Baureihe E18

Met de elektrificering van de lijn Augsburg-Nurnberg begin jaren 30 moesten er meer sneltrein E-locs worden besteld.
Men wilde geen snellere versie van de E44, en er werd gedacht aan een locomotief met een topsnelheid van rond de 150 KM/u.
Met de levering van de E18 01 door AEG begon in 1935 een nieuw tijdperk op het Duitse spoor.
     
Bij proefritten behaalde de E18 snelheden van 165 km/u en had de loc een vermogen van 4740 kW.
In 1937 won de E18 22 op de wereldtentoonstelling van Parijs de hoogste prijs, de Grand Prix.
Tot januari 1940 stelde de DRG 53 machines E18 in dienst.
Deze werden vooral ingezet in midden Duitsland waar ze werden ingezet in de sneltreindienst. Daar bleken ze goed te voldoen en werden ze bij het uitbreiden van de serie ook elders in Duitsland ingezet.
In 1937 bestelde de Oostenrijkse spoorwegen acht E18's.
Deze werden pas na de "Anschluss" in 1938 geleverd en kregen een iets ander nummer als de al bestaande serie, namelijk E18 201-208.

Bij de eerste leveringen aan de DRG werden de locomotieven in een groen-grijze kleur geleverd.
In de loop van het eerste inzet jaar werden de sierlijnen dikwijls verwijderd. Bij het begin van de oorlog wisselde de kleurstelling naar een staalgrijze kleur met zwart dak. Gelijktijdig werden de lampen aan de fronten door afdekplaatjes verkleind.
Vanaf de E18 03 werden er onder op de locs "schorten" geplaatst, maar dat bleek in de praktijk nogal problemen te geven bij het onderhoud en de inspecties van de locs.
Deze werden dan ook later door de DRG bij een aantal locomotieven verwijderd of verkleind, zoals ook al gebeurde bij stroomlijn stoomlocomotieven.
Aan het einde van de oorlog waren er 9 locomotieven zwaar beschadigd, en bleven er een aantal in Oostenrijk en de Russische zone van Duitsland achter, zodat er nog maar 34 locomotieven bedrijfsvaardig waren.

Vanaf eind jaren 40 werden de locomotieven in geheel Duitsland ingezet voor sneltreindiensten en later met de komst van nieuwere en snellere locomotieven in de regionale dienst.
De locomotieven zijn in West-Duitsland begin jaren 80 buiten dienst gesteld.

Technische specificaties:

Baureihe: E18.
Indienststelling: 1935-1940
Asindeling: 1'Do1'
Gewicht: 108,5T
Lengte: 16,92 M.
Snelheid: 150 KM
Vermogen: 3040 KW

Model: Roco Nö 43660, 43758