Laatste nieuws
Het laatste nieuws over de DRG/DRB, fabrikanten, beurzen en knutselpraktijken aan onze modelspoorbanen...


25-12-2016 - Nieuwe boeken.
23-12-2016 - De schaduwstations van Berchtesgaden zijn klaar.
13-12-2016 - Een nieuwe set Rheingold wagons.
10-12-2016 - 2 tassen vol.
09-12-2016 - Als een sneltrein geleverd.
09-12-2016 - Het stationsgebouw van Konigsberg is klaar.
07-12-2016 - Drukte bij het vliegveld.
06-12-2016 - Gewonnen op E-Bay: Trix BR 05003.
03-12-2016 - Schaduwstation Konigsberg en veldspoor HOe.
27-11-2016 - Boeken spoor en militair toegevoegd.
27-11-2016 - Wissels, wisselstraten en een draaischijf.
26-11-2016 - Bijna klaar met rails leggen in het schaduwstation van Konigsberg.
22-11-2016 - Het schaduwstation van Konigsberg.
21-11-2016 - Het schaduwstation van Berchtesgaden.
12-11-2016 - Beurs Houten en de besturing van de baan.
06-11-2016 - En stukje verder.
30-10-2016 - Het vliegveld van Konigsberg heeft nu een landingsbaan.
29-10-2016 - Eindelijk begonnen.
27-10-2016 - Update fabrikanten nieuws.
26-10-2016 - Informatie Luftwaffe toegevoegd.
23-04-2016 - Intermodellbau Dortmund.
20-04-2016 - Nieuwe aanwinsten en lekker knutselen.
15-04-2016 - Flinke aanpassing aan het baanplan.
28-03-2016 - De vitrine is klaar.
15-03-2016 - De bouw van de kazerne en het vliegveld.

25-12-2016 - Nieuwe boeken.
Kerst 2016...helaas geen sneeuw, maar natuurlijk wel de kerstboom met kadootjes en daar tussen lagen een paar mooie boeken.
Twee boeken over de geschiedenis van de stations van Berlijn, een boek over auto's uit de jaren dertig en een boekje over locomotieftype van de DB.
In boeken over de stations word door middel van vele foto's en tekst mooi weergegeven hoe het er aan toeging in het dagelijks leven van het Berlijn in de vorige eeuw.
Het boek van de auto's uit de jaren 30 bevat ook mooie foto's, ook van autofabrikanten en zaken langs de weg zoals pompstations en garages.
Leuk om te zien dat de ontwikkelingen toen best snel gingen.
Het boekje van de locomotieftype van de DB past eigenlijk hier niet op de site, maar daar staan ook locomotieftype in die ooit voor de Deutsche Reichsbahn gebouwd waren.
En het is zeker een boekje waarin veel info te vinden is, dus altijd handig...
Klik hier voor meer info over de boeken van de Deutsche Reichsbahn.

23-12-2016 - De schaduwstations van Berchtesgaden zijn klaar.
Zo, de schaduwstations van Berchtesgaden zijn klaar.
Alle rails liggen vast op het hout, de stijg en daalcirkels zijn afgesteld, de wissels aangesloten en alles lijkt goed te fuctioneren.
Ook de instellingen in de Ecos van de wisselstraten aan de linkerzijde van het 2e schaduwstation zijn geprogrameerd, dus na wat heen en weer gerij is dat ook getest.
Dus heb ik nu 3 schaduwstation, het eerste met 3 sporen (middelste laag), het tweede met 12 sporen (onderste laag) en het derde met 22 sporen in de ruimte daarnaast.
Dat eerst station ligt eigenlijk tussen het 3e schaduwstation en de baan in en daar ligt ook een keerlus die tegengesteld is aan die van het onderste station, zodat er de mogelijkheid is om treinen in beide kanten te kunnen draaien.
Het 3e schaduwstation ligt niet in de ruimte waar de baan staat, maar in de ruimte ernaast.
Heel wat stations dus, maar het saaie werk is nu dus klaar en zijn we begonnen met de bovenste laag.
Dat word de laag waar het station, het depot en alle scenery komt.
En natuurlijk maar meteen het railplan van het station neergelegd om te kijken of alles uitkomt met hier en daar een kleine aanpassing aan het baanplan.
Want in de buurt van het station komt ook nog een deeltje smalspoor te liggen, maar omdat we daar nog niet genoeg rails voor hebben komt dat later wel.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.

