Laatste nieuws 2018
Het laatste nieuws over de DRG/DRB, fabrikanten, beurzen en knutselpraktijken aan onze modelspoorbanen...


28-12-2018 - En stukje verder.
05-12-2018 - Een nieuwe tender voor een BR39.
25-11-2018 - Daar is ie dan eindelijk.
12-11-2018 - Een nieuwe sneltreinlocomotief.
17-10-2018 - Bekoling.
06-10-2018 - Studiemodellen.
01-10-2018 - Alle rails ligt op de baan.
25-09-2018 - De ringlocloods staat weer op de baan.
15-09-2018 - Ruhr Schnellverkehr.
31-08-2018 - Langs de rails: foto's en tekst bijgewerkt.
26-08-2018 - Nieuw materieel en geluid aanpassen.
16-08-2018 - De foto's en tekst van de Rheingold bijgewerkt.
31-07-2018 - Het schiet al op met de foto's.
30-06-2018 - Werk aan de bovenleiding.
24-06-2018 - Wat foto's toegevoegd van module Berchtesgaden.
20-06-2018 - Informatie E95 toegevoegd.
17-06-2018 - Nieuwe foto's.
27-05-2018 - We gaan de foto's vergroten.
26-05-2018 - Informatie E19 toegevoegd.
24-05-2018 - Elektrisch materieel.
19-05-2018 - Update opbouw modules.
28-04-2018 - Een nieuwe Rheingold bagagewagen.
27-02-2018 - Informatie E91 toegevoegd.
08-02-2018 - Informatie E93 toegevoegd.


28-12-2018 - En stukje verder.
Feestdagen...de tijd dat je wat meer vrije tijd hebt en zo af en toe even lekker kan knutselen aan je modelbaan.
Een poosje geleden hadden we de laatste gebouwtjes van het depot in elkaar gezet, geschilderd en vervuild.
Daarna kwam het vervelendste klusje, alle verlichting plaatsen en aansluiten.
De lichtmasten stonden natuurlijk zo, maar onder de baan ben je zo maar een paar uur bezig om alles netjes vast te zetten en aan te sluiten.
Ook de verlichting van de locloodsen moest hersteld en aangesloten worden en dat is nu ook gebeurd.
Na enkele betonpaden en klinkerwegen te hebben aangelegd kon daarna begonnen worden met het aanbrengen van het railballast, gras en struiken.
Zo is nu ongeveer de rechterhelft van het depot daarmee gedaan en moet nu nog het onkruid en gras langs de rails aangebracht worden.
Ook bij het landweggetje langs de kleine kolenbunker richting de tunnel onder de locloodsen is nu de verlichting en het groen aangebracht.
Het is nog niet helemaal klaar maar het begint nu tenminste ergens op te lijken.
De bewoners in het dorp hebben het nog wel dagelijks over het beeld dat bij het depot geplaatst is...
Moet het daar nou wel of niet blijven staan...ze zijn er nog niet uit.

Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.

