Baureihe E17

In 1927 bestelde de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft 33 locomotieven van de bouwserie E17 voor de middelszware sneltreindiensten.
De locomotieven moesten worden ingezet op tracés met veel hellingen en de wens van de DRG was een locomotief met een grote trekkracht.
Een jaar later werd de bestelling verhoogd tot 38 stuks.
     
De locomotieven werden gebouwd door AEG en SSW (Siemens) en werden afgeleverd in 1928 en 1929.
Locomotieven met de nummer E 17 01 t/m E 17 18 waren bestemd voor Zuid-Duitsland en werden in München gestationeerd en de hogere nummers E 17 101 t/m E 17 120 waren bestemd voor Midden-Duitsland en Schlesien.
De bedrijfsnummers kenmerkten alleen hun inzet, technische waren de locomotieven identiek en kwam het wel voor dat de loc's tijdelijk van inzetgebied wisselde.
De locomotieven E 17 15 t/m E 17 18 werden in de dertiger jaren omgenummerd naar de nummers E 17 121 t/m E 17 124 en verplaatst naar Schlesien.
In plaats van een zware stangaandrijving kreeg de E 17 een veerpotaandrijving waardoor de loopeigenschappen van deze locomotieven erg goed waren en de maximumsnelheid in 1934 verhoogd kon worden naar 120 km/u.
Voor de regeling van de rijmotoren diende een elektromagnetische stappenschakeling van 21 stappen.

Na de oorlog waren er 26 locomotieven in dienst bij de Deutsche Bundesbahn (DB) en 2 locomotieven bij de Deutsche Reichsbahn (DR).
De locomotieven van de Deutsche Reichsbahn (DR) werden in 1968 gesloopt.
In de jaren vijftig bouwde de Bundesbahn extra ventilatoren in, wat de locomotieven betrouwbaarder maakte.
In 1968 werden de locomotieven bij de Deutsche Bundesbahn ingedeeld als bouwserie 117.
Ze waren gestationeerd in Augsburg van waaruit diensten naar München, Nürnberg en Stuttgart gereden werden.
In de jaren zeventig trok de E 17 zelfs nog indrukkende goederentreinen van 1.000 ton.
Op 24 April 1980 werd de laatste locomotief met nummer 117 06 terzijde gesteld.

Technische specificaties:
Baureihe: E17.
Indienststelling: 1928-1929
Asindeling: 1'Do1'
Gewicht: 111,7T
Lengte: 15,95 M.
Snelheid: 120 KM
Vermogen: 2800 KW

Model: Roco Nö 43719