13-12-2016 - Een nieuwe set Rheingold wagons.
Afgelopen zaterdag waren op de beurs ook op zoek naar een 5 delige set Trix Rheingold wagons maar hadden die niet gevonden.
We hebben al een paar sets Rheingold wagons van Liliput.
Op deze wagons van Liliput staat ook de tekst Rheingold, maar is de violete kleur van de wagons wat blauwer.
Een mooie reden om dus ook een set te zoeken waarbij de kleuren beter overeen komen met ons overig materieel.
Dan nog maar eens op internet wat gaan rondkijken...
Natuurlijk kan Ebay uitkomst bieden, maar deze sets gaan vaak voor een behoorlijk hoge prijs weg en dat vonden we nou weer geen goed idee.
Deze keer vonden we een set voor een mooie prijs bij een modelspoor webshop en hebben deze daar gekocht.
Mooie wagons waarbij de verlichting op de tafels al werkt, maar dat gaan we nog wel aanpassen.
In deze wagons willen we binnenverlichting maken die per wagon via een decoder geschakeld kan worden.
Het voordeel daarvan is dat er een condensator tegen het knipperen kan worden ingebouwd zodat dat hinderlijke geknipper meteen opgelost is.
Ook hoeven we dan niet de standaard Trix stroomdoorvoerende koppelingen te gebruiken en kunnen we gewoon onze standaard profi koppelingen gebruiken.
Maar voorlopig staat de boel nu in de vitrine, beschermd tegen stof en schade en komen de wagons ook pas op de baan als de meeste bouwwerkzaamheden aan de module achter de rug zijn.
Meer informatie over de Rheingold vind je hier:
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.

10-12-2016 - 2 tassen vol.
Dat was flink slepen afgelopen zaterdag.
We waren naar de beurs in Houten geweest en hadden een flinke boodschappenlijst.
Voor module 1 waren we op zoek naar rails; rechte en gebogen rails, nog twee 3weg wissels en een Digikeijs schakelmodule.
Vorige week op Marktplaats nog 125 rechte rails gekocht, dus dat scheelde weer ruimte in de tas.
Dat was nu compleet en dus tijd zat om lekker verder te zoeken naar de rest.
Onderweg nog 6 Brawa gaslantaarns, een Reichspost autobus, een grond verzetmachine en een verhuiswagen met bijbehorende wagon voor module 2 gevonden.
En ja,vergaten we bijna krimpkous, dus nog maar eens rustig een rondje en op zoek.
Maar zo als het wel vaker gaat, tijdens dat rondje kom je opeens nog veel meer tegen...
Andre zag nog 3 mooie Trix DRG Schurzenwagons liggen, eentje 1/2 klasse en twee 3e klasse en ja die lagen daar volgens hem verkeerd en heeft ze dus maar gekocht en meegenomen.
Tijdens dat rondje valt mijn oog op een Trix dubbeldekker, weliswaar Deutsche Bundesbahn maar dat verzamel ik ook.
Ook gearresteerd en nog geen steeds geen krimpkous...maar later toch gevonden en dus op naar de laatste hal voor een nog ontbrekend gebouwtje op het vliegveld.
Ja dat was er nou net weer niet, maar niet getreurd, tijdens het wandelen nog een DRG kalk wagon en 3 DRG tankwagons van Sachsenmodelle gevonden.
Dus beide een tas vol met moois, kunnen we voorlopig weer lekker voort op onze banen...
Klik hier voor een vergroting.