05-12-2018 - Een nieuwe tender voor een BR39.
Afgelopen zomer had ik een Fleischmann BR39 voorzien van een oudere Esu 3.5 geluidsdecoder die ik nog had liggen, maar reed de loc soms wat schokkerig en had de motor op één of andere manier trekkracht verloren.
Ik snapte het nog niet meteen, maar dacht in eerste instantie dat het iets met de decoder te maken had.
Na wat aanpassingen in de daarvoor bestemde cv's werd het nou niet echt beter.
Dus de locomotief maar eens wat grondiger bekeken en zag dat het drijfstel van de locomotief eigenlijk best wel wat versleten was.
Maar dat bleek nou niet meteen het probleem, dus de decoder maar uitgewisseld voor een versie 4.0 en toen maar eens gekeken of het beter ging.
Na wat proefritjes leek het beter te gaan, totdat de loc na verloop van tijd helemaal schokkerig ging rijden.
Daar was ik nou wel klaar mee, dus hup...de boel uit elkaar, motor er uit en kijken wat er nou niet soepel liep.
De motor was de boosdoender en ik denk zelf dat een deel van de wikkelingen in de motor het begeven heeft en daarom zo slecht liep.
Maar om nou weer losse onderdelen te gaan bestellen voor een loc die al aardig versleten was had ik ook weinig zin in en besloot om een donor locomotief te kopen.
Natuurlijk kun je zeggen waarom gebruik je die niet en kieper je die andere op de schroothoop...maar de kap van de locomotief was mooi vervuild en wilde ik een DRG model met een andere versie tender.
Achter de bestaande locomotief zat een pr2'2 T31,5 tender en dat is nou niet echt mijn favoriet en ik wou dus nu een tender die ook achter diverse einheitsloc's zit, een 2'2' T 34.
Fleischmann maakte ook een versie BR39 met deze 2'2' T 34 tender onder nummer 4136, maar dan als naoorlogse versie van de Deutsche Bundesbahn.
Dus deze locomotief gekocht en de boel aangepast om de geluidsdecoder en speaker in dit model te maken.
Ik heb de verlichting van de nieuwe loc er uit gehaald en deze vervangen door witte Leds en dat gaf meteen een stuk beter licht uit de lantaarns.
Na de decoder te hebben ingebouwd en nog wat aanpassingen te hebben gedaan rijdt deze nieuwe loc nu dus met kap van de oude locomotief rond en heeft een prima trekktracht.
Zo had ik twee vliegen in één klap, een nieuw onderstel voor mijn loc en de nieuwe gewenste tender.
En een bijkomend voordeel is dat de motor in deze versie tender ook stiller is dan als de versie in het oude model.
Dus nu heb ik eigenlijk een nieuwe BR39 met de kap van het oude model...maar voor de foto lijkt het net alsof deze DRG locomotief een nieuwe tender heeft gekregen...
Ook omdat de tender nog helemaal schoon is en de loc er wat smeriger uitziet.
Dat laat ik ook zo, ik vind het wel een grappig gezicht...

Klik hier voor een vergroting.

25-11-2018 - Daar is ie dan eindelijk, de E94 DRG van ESU
Al meer dan een half jaar volg ik op de site van ESU hun model van de DRG E94 die oorspronkelijk in kwartaal twee van 2018 zou uitkomen.
Maar zoals dat wel vaker gaat wordt dat bij fabrikanten nog wel eens uitgesteld, en ja....het werd kwartaal drie.
Toen ik eind september op hun site ineens kwartaal vier zag staan werd ik toch wel lichtelijk verdrietig, nog langer wachten en hopen dat ie ook werkelijk uit komt...
Maar nu is deze prachtige loc in de DRG versie er dan eindelijk en rijdt nu zijn eerste meters op onze banen.
De locomotief zat in de doos van ESU netjes vastgeschroefd aan een plastic standaard en is omgeven door schuimrubber.
Na de loc te hebben uitgepakt en de wisselstroomsleper met het bijgeleverde tooltje te hebben verwijderd natuurlijk meteen op de baan geplaatst en maar eens kijken wat dit model nou werkelijk allemaal voor digitale functies heeft.
Met het boekje in de hand blijken er 28 functies in het model te zitten, bijna teveel om op te noemen maar hieronder enkele functies:
  • Mooi rijgeluid, met diversen luchtcompressors, signaalfluiten en stationssignalen.
  • Op afstand afzonderlijk bestuurbare pantografen.
  • Kop en sluit verlichting, rangeer, cabine en machinekamer verlichting en alle afzonderlijk te schakelen.
  • Leds bij de draaistellen die bij het remmen oplichten als vonken.
  • Sensoren in de draaistellen die het snerpende geluid in bochten creeërt.

  • Het model voelt ook solide aan en heeft een flink gewicht, ruim voldoende om een flinke ertstrein met 25 wagons tegen een helling op te trekken.
    Ook de afwerking van de locomotief is erg strak met vele aangezete details en met de bijgevoegde Reichsadlers is het een compleet model.
    Dus weer een prachtige aanwinst voor de zware goederendienst op onze banen.

