Opbouw van de module
Wat gebruiken we op onze modules...


Op deze pagina laten we zien hoe we bouwen en welke materialen we gebruiken op de modules.
De basis van de module is een houten frame met daarop platen populieren multiplex van 1220x610 mm en 12 mm dik.
Het frame zelf is van vuren tengels 67x18 mm en balken 44x44 mm en aan de poten gebruiken we stelvoeten om de baan goed waterpas te stellen.
In het frame zijn ook enkele uitschuifbare werkbladen gemonteerd waar de digitale centrale staat of aan geknutseld kan worden.
Zo is de centrale goed beschermd als er geen gebruik van word gemaakt en neemt het knutselwerkblad weinig ruimte in.
Opbouw van de module

Op de beide modules is de basis van alle besturing een digitale centrale van Esu, de Ecos2.
Deze hebben een duidelijk kleurenscherm en 2 draaiknoppen voor het besturen van de treinen en is er makkelijk in gebruik.
Deze centrales besturen alle treinen, wissels, seinen en verlichting.
Onder de frames zijn er gaten in het frame geboord waardoor alle bekabeling loopt.
Voor de bekabeling gebruiken we kruisverbindingsdraad, dat is een versie van 2 of 4 getwiste draden dat normaal in telefooncentrales gebruikt word.
Er zijn 6 aparte verlichtings circuits om de huis, straat, seinen, schaduwstation, station en depot verlichting afzonderlijk te schakelen.
Deze lopen naar een paneel met daarop LSA plusstroken (ook uit de telefoonwereld) met de Digikeijs decoders om de wissels, seinen en verlichting te schakelen.
Ook onder de baan gebruiken we deze LSA stroken die met een speciale tang de aders van de bekabeling verbind en ook meteen op maat afknipt.
Voor meer informatie over deze stroken kun je op deze link klikken: Info LSA plus
Op de modules maken we gebruik van Fleischmann profirails en waar we de rails roestig geschilderd hebben en de bedding vervuild hebben.
Dat geeft een beter natuurgetrouw beeld.
Het vervuilen en schilderen van de wissels is wel een voorzichtig klusje, er moet geen verf op de wisseltongen aangebracht worden.
En klein druppeltje siliconen spray zorgt ervoor dat ze ook soepel blijven lopen en dat er geen verf of vuil aan komt.
De wissels zijn aangesloten op de 16 kanaals decoders van Digikeijs, model DR 4018.
Daar sluiten we per decoder 8 wissels op aan.
Op diversen plekken onder de rails hebben we extra voedingspunten gemaakt om alles goed te laten rijden.
Dat hebben we aan de onderzijde van de raillassen gesoldeerd zodat je geen draden ziet zitten aan de rails.
Dat hebben we ook gedaan bij alle afgaande sporen aan de draaischijven en schiebebuhne.
Op deze manier kun je dan de verlichting en geluiden van de locomotieven laten werken zonder dat de draaibrug of schiebebuhne op het juiste spoor staat.
Boven het baanvak en de op een groot deel van station Berchtesgaden is er bovenleiding van Viessmann aanwezig.
Bij het depot maken we gebruik van zelfgemaakte kolenbunkers van 4 mm dik balsahout en op deze manier kan die in elke gewenste lengte en breedte worden gemaakt.
Bij de bouw van de kolenbunker hebben we meteen de gleuven in de tafel gezaagd voor de askuilen.(later wordt dat moeilijk als de bunker vast zit).
Deze askuilen zijn van Bochmann & Kochendorfer.
Het zijn deeltjes van 10 cm lang die je naar wens aan elkaar kunt lijmen tot één geheel en waarna je de rails in de daarvoor bestemde ruimte kunt schuiven.
In de kolenbunker liggen echte steenkolen en antracite.
Dat kun je maken door de grote steenkolen in een oude koffiemolen te plaatsen en fijn te malen of direct zo te kopen bij een scenery handelaar.
Natuurlijk is het voor de koffiemolen niet zo best, maar het stuift niet en het resultaat is goed.
Ook gebruiken we het balsahout van diverse diktes bij de spoorwegovergangen tussen en naast de rails.
Zo kunnen we het in elke situatie en vorm bij de spoorwegovergang gebruiken.

