Over ons
Een stukje geschiedenis van ons treinenvirus...


De treinen geschiedenis van...
André

Mijn eerste ervaringen met modeltreinen waren zoals bij velen in mijn jeugd.
Zo ongeveer op mijn 4e mocht ik voor het eerst met mijn vaders treinen spelen, hij had een Trix Express baan met 6 loks en een hoeveelheid goederen en personen wagens. En zoals dat gaat als je opgroeit wil je het zelf dus ook!
Dus na veel gerij en geknutsel met pappies treinen vond deze dat het tijd werd om voor mezelf te treinen.... op mijn vraag hoe dit te bekostigen kwam als antwoord; je neemt mijn spulletje maar want ik heb er niet zoveel tijd meer voor!
Dat laten wij ons niet zomaar zeggen,dus hup die ouwe geknuffeld en dankuwel gezegd!!
Helaas kreeg ik niet alles want mijn neefje kreeg ook wat.....na ja is ook familie dus vooruit!!
Maar de drie stoomloks en alle goederen wagens waren van mij!!ikke blij!!!!
Helaas ben ik het wel kwijt geraakt...vanwege andere bezigheden die groter worden nu eenmaal met zich meebrengt had ik mijn spulletjes naar mijn neef ter lening gebracht.
Waarop zijn vader 't hele spul inruilde voor marklinzooi.....tssssss ik ben er nog verdrietig van!wahahahaha
Maar het kriebelde na een tijd toch weer dus hup naar de winkel en even kijken wat ik mooi vond.
Dat was niet moeilijk...ik wou veel en ruim treinen dus N matriaal aangeschaft!
Dat werd een mooi baantje in mijn slaapkamer boven mijn bed[250x300].
Maar ja dan leer je een dame kennen en die vond 't niet zo een goed idee om des avonds tegen een spoorbaan aan te kijken tijdens gezamelijke ""knutselpraktijken""!! Dus daar ging 't spul de doos in en naar zolder.
Na een tijdje kwam er echter een nieuwe vlam en die vond 't weer wel mooi...vrouwen!...gek word je er van!! dus ik naar zolder en...schrik!!! mijn treinen waren gejat!! Maar eigenlijk kwam dat niet verkeerd uit.
Ik vond het wel jammer want ik had heel veel materiaal maar was eigenlijk liever weer naar HO overgestapt maar deed dit niet door de honderden wagens en loks die ik in N had.
Nu het echter weg was en ik geld van de verzekering kreeg kwam mijn wens onbedoeld toch uit.
Dus maar weer naar de winkel en twee mooi roco stomers en een fleischmann gehaald.
Deze waren de BR 44, 58 en een 94je en natuurlijk wagentjes!!
Dit keer besloot ik echter om mijn baan een vast omlijnd thema te geven.
Tijdperk 2 dus en met name de Deutsche Reichsbahn omdat in deze periode er heel erg mooi materiaal rondreed.
Na een tijd zo te hebben rondgeklooid ontmoete ik Richard....een indruk die ik nu nog te boven moet komen!!wahahahahahahahaha.
Dat was natuurlijk heel leuk; een maatje om je hobby mee te delen.
Dus gingen we samen beurzen af, kochten van alles en hadden veel pret.
Maar Richard ging verhuizen dus verloren wij elkaar een beetje uit 't oog wat de hobby betreft.
Vervolgens verhuisde ik ook en nog wel naar hetzelfde enge oord als Richard.
Waar ik enkele banen bouwde en weer afbrak.
Mijn laatste baan in gezinsverband was al aardig op weg om af te geraken maar ik was getrouwd met een pyromaan denk ik want op een mooie avond kwam ik thuis en was de boel afgebrand!! Schrik al om en balen natuurlijk want wat je hebt krijg je nooit weerom....
Na al deze avonturen ben ik ondertussen weer alleen en ging op mezelf wonen en zoals dat gaat in alle films gebeuren er ineens een hoop leuke dingen...
Richard had weer een aanfluiting van treintjesgriep en zocht via onze lokale dealer kontakt!! Ikke blij en wij vrolijk op weg naar nieuwe treinenavonturen.
En wat uitbreiding natuurlijk want behalve treinen wonen er op onze banen ook wat militante volkjes..wahahahahaha.
In mijn vorige huis hebben Richard en ik een mooie module in elkaar gezet die helaas weer weg moest want zoals eerder gezegd als er vrouwen in 't spel komen gaan de treinen naar de filistijnen...helaas..
Doordat ik in ene met veel meer was moest er een ander huis komen dus.....
Ondertussen heb ik noeste plannen om samen met Richard om onze huizen uiteindelijk alleen nog maar uit banen te laten bestaan en het resultaat kunnen jullie dus regelmatig op de site bekijken!
Ow ja..favoriete loks....das niet zo moeilijk toch? BR 01, BR 59, en de BR 96!