    Klik hier voor een vergroting.
    Klik hier voor een vergroting.

    12-11-2018 - Een nieuwe sneltreinlocomotief.
    Op het depot van Berchtesgaden staan nu alle gebouwen op zijn plaats.
    Dat ging niet helemaal in één keer, want omdat de grote bekolingsinstallatie er nou ook op staat moesten er nog een portaalkraan en een kolenbak bij komen om deze dubbelsporige bekoling ook te kunnen bevoorraden.
    Na enkele keren hier en daar wat aangepast en opgeschoven te hebben stond de boel eindelijk goed en konden de laatste stukken rail ook vastgezet worden.
    Deze bekolingsinstallatie staat nu een eindje van de oude bekoling af en is bedoeld voor de grotere locomotieven.
    En nu dus alle rails op de baan ligt werd het hoog tijd om de rest van de stoomlocomotieven uit de vitrine te halen en deze bij beide draaischijven te gaan neerzetten.
    Aan de eerste draaischijf van het depot op de bovenste verdieping kunnen 20 grote locomotieven een plaatsje in de ringlocloods vinden.
    Daar staan nu de baureihe's 01, 01.10 03.10, 05, 06, 23, 41, 42, 44, 45, 50 en 52.
    Op de onderste laag van de baan ligt de tweede draaischijf die bedoeld is voor de kleinere stoomlocomotieven (Baureihe 13, 24, 38, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 61, 62, 64, 76, 78, 85 en 96.) en enkele dieselocomotieven. (V188 en de Köf)
    Toen ik nog eens in de locloodsen keek viel het me op dat ik eigenlijk nog steeds geen normale BR03 had maar alleen een gestroomlijnde versie.
    Vaak kijk ik op beurzen en E-bay of er nog een Fleischmann versie ligt, maar meestal zijn dat wisselstroomversies of veel te dure modellen met gebruiksporen.
    Maar zoals het wel hier wel vaker gaat kom je er ineens een aantal tegen voor een goede prijs en in goede staat.
    Nou zijn deze modellen van Fleischmann niet digitaal voorbereid, maar zijn prima om te bouwen en is er zelfs genoeg ruimte om een geluidsdecoder en een cubespeakertje in te bouwen.
    Dus na de loc te hebben gesmeerd en de sound module te hebben ingebouwd en geprogrameerd rijdt de loc prima.
    Mooie aanwinst en na een laagje echte kolen op de imitatiekolen in de tender te hebben aangebracht is dit weer een mooie aanwinst.




    17-10-2018 - Bekoling.
    Vorige week kwamen met de post de bestelde kleine bekolingsinstallaties binnen en was het dus hoog tijd om deze ook in elkaar te bouwen.
    Het zijn twee setjes van Faller die tegen elkaar aangebouwd zijn en elk een kolenbak en een hijskraantje hebben.
    Maar niet het standaard hijskraantje wat er normaal bij geleverd word, maar een iets grotere versie met een grijper.
    Ik heb voor deze wat kleinere bekolingen gekozen om het depot wat ouder en landelijker te doen uitzien.
    Ook de smalspoor bekoling is van het zelfde model, maar dan wel met een kleiner hijskraantje.
    Boven de smalspoorbekoling ligt een verhoogd spoor waar kleine kolenwagons later de kolen via een stortkoker in de kolenbakken kunnen storten.
    Deze stortkoker moeten nog wel gemaakt worden.

    Een klein stukje verderop het depot staat wel een wat grotere bekoling, een standaard DRG versie die toen veel geplaatst werd op de emplacementen.
    Deze heeft 2 grote kolenbakken die de kolen van boven af in de tender kunnen storten.
    Deze word gebruikt om de grotere locomotieven te bekolen en staat apart van de kleine bekolingsinstallatie.
    Het enige wat nu nog op het depot ontbreekt is het kleine onderhoudsloodsje met watertoren, maar deze komt van de week en kan dan ook in elkaar gebouwd gaan worden.


