Reichsregierungszug

Zoals vele andere spoorwegmaatschappijen had de Deutsche Reichsbahn in de jaren 30 ook een speciale trein voor de regeringsleiders en hun gevolg.
De Reichsregierungszug was bedoeld als Hitlers rollend hoofdkwatier.
Deze werd voor en in de tweede wereldoorlog gebruikt om Hitler en de militaire staf snel naar de diverse plaatsen te transporteren.

De samenstelling van de Reichsregierungszug is door de jaren heen weinig veranderd.
Vaak achter twee in tandem gekoppelde locomotieven kwam een speciale flakwagen die voor en achter een platform had met vierlingflak.
Deze wagons werden bemand door luftwaffe personeel van het tweede eisenbahn flakzug dat tot het fuhrerbegleidtbataljon behoorde.
Achter de flakwagen kwam een bagagerijtuig, gevolgd door Hitlers persoonlijke salonwagen en een befehlswagen.
Deze bevatte een vergaderruimte met tafels voor stafkaarten en een verbindingscentrale.
Daarop volgde een begleidtwagen voor het Furherbegleidtcommando.
Achter deze wagons volgde een restauratierijtuig, twee rijtuigen voor gasten, een badenwagen, een tweede restauratierijtuig, twee slaapwagens voor het personeel, een persrijtuig, nog een bagagerijtuig, een autotransportwagen en tenslotte nog een flakwagen.

Hitler gebruikte de Reichsregierungszug voor het laatst op 15 januari 1945.
Toen duidelijk werd dat Hitler de trein niet meer zou gebruiken, werd de trein in de vroege voorjaar verplaatst naar het zijspoor van Berlijn Tempelhof, om vervolgens naar het zuiden te worden getransporteerd naar Bruck in de Oostenrijkse Alpen.
De trein werd daarna nog even gebruikt door de chef staf Zuid eind april 1945, om begin mei naar Saalfelden in het noorden te worden gereden.
Onderweg heeft de werhmacht de salonwagen van Hitler opgeblazen.
In Saalfelden werden er stukken van Himmlers trein aan toegevoegd en vlak voor de capitulatie werd het geheel verdeeld in de Brandenburg I & II.
Eind mei werd de de voormalige Reichsregierungszug op een zijspoor gezet bij Pullach ten zuiden van Munchen, en waar deze door het Amerikaanse leger in beslag werd genomen.
In de jaren 50 werden alle wagons teruggegeven aan de nieuwe Deutsche Bundesbahn.
Tegenwoordig gebruikt de Bondspresident, hoewel dit niet algemeen bekend is, nog steeds 1 van de slaapwagens, nummer 10122 (nu 8940322) van de Reichsregierungszug.

Modellen:
Liliput:
L385103 Salonwagen
L385203 Machinegepackwagen
L385303 Autotransportwagen
L385403 Salonspeisewagen
L385113 Speisewagen
L383613 Senderwagen
L383003 Pressesalonwagen
L384313 Beraterwagen III
L336610 Flakwagen