09-12-2016 - Als een sneltrein geleverd.
Na afgelopen week op E-Bay een Trix BR 05-003 in Duitsland te hebben gewonnen is deze als een sneltrein geleverd.
Net 3 dagen geleden de boel afgehandeld en vanmiddag belde de postbode met een pakketje aan...
Ja hoor, een pakketje uit Duitsland met daarin keurig verpakt de BR05 en compleet met certificaat omdat het een Trix Insider model is.
Nou, even de loc op het schaduwstation uitproberen natuurlijk, het geluid horen en kijken wat de rijeigenschappen zijn.
Met de rijeigenschappen van Trix zit dat meestal wel goed, alleen staat het geluid erg hard.
Omdat ik nu alleen pas het schaduwstation heb liggen en nog geen programeerspoor heb aangesloten komt dat inregelen later wel.
Maar omdat ik nu druk met de baan aan het bouwen ben gaat de loc voorlopig nog even de vitrine in en pas als het depot op de bovenste laag er ligt dan komt de loc pas op de rails.
Beetje zonde als er beschadigingen op zouden komen en vandaar dat de loc nu naast een andere rode soortgenoot (ook Trix) lekker in de vitrine staat.
Meer informatie over de baureihe 05 vind je hier:
Klik hier voor een vergroting.

09-12-2016 - Het stationsgebouw van Konigsberg is klaar.
Na enkele weken druk bouwen is het nieuwe stationsgebouw van Konigsberg klaar.
Een mooi klassiek gebouw wat mooi past bij de oude binnenstad, die daar vlakbij ligt.
Het gebouw komt iets verhoogd te liggen, met daarvoor een plein en wat wegen en wie weet komt er daar ooit nog eens een tram te rijden.
In werkelijkheid lagen bij de grote stations van Konigsberg ook tramlijnen, dus zou het zeker niet misstaan.
Maar zo ver is het nu nog niet, eerst het laatste stukje schaduwstation afmaken en dan kunnen we op de bovenlaag verder bouwen.
Meer info over de stations van Konigsberg kun je hier vinden.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.

07-12-2016 - Drukte bij het vliegveld.
Er is veel drukte op het vliegveld van Konigsberg.
De Junkers JU52 vliegen af en aan en kunnen nu amper een plekje vinden voor de hangars.
Dat komt omdat er aan de derde hangar nog druk word gebouwd en daardoor er even minder plaats is.
Omdat de Junkers nu voor de hangars staan moeten alle ME 109 jagers nu vlak langs de startbaan een plekje vinden.
Maar de bouwvakkers werken hard door, zodat waarschijnlijk deze maand alle gebouwen van het vliegveld gereed zijn en alles weer wat rustiger word.
Ook die willen hun kerstbonus natuurlijk opstrijken...
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.

06-12-2016 - Gewonnen op E-Bay: Trix BR 05003.
Na een tijdje wachten kwam er deze week dan eindelijk weer eens een Trix BR 05003 op E-Bay te staan.
Dus even rustig aangekeken wat de biedingen waren en toen toegeslagen...
Nu is deze loc dus onderweg naar onze banen waar deze binnenkort vanuit depot Berchtesgaden de zware sneltrein Konigsberg - Berlijn - Berchtesgaden kan trekken.
Klik hier voor een vergroting.

03-12-2016 - Schaduwstation Konigsberg en veldspoor HOe.
Vrijdagavond is onze knutselavond en vandaag hadden we besloten om met de electronica van het schaduwstation van Konigsberg te beginnen.
Dus vast een deel bekabeling aangebracht en een verdeler in de buurt van de Ecos gemonteerd en wat wissels aangesloten op de decoders.
Even de boel programmeren in de Ecos en daarna uittesten of het allemaal werkt.
Hier en daar even de wisselstand omdraaien en de hele zooi doet het perfect.
Maar buiten knutselen hebben we het natuurlijk ook wel eens over de zaken die nog op de baan moeten gaan verschijnen.
Lekker babbelen over wat er komen gaat en hoe dat er ongeveer zou moeten gaan uitzien.
Andre vertelde dat hij met de laatste hangar van het vliegveld bezig is zodat als ze alle 3 geschilderd zijn deze bij het vliegveld geplaatst kunnen worden.
Daar natuurlijk binnenkort de foto's van, in verouderde stijl....maar dus nog even geduld.
En tijdens het babbelen vertel ik aan Andre dat ik nog op de beurs ooit eens op zoek ga naar een HOe veldspoor setje met van die wagonnetjes voor in de zoutmijn van Berchtesgaden.
In werkelijkheid werd daar vroeger ook al zout gedolven en is er een flink gebied gebruikt voor de zoutwinning.
Ja, toen begon Andre te graven in de archieven onder zijn baan en komt hij met een setje van Roco boven water.
Een locomotiefje, 6 wagonnetjes en wat veldspoorrails, prachtig setje voor de zoutmijn dus.
En dus nog meer motivatie om aan de schaduwstations verder te werken en dan de bovenlaag te gaan bebouwen, en dit veldspoor daar in te verwerken.
Dus maatje, nog hartelijk dank voor dit mooie setje.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.