    06-10-2018 - Studiemodellen.
    Vorig jaar tussen kerst en oud en nieuw had ik een Union Pacific 4000 Big Boy gekocht als model voor één van de twee fantasie zelfbouw kriegslocomotieven voor de Deutsche Reichsbahn.
    De bedoeling is om een Union Pacific 4000 Big Boy en een Union Pacific 3900 Challenger te gebruiken voor de kriegslocomotieven baureihe's 46 & 48.
    Beide worden door Trix gemaakt en zien er robuust uit.
    De locomotief was vrijwel nieuw maar had een mankement dat bij het rijden de loc een beetje hobbelde, maar dat vond ik niet erg omdat ik het model toch wou ombouwen en uit elkaar zou gaan halen.
    Nadat ik ontdekte dat de wielen onderling niet goed gekwartiert stonden was het probleem eigenlijk gauw opgelost en reed de locomotief als een zonnetje.
    Dus voordat de loc zou worden omgebouwd hoog tijd om te gaan proefrijden op mijn baan om te kijken of deze gigant overal probleemloos kon rijden en op 1 bocht na ging dat goed.
    Nadat deze bocht was aangepast reed ik daarna weken met de Big Boy en raakte ik gewend aan de zwart met zilverkleurige verschijning met de grote letters Union Pacific...
    Tja wat nu....ik begon toch te twijfelen of ik deze lomotief zou gaan ombouwen.
    Ik bedacht dat het een studie model moest worden voor de nieuw te bouwen baureihe 46 en wil nu een beschadigde of defecte Trix Big Boy kopen om deze alsnog om te gaan ombouwen.
    Maar ja, die worden niet vaak aangeboden en moet ik dus geduld hebben en vaak op Ebay kijken of ik wat tegen kom.
    En ja...dan het studiemodel voor de baureihe 48... dat moest dus een Union Pacific Challenger worden en die kom je op Ebay regelmatig tegen.
    Iets kleiner dan zijn grote broer de Big Boy, maar minstens net zo'n gigant.
    Deze heb ik vandaag gekocht en is niet ingedeeld als serie 3900 maar als 3700, dit omdat deze locomotief omgebouwd is op oliestook.

    Dus nu heb ik twee studiemodellen van de Union Pacific...maar nog steeds geen baureihe 46 of 48.
    En ben ik nu nog steeds op zoek naar een defecte of beschadigde Big Boy...




    01-10-2018 - Alle rails ligt op de baan.
    Eindelijk...alle rails op de baan ligt er nu.
    Het stukje naast de draaischijf waar het depot komt te liggen is nu ook voorzien van rails en wissels.
    Die wissels moeten nog wel aangesloten worden, maar dat gaat van de week nog wel gebeuren.
    Ook staan er al een aantal gebouwtjes, maar ontbreekt de kolenbunker met de bijbehorende kranen.
    Op de oude baan stond een grote betonnen kolenbak met daarnaast 2 kranen met kolensilo.
    Deze betonnen bak vind ik nu te groot, dit omdat het depot verhoogd op mijn baan ligt en ik dan de locomotieven er achter niet meer kan zien.
    Ik wil een wat kleiner depot, wat ook beter bij het dorp past en wat landelijker oogt.
    Dus is er nu nog maar 1 slakkenkuil en komen er 4 kleine kolenbakken met aan beide zijde daarvan een kraantje met grijper.
    Deze kolenbakken zijn een stuk lager dan de betonnen bak en zo kan ik perfect mijn locomotieven zien.
    Op het depot bevind zich naast de ringlocloods nu ook een tweevoudige locloods voor het onderhoud van personen en goederenwagons.
    Als van de week de postbode is geweest kan ik de laatste gebouwtjes voor het depot bouwen en kan ik de boel daarna gaan afwerken.
    Er moeten nog seinen en verlichting geplaatst worden en komt er later nog een achtergrond met daaarop veel bomen en bergen.

    Een idee heb ik daar al wel over, ik wil op deze achtergrond een stuk van het dorp maken met daarin de remise maken die vroeger bij het dorp van Berchtesgaden stond met het lokale materieel wat daar in de streek gebruikt werd.

