Br 45

In de bloeitijd van de Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft domineert het prestigieuze snelverkeer.
Moderne SVT-treinstellen en gestroomlijnde stoomlocs jagen op records.
Ook het goederenverkeer neemt razendsnel toe, zodat de DRG snel grotere en sterkere locs nodig heeft.

De tonnages van de goederentreinen worden groter, de locomotieven stuiten steeds vaker op hun vermogensgrenzen.
Omstandige voorspandiensten worden ingericht om de zware goederentreinen over lijnen met hellingen te slepen.
Daarom stelt de DRG een pakket eisen op voor een nieuwe goederentreinlocomotief.
Die moet in staat zijn de zwaarste treinen volgens dienstregeling met 80 km/h op vlak terrein en zonder voorspandiensten op hellingen te trekken. Als daarvoor vereiste kenmerken van de loc worden 20 ton as-last, een grotere ketel met 20 atm. druk en ongeveer 2800 pk vermogen berekend.
In totaal is een behoefte aan 130 machines voorzien.
De locomotiefindustrie wordt uitgenodigd binnen een maand ontwerpen te overleggen.

De Henschel-fabrieksfoto van 1937 toont de eerste BR 45, nog voordat ze geheel geschilderd is.
Achter de coulissen wordt ondertussen heftig gediscussieerd.
Aan de beslissing voor de aanschaf van stoomlocomotieven wordt namelijk door diverse centrale kantoren, ministeriële afdelingen en diensten van der DRG-hoofddirectie en de aanbevelende loccommissie deelgenomen.
Bij zoveel ambtenaren en experts botsen verschillende meningen op elkaar, vooral als het gaat om het concept en de efficiëntie van sterkere stoomlocs.
Ondersteund door de verschillende ontwikkelingslijnen van de locindustrie spreekt de ene fractie de voorkeur uit voor een grotere oppervlakte van de vuurkist, de andere voor de langketel met langere rookbuizen, vooral omdat het ontwerp dezelfde onderdelen als de parallel ontwikkelde sneltreinloc BR 06 gebruikt.
Omdat de hoofddirectie van de DRG zich in de regel bij de aanbeveling van de loccommissie aansluit, wordt de bouw van de BR 45 in opdracht gegeven.

Allereerst worden twee voorserielocs gebouwd en vanaf 1937 aan grondige testritten onderworpen. In de inzet bereiken de beide machines met treingewichten van meer dan 1200 t gemiddelde dagprestaties tot 460 km.
Het trekvermogen van de BR 45 overtreft die van de BR 44 met 25 procent.
Daarmee schijnen de hoge verwachtingen aan het vermogen beantwoord te worden: de BR 45 is de grootste, sterkste en snelste goederentreinstoomloc van Duitsland – en zal dat voor altijd blijven.

Technische specificaties:

Baureihe: 45.
Indienststelling: 1936-1945
As-indeling: 1’E 1’h2
Tender: 2’2T38
Gewicht: 128,1,6T + 81,2T
Lengte: 25,64 M.
Snelheid: 90 KM
Kolenvoorraad: 10T
Watervoorraad: 38 M³
Vermogen: 3020 PSi

Model: Trix 22145, Liliput 104503