27-11-2016 - Boeken spoor en militair toegevoegd.
Er zijn weer wat spoor en militaire boeken toegevoegd op de site.
Klik op deze link voor de boeken over de Deutsche Reichsbahn en op deze link voor de militare boeken.
Binnenkort plaatsen we er weer enkele bij.

27-11-2016 - Wissels, wisselstraten en een draaischijf.
Zo, de eerste 12 wissels op het schaduwstation van module 1 zijn aangesloten.
Dat is makkelijker met het proefrijden en geeft mooi de gelegenheid om de wisselstraten te programmeren.
Dus alles in de Ecos ingevoerd en uitproberen maar...
Ook de draaischijf van het schaduwstation is aangesloten en als stootblok hebben we 19mm kunststof zadels gebruikt.
Want om nou 30 dure Fleischmann profirail stootblokjes te gaan aanschaffen voor onder mijn baan....we komen uit Holland he...
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.

26-11-2016 - Bijna klaar met rails leggen in het schaduwstation van Konigsberg.
Op enkele rails van de kopsporen na liggen nu alle rails van het schaduwstation van module 2 op zijn plaats.
Alle wisselmotoren zitten aan de wissels en kunnen nu aangesloten worden.
Natuurlijk staat er al materieel op het station om uit te proberen of het allemaal past en natuurlijk ook goed rijdt.
De fuhrerzug met 2 locomotieven en meer dan 10 wagons passen er ook op, dus als de wissels zijn aangesloten kan de hele boel er op.
Dan kan het programeerfeest beginnen om alle wissels en wisselstraten in te voeren.
Maar eerst nog even wat rijden, daar zijn die rails tenslotte voor...
Klik hier voor een vergroting.

22-11-2016 - Het schaduwstation van Konigsberg.
Ook aan het schaduwstation van module 2 word hard gewerkt.
Een groot deel van de rails ligt er we zijn nu bezig nog een aantal kopsporen aan te brengen.
Daar kunnen treinstellen of wagons afgesteld worden, zodat er meer materieel in het schaduwstation kan staan.
De wissels moeten nog wel aangesloten worden, maar er word nu eerst druk proefgereden om te kijken of alles goed ligt.
Pas daarna worden de wissels aangesloten.
Ook onder module 2 gebruiken we nu LSA plus stroken om de bedrading netjes te kunnen verdelen en heeft Andre vandaag zijn LSA tang ontvangen.
Dus valt er ook hier nog zat te doen.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.

21-11-2016 - Het schaduwstation van Berchtesgaden.
Buiten is het koud en guur en dus prachtig weer om binnen lekker aan de baan te knutselen.
Afgelopen vrijdag hebben we platen hout gehaald en deze op maat gezaagd om de onderlaag van module 1 dicht te kunnen maken.
Dat was even passen en meten, maar mede door het tekenprogramma wintrack komt het allemaal prima uit.
En daarna kan dan eindelijk de eerste rails op de baan.
Afgelopen beurzen in Houten hadden we al heel wat rails verzameld om het schaduwstation te kunnen bouwen en de draaischijf (draaischijf 3) onder de baan te kunnen voorzien van 30 sporen.
Maar dan gaat het hard en zie je het schaduwstation groeien.... en de doos met rails steeds leger raken.
En zoals altijd is het moment daar dat je de laatste rails pakt en ziet dat er toch echt nog wel wat nodig zijn.
Dus over een paar weken maar de ontbrekende rails op de beurs zien te scoren en dan de laatste 3 sporen van het station afmaken.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
En dan de boel aansluiten op de centrale.
Prima, de hele boel werkt en na wat proefrijden met loc's die nogal ontsporingsgevoelig zijn blijken de rails tot nu toe goed te liggen.
En ja dan pak je er nog wat locomotieven bij en maak je voor de foto een proeftreintje met een BR06, wat DRG meetwagons en een BR50.
Na wat heen en weer gerij komt het laatste stuk, het deel met de keerlusmodule.
Dat is er eentje van Digikeijs (DR410) en is het toch even afwachten of alles goed schakelt.
Ook dat gaat soepel en zo is het nu dus even afwachten totdat de beurs weer is geweest.
Maar vervelen hoeven we ons niet, de wissels en verlichting moeten nog aangesloten worden en dus hebben we nog zat te doen...

