Laatste nieuws
Het laatste nieuws over de DRG/DRB, fabrikanten, beurzen en knutselpraktijken aan onze modelspoorbanen...


17-09-2017 - Model reviews.
13-08-2017 - 2 Bussing vrachtwagens.
30-07-2017 - Video's.
29-07-2017 - Een spoorwegovergang bouwen.
16-07-2017 - Berchtesgaden: Schaduwstation 1 en een E94.
08-07-2017 - Informatie E17 toegevoegd.
02-07-2017 - Op zoek naar een decoder.
18-06-2017 - Verwennerij.
06-06-2017 - Dekschuiten in de haven.
06-06-2017 - Waar komt de garage...
28-05-2017 - Alle huizen voor het hoge deel zijn klaar.
24-04-2017 - Huizen bouwen.
15-04-2017 - De eerste heuveltjes.
22-03-2017 - Masten en mensen.
03-03-2017 - Nieuwe E73 in Berchtesgaden.
26-02-2017 - Bovenleiding.
22-02-2017 - Alles aangesloten.
30-01-2017 - Een stuk verder.
23-01-2017 - Nieuwe modellen 2017.
01-01-2017 - De beste wensen voor het nieuwe jaar.

17-09-2017 - Model reviews.
Een tijdje geleden hadden we al het idee opgevat om eens wat model reviews te gaan schrijven, en dan met name de modellen die op onze banen voorkomen.
We willen er van alles wat opzetten.
Natuurlijk modeltreinen, maar ook voertuigen, vliegtuigen en nog meer...
We hebben deze keer gekozen voor de baureihe E94, toch wel één van onze favoriete modellen.
Op deze pagina kun je nu zien wat zo'n beetje het idee is en kun je hier onze review van de Roco DRG E94 lezen.
Misschien moet er hier en daar nog wat aangepast worden, maar eerst eens kijken of we niets vergeten zijn en het zo compleet mogelijk is.
Ideeën zijn natuurlijk altijd welkom.
Klik hier voor een vergroting.

13-08-2017 - 2 Bussing vrachtwagens.
Gisteren hebben we 2 Bussing 6000 vrachtwagens aan de verzameling toegevoegd.
Dat model vrachtwagen is eigenlijk begin jaren 50, maar we vinden ze erg mooi en de bijbehorende diepladers bestonden wel al tijdens de tweede wereldoorlog.
Dus met een klein beetje geschiedvervalsing worden de vrachtwagens nu eigendom van de Deutsche Reichsbahn.
De modellen zijn van Wiking en zijn niet super gedetaileerd en origineel vinden we dat ze een te glanzend plastic kleurtje hebben.
Nou moesten ze toch van kleur veranderen dus dat komt goed uit, dus de boel maar even ontvet en uit elkaar gehaald.
Het geheel zit met een drupje secondenlijm vast wat toch redelijk makkelijk los te maken is.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Na het spuiten in licht grijs en zwart de boel goed laten drogen en daarna weer in elkaar gezet.
Dat ziet er meteen al wat beter uit en nadat de zware transportkist ook geschilderd is deze maar op een dieplader neergezet.
Dan even in een boek naar de kleuren van de logo's gezocht.... de meeste foto's zijn in het zwart wit en daar lijkt het op alsof dat het normale oude goud zwarte DRG logo is en later in de oorlog stond op de vrachtwagens de Reichsadelaar met DR er op, maar dat vond ik bij deze wagens niet zo passen.
Ik heb uiteindelijk voor de zwart wit versie van het oude DRG logo gekozen....ook wel apart en omdat dit model tijdens de oorlog toch nog niet bestond maar prima bij ons thema past zijn de vrachtwagens nu dus met een zwart wit logo uitgevoerd...
En stukje fantasie, maar wel leuk om deze vrachtwagens een wat mooier aanzicht te geven dan het standaard wiking plastic kleurtje...
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.

30-07-2017 - Video's.
Na wat geknutsel met wat videoprogramma's zijn we nu een aardig stuk gevorderd.
Het was de bedoeling om de videobeelden te verouderen en dan kwamen we er al snel achter dat er zat programma's zijn die dat kunnen, maar er vaak toch iets niet naar onze zin is.
Nu gebruiken we Movavi, en daar gaat precies mee wat we willen.
Kijk maar naar de onderstaande filmpjes...