Nadat de rails allemaal op de goede plaats en hoogte zijn aangebracht zijn we begonnen het landschap aan te kleden.
Daarvoor gebruiken we weer populieren multiplex en "piepschuim" isolatie platen van 20 mm dik.
Deze "piepschuim" platen zijn gemakkelijk te verwerken en met houtlijm aan elkaar te plakken.
Als het geheel een dagje gedroogd is kunnen daarna de "piepschuim" heuvels bewerkt worden en met gips worden afgewerkt.
Het voordeel van deze platen is dat het geheel in lagen kan worden opgebouwd en zeer sterk word.
Ook kunnen meteen de wegen in het gips gemodeleerd worden en later voorzien worden van een wegdek.
Omdat we oude wegen met klinkers en kinderkoppen willen nabootsenmaken we gebruik daarvoor modelklei en een heel klein malletje om deze steentjes er 1 voor 1 in de klei te drukken.
Wel wat werk, maar het ziet er prima uit als het klaar is en het voordeel is dat de bochten en kruizingen zonder een naad in de weg aangelegd kunnen worden.
Op de plaatsen waar we een weg van betonplaten willen hebben maken we gebruik van balsahout en drukken de vorm van de naad er met een liniaal in.
De wegen en gipsheuvels kan daarna geschilderd worden in de gewenste kleuren.
We gebruiken daarvoor verf van Heki; donkergrijs, lichtgrijs, zwart, wit, okergeel en bruin.
Door de boel te mengen en later te vervuilen komt het effect er mooi op.

Nadat de wegen en pleintjes in het bebouwde gedeelte zijn aangelegd hebben we de gebouwen geplaatst.
Deze schilderen en vervuilen we zodat ze geen plastic glans hebben en er natuurgetrouw uitzien.
Ook de perrons bij de stations maken we zelf van multiplex, balsahout en klei.
We willen geen perrons met overkappingen, dit omdat de treinen dan minder goed zichtbaar waren en mede door de bovenleiding moeilijker bereikbaar word.
Voor de verlichting van straten, perrons en depots maken we gebruik van modellen van Viessmann.
Die zien er natuurgetrouw uit en zijn redelijk betaalbaar.
De seinen langs de rails zijn ook van Viessmann (nr's 4500, 4501, 4502, 4509 & 4510) net als de spersignalen (nr 4515).
De seinen worden ook aangestuurd door de decoders van Digikeijs.
Voor de verlichting in de huizen maken we gebruik van gele en witte ledverlichting die of een deel van het huis of een enkel raam aanlichten.
Het ziet er niet natuurlijk uit als de gebouwen achter elk raam volledig verlicht zijn.
De gebouwen op onze banen zijn hoofdzakelijk van Vollmer, Faller, Kibri, Trix en Auhagen.

Voor de overige scenery zoals bomen, struiken, voertuigen en figuren gebruiken we diversen merken.
De loofbomen en struiken zijn van MBR, dat merk maakt mooie modellen die in verschillende grote te kop zijn.
Natuurlijk staan er ook dennenbomen op onze banen en deze zijn van Anitadecor.
Gras, strooimateriaal en railballast zijn van Woodland en Noch.
De voertuigen op onze banen zijn van meerdere merken zoals Preiser, Alsacast, Roco, Trident, Busch, Ricko en Wiking.
Soms zijn deze kant en klaar, maar vaak bouwen we ze zelf en spuiten en vervuilen deze voor een natuurgetrouw resultaat.
Dat is ook zo met de figuren.
Die zijn meestal van Preiser of Merten.

Hieronder staan enkele links naar de gebruikte materialen.

Gebruikte materialen:
Digitale centrale: Esu Ecos 2
Digitale besturing: Digikeijs
Rails: Fleischmann profirails
Draaischijven: Fleischmaan 6152
Schiebebuhne: Brawa 1180
Seinen en verlichting: Viessmann
Struiken en bomen: MBR models
Gras: Noch & Woodland
Bedding en ballast: Woodland
Verf: Heki, Revell en Humbrol