12-11-2016 - Beurs Houten en de besturing van de baan.
Vandaag was er weer een beurs in Houten, en daar hadden we nog een boodschappenlijstje voor.
Zo was er nog een Digikeijs 4018 wisseldecoder nodig, rails, een Esu 21 polige decoder en wat je zoal nog tegen komt voor een leuke prijs.
De profirails en electronica waren gauw gevonden, dus nu verder op zoek naar de 3e brug die nodig is op de module van Berchtesgaden.
Die was gauw gevonden en ook de Peco rails die daar voor nodig is was ruim vooradig zodat deze nu ook gebouwd kan worden.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Nu dus de laatste wisseldecoder op het bord geschroefd zit kunnen we de boel gaan bedraden.
De trafo's dienen als voeding voor de electronica, draaischijven en verlichting.
De regelbare gelijkstroomuitgang komen op verschillende spanningen te staan, zodat je straat en gebouwverlichting mooi wat kunt dimmen.
Naast de trafo's zitten de LSA plusstroken die de bedrading netjes verdelen.
Die werken met de bijbehorende tang prima, geen soldeerwerk en toch goede verbindingen.
En toen de Digikeijs 4018 wisseldecoders aangesloten en programmeren....
Dat programmeren ging niet helemaal soepel.
Alle huidige decoders werkte direct, maar ik had ook nog 2 wat oudere en deze weigerden te beginnen met adres 1 of 9...
Na wat lezen op het net staat er een bericht dat je wel kunt beginnen met adres 5 of 13... dat zal toch niet.... nou ja hoor, dat werkte wel.
Het vreemde was dat het met een Roco multimouse wel werkte en met de Ecos niet.
Nou dan maar eens proberen met adres 101 en 109, en vreemd genoeg werkte dat wel met de Ecos.
Het zal wel een bug zijn in de oudere firmware van de decoders.
Alles is nu geprogrameerd en werkt zoals ik het wil.
En na op de beurs nog een setje open wagens type Konigsberg en mooie Brawa gaslantaarns te hebben gescoord kan m'n dag denk ik niet meer stuk...
Klik hier voor een vergroting.
En ow ja, bijna vergeten....ook het laatste smallere deel zit na aan de baan met daaronder een uitschuifbaar blad om kleine knutselwerkzaamheden te doen.
Het gaat dus lekker met het bouwen.

06-11-2016 - En stukje verder.
Zo, het weekend is weer bijna om en we zijn lekker opgeschoten met het bouwen van het frame voor module 1.
Er staan nu 4 van de 5 delen en het laatste stuk ligt nu ook klaar.
Ook het uitschuifbare paneeltje tussen de lagen voor de centrale zit er al, dus nu kan het leuke werk beginnen.
De platen boven op de lagen van het frame worden van populierentriplex 12mm, wat licht en toch stevig is.
Eerst beginnen we met de onderste laag.
Daar kunnen dan de stijg en daal cirkel, het schaduwstation en de 3e draaischijf geplaatst worden.
Voorlopig zat te doen dus...
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.

30-10-2016 - Het vliegveld van Konigsberg heeft nu een landingsbaan.
Woeste werkzaamheden bij het vliegveld van Konigsberg.
De laatste weken hebben de baanwerkers hard gewerkt om de verharde startbaan bij het vliegveld aan te leggen.
En dat schiet op, de eerste vliegtuigen staan op de landingsbaan en de piloten kijken nu naar de taxiënde Junkers JU52 die klaar staat voor vertrek naar Berlijn.
Ondertussen word de laatste hand gelegd om enkele oneffenheden uit de baan te halen.
Meer info over het echte vliegveld Konigsberg Devau vind je hier.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.

