Review Roco 43716 baureihe E94 DRG.

Op deze pagina een model bespreking van de Roco 43716 baureihe E94 DRG.
Het origineel is in 1940 gebouwd en werd ingezet in de middelzware tot zware goederentreindiensten.
Meer informatie over de serie E94 kun je hier vinden.
Onderstaand kun je een overzichtje lezen van onze bevindingen, meningen en beoordeling over dit model.

Klik hier voor een vergroting.

De Roco 43716 is voor het eerst verschenen in 1999, als E94 006 en is blaugrau van kleur.
Onder het zelfde nummer zijn later er ook andere nummervarianten uitgegeven en de meest voorkomende is de in 2000 verschenen E94 001.
Het is een robuust en voor die tijd mooi afgewerkt model en in de doos bevinden zich nog trekhaken, luchtslangen en diversen handgrepen die later nog kunnen worden aangebracht.
Het model is voorzien van een NEMschacht 362 en is daarom geschikt om de loc van welke keuze koppeling dan ook te voorzien.
Ook is de locomotief digitaal voorbereid met een NEM 652 connector.

Onze bevindingen:
Wij hebben deze loc's op onze modelbaan voorzien van een Esu(54611) decoder en deze is in dit model goed af te regelen.
Ook het inbouwen van de decoder valt wel mee.
Je kunt de middelste kap met 4 houten prikkertjes iets naar buiten drukken en deze komt dan los van het chassis.
De 8 voudige NEM connector is goed bereikbaar en er is genoeg plaats voor een normaal formaat decoder.
De locomotief is niet voorbereid voor het inbouwen van een geluidsdecoder, dit omdat er geen plaats is gemaakt voor het speakertje.
Deze is wel in te bouwen, maar er moet dan wel wat ingrijpend ruimte in het model worden gemaakt.
De loc kan zeer langzaam rijden en maakt over het algemeen goed contact.
Ook op de wissels bij lage snelheid gaat het rijden zonder horten of stoten en is het motorgeluid laag.
Bij wat hogere snelheden maakt de motor een knorrend geluid, maar dat is niet storend.
Ook met de trekkracht zit het wel goed, de locomotief is sterk en trekt met gemak 20 Roco ertswagons tegen een redelijke helling omhoog.
Het onderhoud van de locomotief is goed te doen, de wielen en draaistellen zijn makkelijk te smeren en de aandrijving van de motor en tandwielen zijn redelijk bereikbaar.
Om de koolborstels uit te wisselen moet de motor worden uitgenomen en moet de printplaat boven de motor losgenomen worden.
Het onderstel,bovenbouw en de tandwielen van de overbrenging zijn van stevig kunststof en de motor zit goed omsloten in een stevig metaal chassis.
De loc is voorzien van een flink stuk gewicht wat de trekkracht zeer ten goede komt.

Specificaties en beoordeling:
Hieronder staan de specificaties en onze beoordeling in een schaal van 1 tot 10 over dit model.

Voor een model uit 1999-2000 is de afwerking netjes en is het model totaal een 8 waard.
De pantografen zijn fijn uitgevoerd en een hele verbetering met de voorgaande modellen.
Het enige minpuntje zijn de handgrepen en buffers op het model.
De handgrepen op de neus en naast de deuren zijn van zwart glanzend kunsstof en zien er wat grof uit.
Het had mooier geweest om dit van zwart gespoten metaal te maken.
Maar met wat mat zwarte verf is dit goed op te lossen en ziet het model er daardoor beter uit.
Ook willen ze nog wel eens los gaan zitten of verloren worden, maar gelukkig zitten er enkele reserve in de doos.
Het andere minpuntje is dat de buffers van metaal zijn wat wel natuurlijk wel goed te noemen is, alleen zijn deze van glanzend metaal.
Ook hier bied wat mat zwarte verf uitkomst.
Wel moeten na het onderhoud alle kappen weer goed dicht geklikt worden, anders ontsnapt het licht van de lampen tussen de bufferbalk en neuskap.
Maar alles bij elkaar verdiend dit model een dikke voldoende en is deze versie toch wel een verrijking van elke collectie.

Koppeling schacht Ja, NEM 362
Digitaal voorbereid Ja, NEM 652
Aantal slipbanden 4
Verlichting Gloeilamp
Constructie 8
Maatvoering 8
Afwerking 7
Motor en geluid 7
Contact 9
Trekkracht 9
Onderhoud 8
Verlichting 7