29-07-2017 - Een spoorwegovergang bouwen.
Op de oude baan van Berchtesgaden hadden we een spoorwegovergang van Brawa.
Een pracht ding om te zien, maar regelmatig schokte de aandrijving met als gevolg dat het behang van de bomen afviel.
Waardeloos dus.
Dus voor de nieuwe module maar een nieuwe van Faller aangeschaft en afgelopen week kwam de postbode met het pakketje aan de deur.
Een heel bouwpakket, je moet dus ook zelf de aandrijving met alle tandwieltjes in elkaar zetten.
Leuk klusje dus, en mede door de meegeleverde tekeningen zit de boel compleet met alle contacten redelijk snel in elkaar.
Ook meegeleverd is een stuurmodule om het geheel te bedienen wat ook netjes in elkaar zit.
Maar dan komt het afstellen, en dat is best wel een nauwkeurig klusje.
Na een aantal keer de aandrijving een paar milimeter te hebben aangepast staan de spoorbomen nu goed.
Even een paar fotootjes om alvast een idee te krijgen.
Ondertussen is het hele setje ingebouwd een aangesloten en werkt het prima.
Nu nog even met de video editor de filmpjes met de werkende spoorwegovergang in een oude stijl bewerken en dan kan de boel op youtube.
Zo gauw dat gedaan is verschijnen de filmpjes hier ook op de site.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
16-07-2017 - Berchtesgaden: Schaduwstation 1 en een E94.
Toen we vorig jaar zijn begonnen aan de bouw van module 1 bestond het originele ontwerp uit 2 lagen.
Zoals het wel vaker gaat komen er tijdens het bouwen nog wat aanpassingen en wensen voorbij en kwamen we er achter dat we maar via één keerlus de treinen konden laten keren.
Niet handig en zo onstond het idee om er nog een laag tussen te maken waar de treinen contra kunnen keren en dat is nu ook klaar.
Maar het laatste stukje was een hele bevalling waar we al een tijdje tegen aan hikte...
Na een zaterdag allerlei bochten en constructies zagen kunnen nu de treinen ook op de middelste laag rijden en is er de verbinding met het het schaduwstation 1 wat ook op deze laag ligt.
Ook het doorgaande spoor naar het 3e schaduwstation in de kamer naast de module is nu weer aangesloten op de spoorbaan.
Meer idee krijg je misschien op de pagina over de module 1.
En om de boel te testen maar eens alle ertswagons (34) achter een Roco E94 gekoppeld en ondanks dat de helling niet echt stijl is had deze het wel wat moeilijk.
Logisch natuurlijk en dus maar een andere E94 er bij aangekoppeld en zo in dubbeltractie de trein laten trekken.
Nu ging dat soepel en zag het er best wel indrukwekkend uit met die 2 E94's en die rij ertswagons.
Normaal staat de 2e E94 voor de trein met ketelwagens.
Nou kijk ik al een tijdje uit naar een Roco E94 met bedrijfsnummer E94006 en deze stond van de week op Ebay.
Voor een pracht prijs gekocht en deze grijs groene versie zal dus binnenkort ook in depot Berchtesgaden verschijnen zodat de licht grijze versie weer mooi voor de ketelwagens kan worden gezet.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.

08-07-2017 - Informatie E17 toegevoegd.
Na het aanschaffen van een Roco E17 zagen we dat de informatie van deze locomotief nog niet op onze site stond.
Dus maar meteen aan het werk en de info toegevoegd.
Klik hier voor de info over de baureihe E17.

02-07-2017 - Op zoek naar een decoder.
Gisteren was de beurs in Houten weer en moest er een decoder worden aangeschaft voor de smalspoorloc van Roco.
En met het idee om nog een DRG E94 van Roco aan te schaffen liepen we de beurs op om eens rond te neuzen of die te vinden waren.
Natuurlijk is de decoder geen probleem, maar de gewenste versie E94 (Roco 43716 met nummer E94006) kwam ik niet tegen.
Wel had ik een erg goedkope bijna nieuwe Roco DRG E17 zien liggen en een nieuwe DRG 4 assige tankwagon type Essen voor een tientje die ook nog op het verlanglijstje stond en deze beide dus aangeschaft.
Dus nog maar een rondje wandelen en kijken of ik die E94 nou nog misschien ergens tegen kwam...nee dus en ik dacht jammer misschien de volgende keer.
Na nog wat mooie bomen te hebben meegenomen bij Horster-Modelbouwwereld was het wel mooi geweest, want al een poos geleden had ik me voorgenomen pas weer materieel te kopen als de baan weer een stuk verder is zodat het er ook op kan staan.
Zoals wel vaker loop je dan bijna de beurs af als je oog ineens valt op iets heel anders.
Ligt daar een Trix Br 18.3 in het blauw ook al niet duur en tja....met dat soort zaken ben ik ineens vergeten dat de baan wat verder moet zijn en is de deal snel gemaakt.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.

