Br 18.0

Nadat Sachsen al locomotieven met een viercilinderaandrijving had gebouwd, waagde men zich ook aan een driecilinder versie, de serie XVIII H.
Als opvolger voor de locomotieven van de serie XVII H liet de Sächsische Staatsbahn bij Hartmann in Chemnitz een 2’C1′ sneltreinlocomotief ontwikkelen nadat onderhandelingen met de firma J.A. Maffei uit München over de bouw van de S3/6 in licentie op niets waren uitgelopen.

De locomotieven van de serie XVIII H waren een samenvoeging van de Beierse en de Pruisische locomotiefbouw.
De ketel was naar Zuid-Duits voorbeeld geconstrueerd en het drijfwerk naar Pruisisch voorbeeld.
Het drijfwerk met drie drijfwielen zorgde voor een goede gewichtsverdeling en zorgde tevens voor een goede acceleratie.
De gevraagde prestaties, een sneltrein van 430 t met een snelheid van 100 km/u voortbewegen deed de XVIII H moeiteloos.
De locomotieven kregen de nummers 196 t/m 205.
Tussen 1917 en 1918 zijn er totaal tien exemplaren van deze serie gebouwd.
De DRG nam alle tien locomotieven over en zetten de locs in als serie BR 18.0 met de nummers: 18 001 t/m 18 010.
Door de goede prestaties van deze locomotieven verhoogde de DRG de treinmassa naar 550 t.
Aangezien de BR 18.0 speciaal ontworpen was voor lage hellingen en hoge snelheden, waren deze locomotieven bijna uitsluitend in Dresden gestationeerd en kwamen ze vanaf het begin vooral op de routes Dresden-Leipzig en Dresden-Berlijn, maar kwamen ze ook op de lijnen Dresden-Bodenbach en Dresden-Wroclaw voor.

Na de tweede wereldoorlog werden de locomotieven ingezet bij de Deutsche Reichsbahn (DR) in de voormalige DDR.
De DR had alle locomotieven, behalve de door de oorlog vernietigde 18 002, overgenomen.
Ook bij de DR voldeed de locomotief goed en werd vooral op de lijnen Dresden-Magdeburg, Dresden-Seddin en Dresden-Güstrow ingezet.
Bij de Oost Duitse DR werden ze zo midden zestiger jaren buiten dienst gesteld.

Technische specificaties:

Baureihe: 18.0.
Indienststelling: 1917
As-indeling: 2’C1 ‘h3
Tender: wü 2’2T31,5
Gewicht: 84,4T + 69T
Lengte: 22,15 M.
Snelheid: 120 KM
Kolenvoorraad: 7T
Watervoorraad: 31 M³
Vermogen: 1700 PSi

Model: Gützold 51100