    25-09-2018 - De ringlocloods staat weer op de baan.
    In 2016 moest ik door verbouwingswerkzaamheden aan het huis de modelspoorbaan afbreken en daar stond ook een draaischijf met 20 sporen en een ringlocloods op.
    Dat was een heel werk om deze locloods van de baan te verwijderen, dit omdat het toch wel een breekbaar geheel is.
    Toendertijd heb ik die locloods op een plaat hout geschoven en zo opgeslagen dat deze later weer op de nieuwe baan geplaatst kan worden.
    Afgelopen week ben ik begonnen met het bouwen van het depot en moest als eerste de draaischijf op zijn plaats gelegd worden.
    Nadat deze in de plaat gezaagd was werd het tijd om alle bedrading aan te brengen.
    Deze draaischijf is voorzien van een keerlusmodule en alle afgaande sporen hebben een eigen voeding, zodat de locomotieven gewoon met geluid en verlichting aan kunnen blijven staan.
    Toen dit klusje klaar was kon de plaat hout met de draaischijf er op en het aankomende spoor vanaf het station aangesloten worden.
    Na enkele aanpassingen kon nu eindelijk de ringlocloods weer op zijn plek en dat was wel even wat werk voordat deze op zijn plaats lag.
    De locloods is toch al wat jaren oud en dan moet je maar hopen dat alle lijm zijn werk nog doet, maar gelukkig ging het allemaal goed en staat deze nu op zijn plaats.
    Nadat alle sporen aangesloten waren konden de eerste locomotieven de locloods in en ben ik blij dat het nu allemaal weer op zijn plaats staat.
    Nu kan ik verder met de rest van het depot en als dit klaar is ligt dan eindelijk alle rails op de baan.

    15-09-2018 - Ruhr Schnellverkehr.
    Dit keer een stukje informatie over het materieel en de treindiensten van het Ruhr Schnelverkehr.
    Normaal gesproken komen deze locomotieven en wagons niet in de gebieden voor die in ons thema vermeld staan.
    Maar zo af en toe komt er wel eens een verdwaalde br38 of br78 van het Ruhr Schnellverkehr bij ons op het station binnen.
    Zo ook nu... deze br78 van Fleischmann had ik afgelopen week gewonnen op E-bay en staat nu met een andere 78 op het station van Berchtesgaden.
    Een heel eind uit de buurt, maar nog niet klaar om terug te rijden naar het Ruhrgebied.
    Eerst moet er nog een geluidsmodule ingebouwd worden en is het wat fraaier om deze loc licht te vervuilen.
    De decoder is besteld en de geluidsfiles zijn al klaar...nu nog even wachten op de postbode.
    Meer informatie over het Ruhr Schnellverkehr kun je hier vinden.


    31-08-2018 - Langs de rails: foto's en tekst bijgewerkt.
    Zo...weer een flink aantal foto's en tekst bijgewerkt op de pagina "langs de rails".
    Daar staan foto's en tekst over de stations, bruggen en spoorwegovergangen.
    Die zijn nu allemaal bijgewerkt.
    Ook komen er nog enkele onderwerpen bij, zoals seinhuizen, het verladen van goederen en langs het baanvak.
    Maar daar moeten nu eerst weer de foto's van worden bijgewerkt en die onderwerpen volgen dus wat later.
    De vernieuwde foto's en tekst kun je hier bekijken.


