar dat is onze mening natuurlijk.
Na de kaartjes online gekocht te hebben waren we snel binnen en konden eerst nog even rustig kijken.
Dit jaar bestond de boodschappenlijst uit scenery, huizen, lantaarnpalen, vuilniswagens van Brekina en een kleine onderzeeboot.
Andre vond de vuilniswagens en de kleine onderzee boot van Art Master en die zijn mee naar Holland gegaan.
Zelf was ik op zoek naar huizen van Vollmer en Faller.
Nou waren er naar mijn idee niet zo heel veel stands met een ruime sortering van de huisjes die ik zocht, maar toch heb ik er nog een aantal gevonden.
Deze zijn nodig om het tweede en derde deel van het dorp af te bouwen.
Helaas vond ik van de lantaarnpalen die ik zocht er eentje...dat schiet dus niet op en hoop ik dat er op de beurs in Houten meer te vinden is.
Maar voorlopig weer wat te plakken en te schilderen.



10-03-2013 - Een tweede Karwendelexpress.
Gisteren helaas de beurs in Houten moeten missen omdat ik een vriend moest helpen met een verhuizing.
Ik wou in Houten nog op zoek naar wagons voor de Karwendelexpress, en dan de licht met donkerblauwe versie.
Maar ja, het grote feest in Dortmund is natuurlijk ook in aantocht dus zo erg was het ook weer niet en misschien kom ik ze dan wel tegen.
Ik heb er geen haast mee.
De vorige keer in Houten was ik ook op zoek naar de andere versie(blauw-creme) maar die had ik toen niet gevonden.
Dus maar eens wezen zoeken op E-bay en daar stonden 2 sets bij de zelfde verkoper.
Natuurlijk maar een bod gedaan op een set en hopen dat het wat zou worden.... en het werd wat.
Na een paar dagen kwam de postbode met m'n set Karwendelwagons in blauw-creme.
Dus maar meteen de profikoppelingetjes erin gedrukt en rijden maar.
Het zijn toch hele andere wagons dan de licht donkerblauwe versie, zodat er in de toekomst dus 2 verschillende Karwendelexpress treinen op mijn baan rijden.
Nou nog op zoek naar een Oostenrijkse E-locomotief, want die hoort er eigenlijk ook wel bij.



10-02-2013 - Een fantasie watertender.
Na de verbouwing van de Roco 01.10 bleef er van de oliegestookte db versie nog een tender over en die moet natuurlijk ook op de foto.
Het idee was om daar een fantasie watertender van te maken en zoals ik al eerder schreef was deze zo gebouwd.
Maar na de eerste proefrit donderde de tender van de rails, precies boven de trap en daar kon het onderstel niet tegen.
Dus het onderstel maar gesloopt en van een oude goederenwagon met kortkoppelmechanischme maar weer een nieuw onderstel gemaakt.
Nou is de tender klaar en rijdt deze op de extra lange ritten mee met de sneltreinloc's baureihe 01.10 en 19.10.


12-01-2013 - Een BR 54 en de Karwendelexpress.
Het nieuwe jaar... en binnen 14 dagen al een beurs in Houten.
De beurs is dit jaar een eurootje duurder geworden en op zich maakt dat niet uit, want het is toch een gezellig uitje.
Maar wat me dan wel verbaasd is dat de gangpaden steeds breder worden er het lijkt of er minder handelaren komen.
En zo te zien daalt het aantal bezoekers nauwlijks, het was toch weer gezellig druk.
Misschien dat ze minder uitgeven en het daarom voor de handelaren steeds moeilijker wordt.

Het plan was om scenery, een paar decoders, een set Liliput Karwendel Express (blauw-creme) wagons en enkele Roco Brombergs te vinden.
De decoders zijn natuurlijk geen probleem.
Die vind je wel en de scenery die nodig was ook, platen met kinderkopjes voor in de haven van Konigsberg.
De decoder van Andre moet in een Roco 01 komen en daarvoor is ook meteen een doosje locpersoneel meegenomen.
Helaas hebben we geen DRG Brombergs kunnen vinden en zeker geen blauw-creme Karwendel wagons.
Wel hebben we een bagagewagon van de andere versie meegenomen, de licht blauw met donker blauwe uitvoering.

En wandelend naar de uitgang valt ons oog opeens op een BR 54 van Fleischmann, een 1'C' goederenlocomotief met 3 assige tender.
De prijs was netjes dus na even nadenken is deze toch naar huis mee gegaan en rijdt deze loc rustig en stilletjes over de baan.