Br 54

De stoomlocomotieven van serie G 3/4 H van de Beierse Staatsspoorwegen werden gebouwd tussen 1919 en 1923.
De nieuwe ketel en het grotere roosteroppervlak maakten het krachtiger en zuiniger dan zijn voorgangers.
Alle 225 gebouwd exemplaren werden door de Deutsche Reichsbahn overgenomen en werd de locomotief met de as-reeks 1’C geclassificeerd als baureihe 54.15-17.

De serie 54.15-17 (klasse G 3/4 H) werd beschouwd als een van de krachtigste 1’C-locomotieven in Europa, overtrof zijn voorganger qua prestaties en was zuiniger in brandstofverbruik.
Omdat de elektrificatie in Beieren al vroeg plaats vond werden de locomotieven na verloop van tijd daar overbodig.
De locomotieven werden in geheel Duitsland over diversen depots verspreid en zo kwamen ze dus later zelfs in noord Duitsland terecht.
Het bleken wel betrouwbare machines met geode rijeigenschappen te zijn die voor vele soorten diensten konden worden ingezet.
Ondanks dat ze waren ontworpen voor het goederenvervoer, werden de machines ondanks hun lage topsnelheid toch ook vaak gebruikt voor passagierstreinen.
Ook in de rangeerdienst werden ze veelvuldig ingezet, zodat ze op vele plaatsen dagelijks wel te zien waren.
Na het definitieve tweede nummerplan van de Reichsbahn kregen ze het bedrijf nummer 54 1501-1725.
De meerderheid van de locomotieven heeft de Tweede Wereldoorlog overleefd en is op enkele uitzonderingen na bij de Deutsche Bundesbahn geweest.
De laatste locomotief (met nummer 54 1632) ging pas in 1966 met pensioen in Neurenberg.

Technische specificaties:

Baureihe: 54.
Indienststelling: 1919-1923
As-indeling: 1’C h2
Tender: bay 3 T 18,2
Gewicht: 62,6T + 50T
Lengte: 17,50 M.
Snelheid: 65 KM
Kolenvoorraad: 6T
Watervoorraad: 18 M³
Vermogen: 1040 PSi

Model: Fleischmann 414404