    26-08-2018 - Nieuw materieel en geluid aanpassen.
    Ondanks dat het een warme zomer was en er op de zolder weinig werd geknutseld is er toch wel wat nieuw materieel verschenen op de baan.
    Eind juli kwam er een BR 18.5 van Fleischmann op de baan en deze zit er mooi fijntjes uit.
    Het voordeel te opzichte van de Roco BR 18.4 is dat deze loc net iets meer trekkracht heeft en dus langere treinen tegen de helling kan optrekken.
    En omdat deze baureihe toch wel één van mijn favoriete locseries is ben ik daar blij mee en kan deze mooi voor de Rheingold gezet worden.
    En elke week kijk ik wel op Ebay of daar ook nog wel eens een leuke aanbieding of wat moois voorbij komt.
    Deze keer een leuke aanbieding: een nieuwe Trix BR38 voor een spotprijsje, het was bijna niet te geloven.
    Toen het pakketje thuis aankwam heb ik het natuurlijk meteen uitgepakt en ja hoor....hartstikke nieuw en dus een mooie aanwinst.
    En dan gisteren weer de beurs in Houten, het plan was bomen van MBR aan te schaffen en wat Brawa tankwagons...
    De bomen had ik snel gevonden, maar van de gezochte tankwagons geen eentje.
    Nou ligt er natuurlijk altijd wel wat en al een langere tijd was ik op zoek naar een BR18.0 van Gützold.
    En laat die er dit keer wel liggen...
    Dus in plaats van tankwagons is het deze loc geworden.
    Mooie locomotief met een zware tender, dus met de trekkracht van deze loc zit het wel goed.

    Nou wilde ik er wel geluid in hebben, en voor het eerst schafte ik zo'n klein cube speakertje van Esu bij m'n geluidsdecoder aan.
    Eens proberen wat er voor geluid uit zou komen... nou ik ben erg onder de indruk.
    Veel beter geluid dan die normale speakers, de lage tonen komen er beter uit.
    Minder ruimte nodig en beter geluid, wat wil je nog meer?
    Dus lekker aan de gang met de geluidsfile van ESU, want ik wil wel de juiste geluiden in de decoder hebben ook de indeling en volgorde van de fuctietoetsen zelf bepalen.
    Want wat ik normaal irritant vind is dat als de verlichting aangeschakeld word meteen dat dynamogeluid aangezet word.
    Ook moet er het juiste stoomfluitgeluid er in en de ontbrekende bel er bij gezet worden, allemaal dingen die je prima zelf kunt aanpassen met die software van ESU.
    Je kunt natuurlijk ook je eigen wav geluidsbestanden er in zetten wat wel handig kan zijn bij speciefieke modellen.
    Nadat alle geluiden er in gezet waren nog even het langzaam aan en uitschakelen van de lantaarns ingesteld en lekker rijden met de nieuwe locomotieven.
    En ja, wat is er dan mooier dan met je nieuwe materieel in dubbeltractie te rijden...dus de BR18.5 en 18.0 voor de nieuwe wagons van de CIWL...
    Over deze wagons later meer...
    BR 18.0 - Klik hier voor een vergroting.
    BR 18-5 - Klik hier voor een vergroting.
    BR 38 - Klik hier voor een vergroting.
    Klik hier voor een vergroting.

    16-08-2018 - De foto's en tekst van de Rheingold bijgewerkt.
    Na de foto's van alle stoom, diesel en elektrische locomotieven te hebben vergroot is het nu tijd geworden om de treinstellen en wagons aan te pakken.
    Ook omdat er wat nieuw materieel op de baaan verschenen is en het tijd word om ook deze pagina's bij te werken.
    Maar over het nieuwe materieel later meer.
    Vandaag eerst maar eens één van de bekenste luxe treinen van Duitsland uit die tijd bijgewerkt...de Rheingold.
    De foto's zijn vernieuwd en ook uitgebreid met enkele foto's van het interieur.
    De vernieuwde foto's en tekst kun je hier bekijken.


    31-07-2018 - Het schiet al op met de foto's.
    Het is schiet nu op, alle stoomloc series zijn voorzien van grotere foto's.
    Ook hebben we recent nog de baureihe 54 toegevoegd, die ontbrak nog.
    Dat was een heel werkje, maar nu kunnen we het volgende onderwerp van grotere foto's gaan voorzien.
    Want ook de treinstellen en wagons moeten nog worden bijgewerkt.
    En daarna de wegvoertuigen en Culemeyer transport middelen...
    Zo blijf je lekker bezig met de treinenhobby, want op zolder is het veels te warm om aan de banen te knutselen.
    De vernieuwde foto's kun je hier bekijken.