29-10-2016 - Eindelijk begonnen.
Eindelijk kunnen we weer beginnen met het opbouwen van de module met het bergdorp Berchtesgaden.
Doordat er nieuwe kozijnen in het huis zijn verschenen en de boel moest worden geschilderd hadden we besloten de oude module af te breken.
Dat was in de zomer van 2016 gebeurd.
Vandaag was het prachtig weer om buiten de zaagmachine neer te zetten en vast de eerste 2 delen van de nieuwe baan te gaan bouwen.
Deze delen bestaan uit 2 lagen met een frame en stelpoten.
Omdat de vloer niet helemaal waterpas loopt hebben we M10 inserts met draaivoetjes onder de poten gemonteerd en zo is de baan goed waterpas te stellen.
Op de delen die nu staan komt op de eerste laag het depot en op de tweede laag de schaduwdraaischijf met 30 sporen.
(Zie Flinke aanpassing aan het baanplan)
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.

27-10-2016 - Update fabrikanten nieuws.
Het was al een tijdje geleden dat we het fabrikanten nieuws hadden bijgewerkt.
Dat werd dus weer eens hoog tijd en zo staan nu de op dit moment bekende nieuwe spoor en militaire modellen van diversen fabrikanten op de pagina.
Een merk wat ons dit jaar blij verrast heeft is Alsacast, dat mooi afgewerkte resin modellen produceerd voor een goede prijs.
Zo gauw er weer wat fabrikanten nieuws is zullen wij dat zo snel mogelijk bijwerken.
Nieuwe modellen modelspoor 2016.
Nieuwe modellen militair 2016.


26-10-2016 - Informatie Luftwaffe toegevoegd.
We hebben informatie toegevoegd van vliegtuigen die onlangs op het vliegveld van Konigsberg verschenen zijn.
Het eerste is van de Heinkel 21 "UHU" nachtjager, en het tweede is van het transport vliegtuig Junkers JU52.
Op en boven de baan van Konigsberg staan en vliegen er nu een aantal.
Meer info vind je hier:
Heinkel 21 "UHU" nachtjager
Junkers JU52



23-04-2016 - Intermodellbau Dortmund.
Al een aantal jaar hadden we de beurs van Intermodellbau in Dortmund overgeslagen omdat we het erg rommelig vonden geworden.
Dit jaar hadden we een boodschappenlijstje gemaakt en dachten dat het wel een leuk plan was om die beurs weer eens te bezoeken.
Zoals jaren geleden moet je natuurlijk tradities in ere houden en s'morgens vroeg al vertrokken en onderweg wat ontbeten.
We hadden al kaartjes via internet gekocht en konden dus zo de beurs oplopen.
Het was redelijk druk en we gingen met ons boodschappenlijstje op zoek.
Dat viel toch wel weer tegen, nog steeds is het rommelig qua indeling.
Nou valt een beurs natuurlijk al gauw tegen als je niet kunt vinden wat je zoekt, en merk je dat sommige producenten eigenlijk weinig nieuws te bieden hebben.
Maar toch nog een aantal dingen gevonden, een boek over de Reichspost, een lasercut brug, een Flakscheinwerfer en een Komanndogerat.
Ook hebben we nog wat voertuigen voor tijdperk III gevonden, maar die staan op www.bundesbahn.nl
En we weten het al weer, voorlopig lekker naar de beurzen in Houten en Intermodellbau slaan we voorlopig weer over.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.

20-04-2016 - Nieuwe aanwinsten en lekker knutselen.
Vandaag hebben we weer lekker zitten knutselen en Andre had zijn nieuwe aanwinsten meegenomen.
Een BR96 van Rivarossi en een set Orient Express wagons van Liliput.
De set wagons van Liliput zien er mooi uit en hebben in de doos nog vele details die er later op gemaakt moeten worden.
Ook zijn ze al voorzien van binnenverlichting en is deze set dus een mooie aanwinst.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.