18-06-2017 - Verwennerij.
Wie ooit vaderdag heeft bedacht...wat een topidee.
Lekker uitslapen, ontbijtje op bed en.... een pakketje.
Nou stond er al een tijdje een smalspoorlocje op het verlanglijstje, maar als je op vaderdag een doosje open maakt en daarin het doosje van het locje ziet liggen...
Wat een mooi kado, en dus het ontbijtje naar binnen schransen en daarna naar boven.
De boel even op de baan met een analoge trafo proberen en het rijdt prachtig.
Het locje is nu nog een DR versie zoals ze in Oost Duitsland na de oorlog rondreden, maar deze zal gauw aangepast zijn in de vooroorlogse variant.
Dus op de volgende beurs in Houten een decoder zoeken en dan kan deze mooi de baan op.
Helemaal blij mee.
Klik hier voor een vergroting.

06-06-2017 - Dekschuiten in de haven.
Ook in de oude haven van Konigsberg is er nu weer een hoop bedrijvigheid.
De eerste serie dekschuiten die nu gespoten zijn liggen in de haven te wachten op de lading.
We zullen binnenkort als er meerdere voorzien zijn van lading weer eens wat sfeerfoto's maken voor een mooi overzichtje van de oude haven.
Na de zomer word er waarschijnlijk ook gestart aan de grote haven met marineplaats zodat de dekschuiten met lading daar vast ook wel terecht zullen komen.
Maar hier eerst maar een klein voorproefje van de eerste lading dekschuiten....
Klik hier voor een vergroting.

06-06-2017 - Waar komt de garage...
Andre is weer lekker op zijn baan bezig na een lange tijd gedwongen niks doen door gebroken onderdelen aan zijn lichaam.
Maar hij word weer steeds mobieler, dus is de bovenste verdieping niet veilig meer en kan er weer geknutseld worden.
Natuurlijk zijn er wel wat modellen aan de tafel beneden in elkaar geknutseld en die kunnen dus nu even op de baan neergezet worden.
Zo ook de garage...en waar deze nu komt te staan moet nog even bepaald worden.
Er zijn 2 plekjes die mooi uitkomen, of naast één van de diensthuizen bij de kazerne of op het vliegveld.
Ik denk dat de grote baas zelf het nog niet bepaald heeft...
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.

28-05-2017 - Alle huizen voor het hoge deel zijn klaar.
Nu het mooi weer begint te worden en het warm is op de bovenste etage ga je natuurlijk niet aan je baan knutselen.
Maar op de tuintafel je modelletjes in elkaar knutselen is natuurlijk wel een optie.
Zo zijn nu de laatste huisjes voor het hoge deel van het dorp Berchtesgaden in elkaar gezet en geschilderd en kunnen we nu verder met het aanbrengen van straten, verlichting en scenery.
Ook de rails van het smalspoorlijntje wat voor het dorp langsloopt ligt op z'n plaats en kunnen we in de riviertjes de kunsthars aanbrenken voor het water effect.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Nu ook alles op z'n plaats staat kan ook de achtergrond definitief worden afgemeten en in photoshop worden samengesteld.
In de winter hebben we al eens een versie gemaakt met wat huisjes en de achtergrond die we willen gebruiken om zo een idee te krijgen hoe dat er uit zou komen te zien.
De indeling zoals op de onderstaande foto was een proef en de huizen in het modeldorp staan nu heel anders.
De panorama foto's die we gebruiken zijn van een hoger standpunt uit het echte dorp genomen, zodat je later op onze achtergrond tussen de steegjes en poorten onder de huizen van het modeldorp ook het echte dorp ziet liggen.
Op de onderstaande achtergrond staan ook de modelhuizen afgebeeld maar deze komen natuurlijk niet op de definitieve achtergrond.
Alles bij elkaar is het nog wat passen en meten en natuurlijk nog best wel werk, maar ik denk dat het straks prachtig is als het dorp visueel overloopt in de achtergrond van het echte dorp en de bergen die daar omheen liggen.
Maar dat is een mooie klus voor de zomer, ook aan de tuintafel met een lekker koud glas frisdrank ernaast.
Klik hier voor een vergroting.