    30-06-2018 - Werk aan de bovenleiding.
    Omdat we tegenwoordig ook met bovenleiding op onze banen aan het knutselen zijn is het logisch dat er daarvoor ook onderhoudsmaterieel op de baan verschijnt.
    Liliput heeft tegenwoordig een bovenleiding onderhoudswagen in het assortiment en deze past nu prachtig bij de werkzaamheden op onze banen.
    Het model ziet er netjes afgewerkt uit, rijdt zeer goed en dat laatste was ik niet altijd gewend van modellen van Liliput.
    Ook de binneninrichting en led verlichting zijn goed en kun je aan de onderzijde van het model door middel van dipswitches er nog voor kiezen of je de cabineverlichting wel of niet mee wilt schakelen met de kop en sluitverlichting.
    En wat ik helemaal erg handig vond is dat er onder het model een kapje met een klein schroefje zit waaronder de 21 polige decoder kan worden ingestoken.
    Dus geen gerommel meer om de kap te moeten loshalen...zo zou elke fabrikant zijn decoderplek moeten maken.
    Na het decodertje er te hebben ingebouwd hebben we het model op de baan gezet en er een platte wagen met palen en een gereedschapswagen aangekoppeld en zo is het nu een mooi setje voor het bouwen en onderhoud aan het bovenleidingsnet op de module van Berchtesgaden.

    Klik hier voor een vergroting.
    Klik hier voor een vergroting.

    24-06-2018 - Wat foto's toegevoegd van module Berchtesgaden.
    Vandaag zijn we maar eens bezig geweest met het maken van nieuwe foto's van onze modules.
    Geheel in de stijl van toen, met beschadigde foto's en in zwart wit / sepia.
    Van de week gaan we ook de module van Konigsberg vereeuwigen, ook daar is er weer het één en ander veranderd.
    Klik hier voor de diashow van module Berchtesgaden.


    20-06-2018 - Informatie E95 toegevoegd.
    Al een flinke tijd rijdt er op onze modules een E95 rond, een stoere tweedelige elektrische locomotief.
    En met het opzoeken van de foto's kwamen we deze ook tegen en was het een kleine moeite om ook hier de informatie van te plaatsen.
    Klik hier voor de info over de baureihe E95.


    17-06-2018 - Nieuwe foto's.
    Het is echt een flinke klus, al die foto's vergroten...
    Maar het kan zeker geen kwaad om de site is af te stoffen.
    Na alle foto's van de diesel en elektrische locomotieven te hebben bijgewerkt zijn we nu begonnen aan de stoomlocomotieven.
    En dan merk je dat je af en toe je halve computer moet doorspitten naar de gewenste foto's.
    Maar ondertussen hebben we nu een aantal series stoomlocmotieven bijgewerkt vanaf de BR01 tot de BR19.10.
    De vernieuwde foto's kun je hier bekijken.
    Van de week komt ook de info van de BR12 en de E95...


    27-05-2018 - We gaan de foto's vergroten.
    Zoals eerder beschreven ligt het in de bedoeling om alle foto's van de echte loc series op onze website te gaan vergroten.
    Een hele klus, maar het resultaat ziet er naar onze mening wel beter uit.
    Maar dat gaat natuurlijk niet in een maandje tijd.
    Het is weer het opzoeken van de foto's en deze geschikt maken voor de website.
    Zo hebben we nu van alle series elektrische locomotieven die op onze site beschreven staan de foto's vernieuwd en vergroot.
    De vernieuwde foto's kun je hier bekijken.


    26-05-2018 - Informatie E19 toegevoegd.
    Afgelopen week kwam er weer een nieuwe loc bij op onze baan, een E18.
    Daar rijden er ondertussen al een paar van rond en van onze modellen zetten we ook informatie van de echte series neer.
    Wat meteen opviel is dat we van deze locomotief afgeleide baureihe E19 nog geen informatie hadden geplaatst.
    Dus dat werd hoog tijd om dat er maar eens gauw bij te zetten...
    Dit keer met grotere foto's dan we normaal plaatsen.
    Het ligt het in de bedoeling om ook van alle andere series grotere foto's te plaatsen.
    Dat word een hele klus, dus zo af en toe plaatsen we weer wat nieuwe foto's bij de informatie van andere loc series.
    Klik hier voor de info over de baureihe E19.