Vandaag hebben we ook lekker geknusteld aan wat militaire modellen.
Andre was 3 Alsacast Sdkfz 231 aan het schilderen en ik was bezig met mijn modellen te voorzien van decals.
Zo zijn er nu weer een aantal klaar die nu voorlopig even de vitrine in gaan maar later weer op de wagons terecht moeten komen.
Wel hebben we nog een verlanglijstje gemaakt wat we zaterdag op de beurs in Dortmund nog hopen te vinden....
Later meer.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.

15-04-2016 - Flinke aanpassing aan het baanplan.
Vorig jaar december had ik een baanplan gemaakt voor de nieuwe module Berchtesgaden.
Ondertussen is de vitrine klaar en staan alle modellen die niet meer in de doos kunnen daar nu in.
Tijd dus om nu echt te gaan beginnen met de sloop van de baan en het opbouwen van de nieuwe baan.
Maar dan kijk je in de vitrine en zie je al die wagons staan.... en die moeten straks ook ergens op de baan staan.
Het huidige schaduwstation heeft 22 sporen van ruim 2,5m en daar staan nu bijna alle goederenwagons op.
Dus geen ruimte voor de personenwagons en toen toch nog maar eens naar het baanplan uit december gekeken....
Dat leek me toen okee, maar ik wil toch wat meer rijmogelijkheden en toch redelijk wat personenwagons op de baan laten staan.
Gelukkig ging het met het veranderen van het baanplan vrijwel in 1 keer goed en viel alles op zijn plaats.

Zo onstaan er straks op de eerste laag een station met een wat hoger gelegen kleiner depot.
Omdat het depot iets hoger ligt heb ik ruimte om een tunnel te maken voor het hoofdtraject.
Tussen de eerste en tweede laag heb ik nu dan ook ruimte voor een klein schaduwstationetje van 2 sporen om daar treinen elkaar te laten passeren.
Omdat het depot verhuisd is naar de 1e laag is de tweede laag dan helemaal vrij om er een nieuw schaduwstation bij te maken en op dezelfde laag er een draaischijf bij te maken waar ook nog locomotieven kunnen staan.
Dus op de eerste laag komen nu wat meer tunnels en hoogteverschillen, maar zo ontstaan er meer rijmogelijkheden en een nivo lager heeft het schaduwstation nu 14 langere sporen om de personentreinen te kunnen stallen, waar er door de lengte per spoor 2 achter elkaar kunnen staan.
Ook de draaischijf bij het schaduwstation heeft zo meer ruimte gekregen en daar kunnen dan 30 locomotieven staan.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.

28-03-2016 - De vitrine is klaar.
Een poosje geleden hadden we al gemeld dat de module van Berchtesgaden dit jaar gesloopt zou worden.
Dat moet omdat er nieuwe ramen in het huis geplaatst moeten worden en er ruimte komt om daar makkelijk aan te kunnen werken.
Het is dan ook logisch dat al het materieel weer in de doosjes gaat en de baan steeds leger raakt.
Maar een flink aantal loc's, wagons en voertuigen past daar niet meer zonder schade te maken in en daarom moest er dus een vitrine gebouwd worden.
Dus bovenaan de trap de leuning weggehaald en daar een vitrinekast gebouwd met 4 grote vakken die elk ruimte geven aan totaal 34 glasplaten.
Nu is het hele feest bijna klaar en zijn we begonnen om de loc's, wagons en voertuigen daar in te zetten.
Dat schiet nu lekker op en kunnen we binnenkort dan eindelijk beginnen met de echte bouwwerkzaamheden aan het huis.
Binnenkort meer.
Klik hier voor een vergroting.


15-03-2016 - De bouw van de kazerne en het vliegveld.
De eerste foto's van de bouw van het kazerneterrein en het daarnaast gelegen vliegveld.
Natuurlijk nog topgeheim, maar zo af en toe smokkelt de lokale journalist weleens wat foto's van het terrein.
Maar dat blijft een gevaarlijke bezigheid, de stad heeft nu 1 inwoner minder
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Binnenkort meer.