Br 85

Net als op de voormalige Pruisische tandradbanen wilde de DRG ook op de Badische Höllentalbahn im Schwarzwald teruggaan naar het gewoon railverkeer.
Tussen Hirschsprung en Hinterzarten was een 7 kilometer lang stuk met een stijging van 55 promille in het traject.
Terwijl in Pruisen de BR94 voldoende vermogen had voldeed deze hier niet.

De Baureihe 95 die wel geschikt voldeed was niet in voldoende hoeveelheden beschikbaar.
Derhalve besloot het Zentralambt tot de ontwikkeling van een nieuwe 1’E’1 loc in de Einheits bouwstijl met het gebruik van delen van reeds bestaande locomotieven.
Het loopwerk en de drie-cylinder aandrijving werden van de Baureihe 44 overgenomen, aangevuld met een sleep-as en de ketel werd van de baureihe 62 overgenomen.
In totaal zijn tien van deze locomotieven door Henschel gebouwd.
Na levering van de reihe 85 en na toewijzing aan het BW Freiburg kon het tandradbedrijf in Höllental op 7 oktober 1933 beëindigd worden.
Als in 1936 op de Höllentalbahn de elektrische tractie wordt getest, blijkt de BR85 nog niet overbodig te zijn.
De 4 geteste E/locs blijken niet krachtig genoeg te zijn om de gehele dienst van de BR85 over te nemen.
Pas in 1960 verschijnen er met de E40 en E44 krachtigere locomotieven die de BR85 overbodig maken.
De 85 007 wordt in 1961 als laatste buiten dienst gesteld en is behouden.

Technische specificaties:

Baureihe: 85.
Indienststelling: 1932
As-indeling: 1’E’1 h3t
Gewicht: 133,6 T
Lengte: 16,30 M.
Snelheid: 80 KM
Kolenvoorraad: 4,5T
Watervoorraad: 14 M³
Vermogen: 1500 PSi

Model: Trix 22003