Br 94

In het begin van de vorige eeuw was er bij de diversen Länderbahnen een grote behoefte aan goederenlocomotieven die ook in de zware rangeerdienst konden worden ingezet.
Vanaf 1905 tot 1921 zijn er bij deze spoorwegmaatschappijen diversen soorten locs met de as-indeling E h2 gebouwd en later bij de Deutsche Reichsbahn ingezet als baureihe 94.

De succesvolste tenderlokomotief van de vroegere Länderbahnen en de DRG was het type T16/1.
Van deze versterkte uitvoering van de T16 zijn tussen 1913 en 1924 totaal 1236 stuks gebouwd voor de Pruisen en de DRG door de Berliner Machine Fabrik AG vorm.Louis Schwartzkopf.
Tot de verbeteringen hoorde een versterkt raamwerk, de inbouw van vier-rijige overhitters, een beter ketel, grotere voorraadkasten, betere vering en een tweede zandkast.
Van deze sterkste Duitse rangeer lokomotief moesten na de eerste wereldoorlog 119 stuks afgegeven worden aan buitenlandse maatschappijen als genoegdoening voor geleden schade.
De DRG nam begin twintiger jaren 1116 loks over als 94502 tot 941377 en 941501 tot 941740.
De later terug gekeerde loks kregen de nummers 941801 tot 941811.
De loks waren degelijk en betrouwbaar, en mede daardoor ook vaak te vinden op de lokale lijnen in geheel Duitsland.
Daar werden ze ingezet in zowel de reizigers als goederendienst.
Vanaf de jaren dertig werden de lok’s door de lage topsnelheid en kleine voorraden steeds vaker naar de rangeerdienst verbannen, waar ze uitstekend bleken te voldoen.

Na 1945 waren er bij de DB nog 687 en bij de dr 250 machines in gebruik.
De DR stelde de laatste machines in 1971 buiten gebruik. De DB volgde drie jaar later.
Tien stuks zijn in diverse musea behouden gebleven.

Technische specificaties:

Baureihe: 94.
Indienststelling: 1905-1921
As-indeling: E h2
Gewicht: 84,2T
Lengte: 12,66 M.
Snelheid: 50 KM
Kolenvoorraad: 3T
Watervoorraad: 8 M³
Vermogen: 1070 PSi

Model: Fleischmann 4091, 4093