Br 24

In de jaren 20 was er bij de DRG behoefte aan een kleiner nieuw type eenheidslocomotief met losse tender die moest worden kunnen ingezet in de vlakke streken in Duitsland.
Deze locomotieven moesten kunnen worden ingezet in zowel de reizigers als lichte goederendienst.
In 1926 werden de eerste 37 locs van de Baureihe 24 voor dit doel in dienst gesteld.

De eerste 10 (24001-24010) werden door Schichau geleverd, de volgende 27 (24011-24037)door Linke-Hofmann.
De locs waren geliefd bij het personeel door de goede en redelijk zuinige rijeigenschappen.
Doordat ze door het vlakke land en op de lange streken van oost en west Pruisen reden kregen ze van het locpersoneel de bijnaam Steppenpaard.
In 1938 werd de serie door verschillende fabrikanten met 58 stuks tot een totaal van 95 uitgebreid.
Technisch gezien hadden ze veel overeenkomsten met de tenderlocs Baureihe 64, die in dezelfde periode zijn gebouwd.
Zo waren de ketel en vele andere onderdelen gelijk, wat het onderhoud in de werkplaatsen er makkelijker op maakte.
Maar door hun tender (en dus grotere kolen en watervoorraad) kon de BR 24 langere afstanden overbruggen dan haar zustermachine.

In 1931 zijn twee van de machines, de 24069 en 24070, bij Borsig als mitteldruck verbundslok gebouwd, waarbij een keteldruk van 25 kp/m² werd bereikt.
Een groot succes was dit niet zodat deze locs na de tweede wereldoorlog naar de standaard versie werden omgebouwd.
Normaal gesproken reden ze met een 3-assige tender wat een rustige loop opleverde, maar een korte periode heeft een loc met een 4-assige tender van een BR 50 rondgereden, maar dit gaf een onrustige loop zodat dit gauw afgeschaft werd.
Na 1948 waren er bij de Deutsche Bundesbahn nog 33 in dienst en werd de 24067 als laatste loc van deze serie in 1966 buiten dienst gesteld.

Totaal zijn er nog 4 locs van deze serie overgebleven, 3 in Duitsland en 1 in Polen.
De 24009 doet in Duitsland nu nog dienst als museumloc.

Technische specificaties:

Baureihe: 24.
Indienststelling: 1926/1938
As-indeling: 1’C h2
Tender: 3T16, 3T17
Gewicht: 73,3T + 36T
Lengte: 16,95 M.
Snelheid: 90 KM
Kolenvoorraad: 6T
Watervoorraad: 16, M³
Vermogen: 920 PSi

Model: Roco 62212