Krupp-Ardelt 90T kraan

De Deutsche Reichsbahn had midden jaren dertig van de vorige eeuw de wens om een aantal zware hijskranen aan het materieel toe te voegen om deze te kunnen inzetten door het toenemend gewicht bij ongevallen en werkzaamheden.
In 1937 en 1944 bouwde Ardeltwerke GmbH, Eberswalde een viertal stoomhijskranen met een maximaal laadvermogen van 90 t, een eigen gewicht van 104 t en een lengte van 10,6 m.
Deze stoomhijskranen werden bij de depots van Berlijn, Hannover, Essen en Nurnberg ingedeeld en gestationeerd.

De 17,5 m lange giek en de katrollen werden aangedreven door een stoommachine met een vermogen van ca. 200 pk.
Om tijdens het gebruik over de nodige ballast te beschikken, konden twee contragewichten van elk 28 ton aan de kraan worden bevestigd.
Voor het transport van deze gewichten werd de zogenaamde contragewichtwagon gebruikt die meestal direct achter de stoomkraan stond.
Achter deze contragewichtenwagon werd ook vaak een tender gekoppeld om de kolenkraan te kunnen voorzien van kolen en water.
Een beschermingswagen en een giek ondersteuningswagen aan de andere zijde van de kraan maakten de standaard kraantrein compleet.

Na de Tweede Wereldoorlog verbleef er één kraan bij de DR en de andere drie werden bij de Deutsche Bundesbahn ingedeeld.
Deze werden gestationeerd in Essen, Bremen en Würzburg.
Vanaf 1977 stonden de moderne 150 ton kranen ter beschikking van de DB zodat kort daarna de Krupp-Ardelt kranen uit dienst konden worden genomen.
Helaas is geen enkele kraanwagen of zelfs de hele kraantrein in een museum bewaard gebleven.
Toch inspireren deze voormalige stoomreuzen vandaag de dag nog steeds met hun constructie en functionaliteit.

Model: Fleischmann 5597