Br 15

Kort na de testen en indienststelling van Pruisische sneltreinlocomotieven kreeg Maffei de opdracht om voor de Bayerische spoorwegen een sneltreinloc te ontwikkelen voor 150 km/u.
Onder leiding van Chef constructeur Anton Hammel werd de loc in 4 maanden ontworpen.

In 1905 begon de constructie en al op 3 mei 1906 leverde Maffei het eerste exemplaar type S 2/6 af met nummer 3201 aan de Beierse spoorwegen.
Men had bij het ontwerp van de loc had alle moderne constructie kenmerken gebruikt, zo bezat de locomotief een viercilinder Heißdampf aandrijving.
Om de luchtweerstand te verminderen werden windleibladen aan de ketel, schoorsteen, frontschorten en machinistenhuis aangebracht.
In juli 1907 reed deze loc op de lijn München-Augsburg met een snelheid van 154,5 km/u.
Dit werd meteen een Duitse snelheidsrecord voor stoomlocomotieven en bleef tot in de jaren 30 staan.
Tegenover de S 2/5 was de S 2/6 uitgerust met 2200 mm grote drijfwielen.
In 1910 kwam de S 2/6 naar het Bw Ludwigshafen en deed dienst op de lijnen naar Straßburg en Bingerbrück.
In deze tijd heeft de loc in een bruin violette kleur rondgereden.

Na het ontstaan van de Deutsche Reichsbahn nam men dit exemplaar over en zetten het in onder het nummer 15 001.
Totaal is er maar één exemplaar van deze loc gemaakt.
In 1925 werd deze loc alweer buiten dienst gesteld.
De loc bestaat nog wel en staat in groene uitvoering in het verkeersmuseum van Nürnberg naast een andere bekende sneltreinloc, de 05 001.

Technische specificaties:

Baureihe: 15.
Indienststelling: 1906
As-indeling: 2’B2′ h4v
Tender: 2’2’T26
Gewicht: 83,4T + 59,5T
Lengte: 21,18
Snelheid: 154 KM
Kolenvoorraad: 8T
Watervoorraad: 26 M³
Vermogen: n.b.

Model: Brawa 0652, 0654