Br 62

Voor de inzet op hoofdtrajecten van snel en personentreinen met een toelaatbare asdruk van 20T werden er halverwege de jaren 20 twee nieuwe Einheitsloc’s ontworpen, baureihe 20(2’C h2 sleeptenderloc) en de baureihe 62 (2’C’2 h2 tenderloc).
Beide loc’s waren zo ontworpen dat er vele onderdelen van de toekomstige Einheitsloc’s konden worden gebruikt.

De baureihe 20 is niet verder dan de tekentafel gekomen, de baureihe 62 is wel gebouwd en van deze loc zijn er 15 verschenen.
Op zich voor Duitse begrippen en relatief kleine serie, die ondanks de gehaalde maatstaven nooit verder is uitgebreid.
De opdracht tot het bouwen van 2 prototype werd in 1927 gegeven en deze werden in juni 1928 aan de DRG uitgeleverd.
Na een uitgebreid aantal testritten werd er besloten de serie uit te breiden met 13 loc’s.
Per loc’s moest en bedrag van 161.170 Reichsmark worden betaald, en deze kwamen vanaf 1929 op de baan.
De loc werd in de vlakke en heuvelachtige delen van Duitsland ingezet en moest met een topsnelheid van 100 KM/U in beide richtingen zijn diensten bewijzen en deed dat naar behoren.
Ze werden vooral op de trajecten ingezet waar locomotieven op de eindpunten niet konden worden gedraaid of het draaien erg tijdrovend was.
Toch kon de loc niet op de lange afstanden ingezet worden, dat kwam mede door de kleine watervoorraad van 14m³.
De loc had wel rustige rijeigenschappen en was redelijk betrouwbaar.

Een zevental van deze loc’s is na de tweede wereldoorlog bij de Deutsche Bundesbahn in dienst gekomen.
Daar zijn ze niet heel lang in dienst gebleven, de laatste werd in 1956 buiten dienst gesteld.
De loc’s die in de DDR terecht zijn gekomen hebben tot eind 1968 dienst gedaan.
De 62 015 is bij het Verkehrsmuseum in Dresden ondergebracht en wordt zo af en toe bij museumritten voor de Deutsche Bahn AG nog ingezet.

Technische specificaties:

Baureihe: 62.
Indienststelling: 1928
As-indeling: 2’C 2′ h2
Gewicht: 123T
Lengte: 17,14 M.
Snelheid: 100 KM
Kolenvoorraad: 4T
Watervoorraad: 14 M³
Vermogen: 1680 PSi

Model: Liliput L106203