Br 23

Halverwege de jaren 30 was er een grote behoefte aan normale personenlocomotieven voor de regionale treinen die een snelheid van 100 km/u of meer moesten kunnen halen.
Omdat het locomotiefpark van de DRG op dat moment een aantal verouderde series bevatten werd de roep om een nieuwe serie eind jaren 30 steeds groter.

Het was de bedoeling om de Baureihe’s 36,37 en op langere termijn de baureihe 38 te gaan vervangen door een nieuw type Einheitslocomotief.
In de eerste plannen van de DRG werd gesproken over een 2’C locomotief baureihe 20 en een 1’D’1 locomotief Baureihe 22.
Deze plannen werden door de directie van tafel geveegd, omdat er maar 1 nieuw type gewenst was.
De DRG wou een loc die was gebaseerd op de succesvolle serie 01, maar deze moest dan geschikt zijn voor de regionale lijnen in geheel Duitsland.
Een aantal fabrikanten mochten in 1937 een ontwerp voor dit nieuwe loctype maken.
Het meest succesvolle ontwerp kwam van Schichau en de loc was gebaseerd op een 1’C’1 locomotief met een topsnelheid van 110 km/u.
Er werden in 1941 2 prototype van deze serie gebouwd en dit werd de nieuwe Baureihe 23.
De locs leken uiterlijk mede door de grote Wagner windleiplaten op hun grote broers van de Baureihe 01.
Na een aantal testen met deze machines die redelijk succesvol verliepen werden ze ingezet in de regionale reizigersdienst.
Daar bleken de locs boven verwachting te presteren zodat er besloten werd de serie flink uit te breiden.
Maar door de oorlog werd dit project geannuleerd en is de serie pas na de oorlog doorontwikkeld en uitgebreid.

Na de oorlog zijn de 2 oorspronkelijke prototype in de DDR terecht gekomen en hebben daar tot in de jaren 70 rondgereden.
Begin jaren 70 is de serie omgenummerd naar Baureihe 35.
Ook in West Duitsland heeft er een Baureihe 23 rondgereden, die uiterlijk niet zo heel veel verschilde van het origineel.

Technische specificaties:

Baureihe: 23.
Indienststelling: 1941
As-indeling: 1’C’1 h2
Tender: 2’2T26
Gewicht: 110T + 59T
Lengte: 22,66 M.
Snelheid: 110 KM
Kolenvoorraad: 8T
Watervoorraad: 26, M³
Vermogen: 1500 PSi

Model: Trix 22570, Roco 72251