De treinen geschiedenis van...
Richard

Toen ik een klein jongetje van een jaar of 2 oud was sloeg bij mij het treinenvirus toe.
Mijn ouders vertelden mij dat we op vakantie in Oostenrijk ergens in de jaren 60 langs de spoorbaan liepen en ik helemaal door het dolle was als er een trein voorbij reed.
Als klein kind geef je natuurlijk de moed niet op en wilde ik elke dag daar in Oostenrijk bij het station treinen kijken.
Dus daar stonden mijn ouders dan s'avonds na het eten met mij bij het spoor, te kijken naar de treinen die voorbij kwamen... en de favoriete waren wel de goederentreinen met tankwagons, en die tik heb ik nog steeds.
Mijn opa en oma konden daar wel de lol van inzien en kochten voor mij mijn eerste treinbaantje.
Het was Minitrix, met een dieselocomotief (BR 215) en wat goederenwagontjes.
Het locje en de wagonetjes heb ik nog steeds en krijgen straks een mooi plaatsje in de vitrine.
Jarenlang speelde ik als kind vaak bij mijn opa en oma met mijn treinbaantje, dat ondertussen op een plaat hout was uitgegroeid tot een baan met meer wagontjes en rails.
Later kreeg ik een grote zolderkamer bij mijn ouders, dus ruimte genoeg om daar ook met de treinen te gaan beginnen.
Dat werd een Marklin baan, met de oude M rails en 2 locomotieven, een Duitse stoomloc BR24 en een Nederlandse e-loc NS1200 en wat wagons.
Ik weet nog dat ik op een dag met m'n ouders naar Merkelbach in de Kalverstraat in Amsterdam ging en daar nog een locomotief mocht uitzoeken...te gek natuurlijk, een 3e loc en dat werd een Oostenrijkse E-loc.
Deze baan heeft er een tijd gestaan, maar moest wijken toen ik een hele partij Fleischmann N spoor kreeg en ik daar verder mee ben gegaan.
Dus ook het oude Minitrix locje kon daar ook weer vrolijk rondrijden, maar aangezien je als kind natuurlijk niet over hopen geld beschikt groeide de collectie maar langzaam.
Op je verjaardag was het natuurlijk niet zo moeilijk, je vroeg iets voor je treinbaan en zo begon je ook voor het eerst met je eigen bouwpraktijken.
Je gaat je wagonnetjes proberen te vervuilen en natuurlijk gaan de details je meer opvallen.
Tot m'n schrik zag ik toen dat van een paar Nederlandse Plan E wagons door het vele vasthouden alle beschrifting op de wagons verdwenen was...
Wat nu ? Om je N wagentjes nou met de hand te schilderen, dat zou geen succes gaan worden...
M'n neef is kunstschilder en had voor zijn werk ooit een airbrush zet gekocht en heeft die wagons toen prachtig gespoten.
Natuurlijk denk je daarna dat je dat ook wel kunt..., je pakt dan een oude wagon... en verder wil ik daar maar niet over hebben...hahahaha dat valt dus nog tegen.
Die baan heeft er gestaan tot ik een jaar of 15 was.
De interesses veranderden natuurlijk, dus werd de baan afgebroken en in dozen opgeruimd.

In die tijd leerde ik m'n vrouw kennen, en wat bleek, die had vroeger met haar broer ook een treinbaan gehad...
Na een jaar of 5 in de dozen te hebben gezeten bleek het treintjesvirus toch niet verdwenen.
Je gaat werken en wat moet je met al dat geld...nou uitgeven aan treinen natuurlijk.
Midden jaren 80 kocht ik op vakantie in Duitsland weer wat N wagons, het begin van een nieuwe periode treinen.
Toen mijn vrouw en ik daarna op ons zelf gingen wonen werd er een kamertje gebruikt om een treinbaan te gaan bouwen.
Prachtig natuurlijk, een hele kamer in je huis waar je je kunt uitleven...
We woonde ondertussen in de buurt van een grote treinenwinkel in Amsterdam, het Treinenhuis en daardoor groeide de collectie treinen toch wel snel.
In die tijd leerde ik ook André kennen.
De interesse in stoomtreinen werd groter, mede door André die veel wist van de Duitse spoorwegen uit de jaren 30.
En natuurlijk is een hobby die je kunt delen met een ander nog leuker, dus werd er veel geknutseld en gebouwd en groeide de collectie treinen.
Het was een N baan met van alles en nog wat, van stoomtreinen met stoomdepot en draaischijf, tot en met de eerste ICE die ik van mijn vrouw had gekregen.