    24-05-2018 - Elektrisch materieel.
    Op de module van Berchtesgaden word nu druk aan de bovenleiding gewerkt.
    De meeste masten staan nu en binnenkort komen de rijdraden er tussen te hangen.
    Dat word denk ik wel een geduldklusje, maar als het er hangt zal het een mooie aanblik geven.
    Natuurlijk willen we dan ook meer elektrisch materieel op de modules en zo af en toe vind je wel een mooie locomotief voor een goede prijs.
    Zoals vorige week op Ebay, daar vond ik twee locomotieven van Roco, een E18 en een E44.
    De E18 kwam vandaag binnen.
    Best een mooi model en de rijeigenschappen van deze loc's zijn prima.
    Nadat de decoder was ingebouwd staat deze loc nu nog op een spoor zonder bovenleiding....maar dat zal in de loop van het jaar nog wel veranderen.
    Hieronder een plaatje van de nieuwe E18 en hier kun je meer informatie over de echte serie vinden.
    Nu nog even wachten op de E44, de vernieuwde versie uit 2013...

    Klik hier voor een vergroting.

    19-05-2018 - Update opbouw modules.
    Er stond nog een pagina op onze site die redelijk gedateerd was en die nodig ge-update moest worden.
    Op deze pagina staan nu weer recentere foto's en vernieuwde informatie over hoe wij onze modules hebben opgebouwd en welke materialen we gebruiken.
    Meer informatie kun je hier vinden.


    28-04-2018 - Een nieuwe Rheingold bagagewagen.
    Brawa heeft dit jaar aangekondigd dat het een set wagons van de Rheingold uit 1928 gaat uitbrengen.
    De set word uitgebracht omdat de Rheingold Express 90 jaar geleden voor het eerst ging rijden.
    Bij deze set word ook een bijbehorende stoomlocomotief baureihe 01 uitgebracht.
    Deze zullen worden uitgeleverd in het tweede kwartaal van 2019, dus moeten we nog wel even geduld hebben.

    Wel hebben ze al de extra en wat afwijkende bagagewagen van de set uitgebracht.
    Dat is de versie met de dakopbouw in het midden van de wagon, een versie die je in de Rheingold versie in model niet vaak tegen komt.
    Op E-bay stond er eentje voor een fatsoenlijke prijs en de wagon kwam afgelopen zaterdag binnen.
    Het is een mooi en fijntjes afgewerkt model dat soepel rijdt en ook qua kleur goed overeen komt.
    Op dit moment is de bagagewagen gekoppeld aan de Rheingold wagons van Trix en is het weer eens wat anders dat er twee verschillende modellen bagagewagens in de trein voorkomen.
    Ook de bijgeleverde accessoires zoals vouwbalgen slangen en andere kleine onderdeeltjes die nog moeten worden aangezet ontbreken niet.
    Meer informatie over deze Rheingold set kun je hier vinden.
    Natuurlijk mag een fotootje op onze baan niet ontbreken...

    Klik hier voor een vergroting.

    27-02-2018 - Informatie E91 toegevoegd.
    Zo af en toe voegen we weer wat informatie over een locomotief of wagon serie toe en deze keer is het de baureihe E91.
    Deze locomotieven hebben we al heel lang op onze modelbanen rondrijden en werd het wel eens tijd om deze ook op de pagina te vermelden.
    Bij deze...
    Klik hier voor de info over de baureihe E91.


    08-02-2018 - Informatie E93 toegevoegd.
    Na het aanschaffen vorig jaar van een Piko E93 werd het tijd om de informatie van deze loc eens op de site te zetten.
    Het heeft even geduurd, maar daar is het dan.
    Klik hier voor de info over de baureihe E93.