24-04-2017 - Huizen bouwen.
Het is alweer een flinke poos geleden dat we druk waren met het in elkaar knutselen van gebouwen voor het dorp en de stad.
Dat lag even stil omdat Andre zijn heup had gebroken en natuurlijk niet even lekker in een stoel kon gaan zitten knutselen.
Gelukkig gaat dat nu een stuk beter en zijn we weer begonnen met het in elkaar bouwen van de benodigde huizen.
Want er moeten nog flink wat huizen in het dorp Berchtesgaden bijkomen, maar ook in de stad Konigsberg moet nog een flink deel van de gebouwen voor het depot en de haven in elkaar gezet worden.
Enkele jaren geleden hadden we op de beurs in Dortmund al flink wat bouwpakketten van Vollmer en Faller bij elkaar gescharreld, en deze komen nu dus mooi van pas.
Gisteren maar eens begonnen met een huis met winkel wat later de bakkerij van het dorp moet gaan worden.
Wij schilderen en vervuilen altijd de bouwpakketjes en nadat dit gebeurd was kan de boel aan elkaar gelijmd worden.
Dus hieronder maar twee fotootjes van onze bouwpraktijken van het huis in aanbouw en als het binnenkort klaar is de foto's van het eindresultaat.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.

15-04-2017 - De eerste heuveltjes.
We zijn weer wat verder met bouwen en ondertussen zover dat de eerste heuveltjes en bruggen op de module zijn verschenen.
Deze zijn nodig voor het smalspoorlijntje dat op verschillende hoogte al over een groot deel over de gehele module loopt.
Het lijntje word gebruikt om de bomen uit het bos naar de zagerij of het vrachtperron te vervoeren.
Het onderste deel van het dorp ligt qua hoogte al hoger dan het stationsnivo en zijn de heuveltjes dus nodig om die verschillen te kunnen overbruggen.
Ook het riviertje wat onder aan het dorp stroomt moet 2x gekruist worden en daarom liggen er dus nu enkele kleine bruggen vlakbij het dorp.
Twee kleine houtbruggetjes voor de smalspoorlijn en 1 stalen brug voor het wegverkeer.
De smalspoorlijn loopt binnenkort ook nog vlak langs een oude ruine en daalt dan weer naar het nivo waar het bos ligt.
De heuvels zijn natuurlijk nog lang niet klaar en hebben nu alleen een laagje gips en enkele basiskleuren grijs.
Pas als het hele smalspoortraject er ligt gaan we het verder schilderen en aankleden, en het water in het riviertje toevoegen.
Geen woeste toestanden, maar een rustig stromend geheel met enkele kleine watervalletjes.
Even een paar fotootjes om er een idee bij te krijgen....want foto's zeggen natuurlijk meer dan al die tekst hierboven...
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.

22-03-2017 - Masten en mensen.
Een paar weken geleden kwamen de eerste bovenleidingsmasten en rijdraden binnen en vandaag de laatste ontbrekende overspanningen en palen voor langs de baan.
Ondertussen hadden we al het middelste perron gemaakt en voorzien van bestrating, trappen, lantaarns en banken.
De lantaarns op het perron zijn al aangesloten en geven voldoende en sfeervol licht.
En nu staan dus de eerste mensen op het perron te wachten op de volgende trein.
Dat klusje is nu klaar, maar omdat later de bovenleidingsdraden overal hangen moesten ook de seinpalen al geplaatst worden.
Want om nou later met een boormachine tussen die fijne draden te zitten friemelen.... nee, da's geen goed idee.
Dus ook die maar meteen geplaatst en aangesloten en ondertussen staan er nu al heel wat masten, ook die van de overspanningen boven het perron.
Nou nog een klein stukje aan de linkerzijde van het station voorbereiden voor de bovenleiding en dan is dat deel vast klaar om later bedraad te worden.
Binnenkort meer...
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.