Helemaal af is deze baan niet gekomen, na een jaar of 3 gingen wij verhuizen naar een andere stad.
Dus alles weer in de dozen en opnieuw beginnen in het nieuwe huis.
Daar verrees een nieuwe baan met veel meer rails, een groot station en een weer wat groter locomotiefdepot, waardoor er ook veel meer stoomlocs op de baan verschenen.
Mijn oom woonde op de hoek, die was ook gek van treinen en zo bleef je lekker bezig met je knutselpraktijken.
Na een tijdje moest deze baan wijken vanwege de benodigde kantoorruimte in mijn huis.
Het contact met Andre verwaterde een beetje en de treinenhobby stond op een laag pitje.
Spijt...dat is toch wel het juiste woord, want na een tijdje ga je het toch weer missen, dus hup...nieuwe plannen maken.
Na een poosje ga je ook merken dat je je hobbymaatje mist, en die bleek in het zelfde stadje als waar ik naar toe ben verhuisd te zijn gaan wonen.
Dus contact gezocht, wat bijgebabbeld en nieuwe plannen gemaakt.
Het werd dus weer hoog tijd om samen te gaan treinen, dus kocht ik een Roco HO digitaal startsetje en een BR 01.
Ik wou digitaal gaan rijden en dat ging toen nog niet echt met al mijn N treintjes.
André reed al jaren lang HO en zo verrees er bij hem thuis onze eerste (ondertussen al oude) digitale module.
Daar werd de basis gelegd van onze huidige modules en thema.
Onze collecties werden verder uitgebreid en bestond vrijwel alleen maar uit locomotieven tijdperk I & II.
Omdat André ging verhuizen is die module afgebroken.
Maar ondertussen wou ik zelf ook weer mijn eigen treinbaan in huis, zodat ik niet steeds de deur uit moest om lekker te kunnen hobbyen.
De hele kantoorboel werd van de bovenverdieping verwijderd en daar kon ik lekker aan de gang met m'n nieuwe spoorbaan....prachtig vond ik het.
Daar verrees dus een groot stoomdepot met draaischijven en alle het bijbehorende spul er om heen.
Deze module was al een eind gevorderd maar zoals altijd ben je nog niet helemaal tevreden en wil je nog wat dingen aanpassen.
Ik wou in 2008 een station op m'n baan, maar dat paste niet zomaar.
Het lag in de bedoeling om het dakterras wat op mijn huis ligt dicht te bouwen en daar dan een groot station te gaan maken.
Maar dat werd toch wel een ingrijpende verbouwing aan het huis en heb ik besloten de toenmalige baan maar aan te passen.
Dus weer een flink deel afgebroken, nieuw plan gemaakt en daar was ik al weer een heel eind mee gevorderd.
Er lag nu een landelijk station met 5 sporen, een depot en wat rangeermogelijkheden.
Het railplan zoals het toen was beviel me prima en zelf had ik het idee dat deze opstelling wel een tijdje zal blijven bestaan.
(al weet je dat natuurlijk nooit zeker in de treinenhobby)
En dat nooit zeker klopt dus ook.
Het werd tijd om de kozijnen in het huis te gaan vervangen voor een kunststof versie met dubbel glas.... dat hield dus in dat de baan in de weg stond.
Dus zat er maar 1 ding op, de hele baan in de zomer van 2016 afbreken en als de kozijnen vervangen zijn weer een nieuwe baan opbouwen.
En dan ontstaat er ook een nieuw baanplan met 3 nivo's.
Eind 2016 was ik klaar met de kozijnen en kon ik weer lekker gaan beginnen met de bouw van de huidige baan.
Ondertussen zijn de schaduwstations op de onderste twee nivo's klaar en ben ik druk bezig op het bovenste nivo.
Daar ligt nu een station met 6 sporen, een stuk dorp en een smalspoorlijntje.
De ruimte op de baan voor het depot (wat iets hoger ligt dan het station) is nog niet bebouwd.
Want voor het eerst komt er op de baan bovenleiding en kan ik pas het depot bouwen als dat in de tunnel onder het depot gereed is.

Met het thema kan ik vele nostalgische treinen laten rijden en mijn modelbouwhobby daarmee combineren.
Mijn favoriete locs op mijn baan zijn de BR 18.4 (S3/6), BR 59 en BR E94.
Tot zover mijn besmetting met het treinenvirus...