03-03-2017 - Een E73 in Berchtesgaden.
Afgelopen week zijn de eerste bovenleiding masten en rijdraden binnen gekomen om later het station van Berchtesgaden te kunen elektrificeren.
Eerst moeten de perrons nog gelegd worden voordat we de masten kunnen plaatsen, en dat neerzetten blijkt wel een precisie klusje.
Ondertussen ligt het het eerste perron er en moeten alleen de houten zijkanten nog afgewerkt worden met paaltjes.
Maar het kriebelt nu natuurlijk om meer E-loc's aan te schaffen en vandaag kwam de eerste van het verlanglijstje binnen.
Op E-Bay vonden we in Engeland een Brawa E73 in DRG grijs voor een mooie prijs en deze was binnen 4 dagen bij ons binnen.
Na het inbouwen van de 21 polige decoder staat de loc nu bij het station en rijdt deze erg stil en rustig zijn rondjes.
De echte loc is gebouwd in 1914 en reed op het traject Salzburg–Freilassing–Berchtesgaden.
Ze werden regelmatig ingezet in de goederendienst mede door hun maximale snelheid van 50 Km/U.
Er zijn er maar 2 van gebouwd en ze stonden bekend als weinig storingsgevoelig.
Dit is dus weer een mooie aanwinst...
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.

26-02-2017 - Bovenleiding.
Al vroeg in de vorige eeuw werd er in Beieren begonnen met het elektrificeren van de baanvakken.
In 1914 werd het baanvak naar Berchtesgaden onder de draad gebracht en kunnen we op de module Berchtesgaden ook niet achterblijven om dit te gaan doen.
Na wat uitzoekwerk en rondspeuren op het internet vonden we de DRG masten van Viessmann toch wel het mooist.
Ook Sommerfeldt levert deze masten en heeft misschien wel meer in het assortiment maar zien er vinden wij wat minder fijntjes uit.
Het is de bedoeling om het hoofdbaanvak en 4 van de 6 sporen van het station te elektrificeren.
Dus nu maar wat masten, een overspanning en rijdraden besteld om te kijken of het allemaal past.
Als straks het eerste deel gemonteerd is volgen er natuurlijk wat foto's, maar nu eerst maar wat op Ebay rondneuzen naar meer bovenleiding en favoriete E loc's.
Er rijden er op onze banen al heel wat E loc's rond maar staan er nog een E73 en E75 van Brawa en nog een E94 op het lijstje.
Maar geen haast, we zien wel wat er op Ebay voorbij komt...
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.

22-02-2017 - Alles aangesloten.
Nadat we vorige maand vrijwel alle rails op de bovenste laag van de module Berchtesgaden hadden gelegd was het nu tijd om alle wissels van het station electrisch aan te sluiten.
Op zich een saai klusje, maar ja het is voor het goede doel zeg maar.
De meeste bekabeling zat al vlak onder de wissels, maar door enkele wijzigingen in het baanplan moest er nog wat bekabeling bijgemaakt worden.
Het linker deel van het trace was dan ook snel aangesloten, maar bij het rechterdeel ging het mis.
Met het monteren van de wisselmotors op een drieweg wissel sprong het bedienhandeltje naar binnen met gevolg dat er binnen in een veertje los geschoten was.
Dus de wissel er tussen uit gehaald en voorzichtig geopend.
Het blijft ons verbazen dat fleischmann na al die jaren nog steeds niets verbeterd heeft aan de constructie van deze wissels, en omdat de boel binnenin niet meer betrouwbaar werkte hebben we die niet meer terug geplaatst.
Maar ondertussen was dit niet de eerste drieweg wissel die gesneuveld was en waren we het aardig zat zodat we het baanplan iets aangepast hebben en er nu een kruiswissel in het trace bijgekomen is.
Ook alle wissels aan de rechterzijde zijn nu electrisch aangesloten en is het baanplan ingevoerd in de Ecos.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Op naar het volgende klusje en dat was een verwaarloosd model van een bouwpakketje van Faller opknappen.
Gekocht op de beurs in Houten voor 2 euro maar het was niet veel.
Overal lijmresten, een glanzend creme kleur en de helft scheef geplakt.
Maar wat waterproof schuurpapier, een mesje, verf en wat geduld geven het bouwpakketje nu een ander aanzien.
Ondertussen staat het op de baan en zal het binnenkort wel zichtbaar zijn op de volgende foto's die we van het dorpje nog moeten maken...
Klik hier voor een vergroting.

30-01-2017 - Een stuk verder.
Ondertussen is het een maandje verder met het bouwen van de module van het bergdorp Berchtesgaden.
Na flink wat gezaag en getimmer in de kerstvakantie was het eindelijk zover dat we verder konden met rails leggen op de bovenste laag.
Het was wel even denken hoe een deel van het dorp uitneembaar bleef om bij een probleem bij de railspiraal te komen.
Het dorp moest ook uit meerdere lagen bestaan, met een stukje oude stadsmuur en vlak daarvoor het smalspoorlijntje.
Maar dat is wel gelukt en het deel waar nu de stadsmuur en brandweerkazerne op staan is een plaat die op te tillen is.
Omdat de uitneembare plaat meer dan een meter breed is kunnen we daaronder overal makkelijk bij en hebben we daarvoor net een vast deel voor de rails van de smalspoorlijn.
Het hogere deel van het dorp is een niet uitneembaar deel omdat daar later de achtergrond (280x60cm) van het echte Berchtesgaden boven komt.
De huizen krijgen een vaste plek waar men later tussen de steegjes en poortjes door kan kijken naar de achtergrond met het echte dorp en de bergen.
Het is dus wel een photoshop precisie klusje maar als het klaar is geeft dat een prachtig effect.
Ook aan de andere zijde van de module bij het depot komt zo'n achtergrond met industrie, bos en bergen.

Toen het deel met het dorp bouwtechnisch klaar was konden we dus verder met het railplan van het station en zoals het wel vaker gaat wijkt het af van de tekening.
Er is een extra spoor bijgekomen waar later een laadperron met goederenoverslag komt.
Niet extreem groot, maar net genoeg voor de hekken van het plaatselijk vee en vracht.
Vlak daarnaast komt ook het smalspoorlijntje te lopen wat op deze manier ook betrokken is bij het vrachtvervoer rondom het dorp.
Voorlopig bestaat de module nog uit veel hout en is het nog niet zover dat er al met de scenery kan worden geplaatst maar er wel al rond gereden kan worden.
Op dit moment zit de bekabeling voor alle voedingspunten en wissels op zijn plaats en kan de boel aangesloten worden.
Hieronder enkele foto's zoals het er nu uitziet...
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
23-01-2017 - Nieuwe modellen 2017.
Het is net 2017 en de fabrikanten komen met de eerste nieuwe modellen voor dit jaar.
Er zitten wel enkele mooie DRG modellen bij, waaronder die van Trix.
Die komen met een BR 05.003 in een zwarte uitvoering en een BR 58.
Maar verder nog geen spectaculaire modellen, dus wachten we nog rustig af...
Klik hier voor de pagina met de nieuwe modellen.

01-01-2017 - De beste wensen voor het nieuwe jaar.
Allemaal de beste wensen voor het nieuwe jaar.
Het afgelopen jaar was de treinenhobby op een wat lager pitje door verbouwingen aan onze huizen, maar die zijn vrijwel klaar en is er dus nu weer zat tijd voor de treinenhobby.

Vlak voor kerst was ik bij Andre en daar viel me op dat de kleuren Ecos 2 centrale wel een beter beeld gaf dan mijn wat oudere Ecos 1.
Die Ecos 1 had ik al een aantal jaar en die heeft het altijd feilloos gedaan.
Ik denk dat het niet aan de Ecos lag, maar omdat ik nu heel ander licht in de kamer heb vond ik het beeld minder...
Het kan natuurlijk ook zijn dat mijn ogen wat slechter beginnen te worden, dus maar eens hoog tijd om ook zo'n nieuw kleurending aan te schaffen.
En zo vlak voor kerst had ik de Modeltrein Express uit vlaardingen gebeld en gevraagd of die in voorraad was.
Ja die was in voorraad, dus meteen besteld en de volgende dag stond de postbode al op de stoep, super snelle service en levering.
Dus lekker na de feestdagen van de oude Ecos een backup gemaakt en die in de nieuwe gefrommeld, dat scheelt weer veel programmeer werk.
Alles werkte, behalve de plaatjes met de locnummers.
Wij gebruiken niet de standaard fotootjes van Esu, die zijn verwarrend als je meer locomotieven van het zelfde type hebt.
Dus meteen ook die boel maar bijgewerkt en meteen ons loogootje er op geknikkerd.
De hele boel is nu geupdate en ziet het er weer gelikt uit en zijn we beide blij met onze Ecos-jes.
Klik hier voor een vergroting.