Vrachtwagens

Opel Blitz

De Opel-werke beginnen in 1919 met het bouwen van vrachtwagens en werden succesvol met 3 en 4 tonners.
Tijdens de crisisjaren raakt Opel in de problemen en word overgenomen door het amerikaanse GMC. Voordelen voor Opel zijn dat er nu naar US standaard word gebouwd.

 

     

Vanaf 1931 worden de 1.5 t tot 3 t wagens gebouwd die een gering eigengewicht bezaten tegen een hoog draagvermogen, solide constructie, en uitgerust waren met een betrouwbare buickmotor
Het succes van deze modellen blijkt wel uit de aantallen die geleverd werden. Van de blitz-S [4X2]werden er meer als 95.000 stuks geleverd die ook geschikt waren voor lichte terrein omstandigheden.
In 1940 kwam de blitz-A uit,een 4 wiel aangedreven terrein uitvoering,die in 25.000 exemplaren werd gebouwd tot grote tevredenheid van de duitse troepen die deze voertuigen zeer op hun waarde wisten te schatten. Ook Mercedes was bij de bouw van de blitz betrokken en leverde 3500 stuks aan de troepen. Daarnaast zijn er van de blitz ook nog eens ongeveer 4000 stuks als halfrups (maultier)gebouwd om de mobieliteit van het leger in zware terrein omstandigheden te verbeteren.
De op de baan aanwezige modellen zijn de 3ton (4×2)Opel Blitz3.6-36S uitgerust met een 6 cilinder lijn motor met een inhoud van 3,6 liter en 75 pk wat doorgaans werd begrenst op 68pk.
Deze uitvoering werd tot 1944 gebouwd. De 2de uitvoering op de baan is de in 1940 uitgebrachte Opel Blitz 6700 3 ton type A die uitblonk door absolute betrouwbaarheid en bruikbaar was in elk soort terrein. De A was met dezelfde motor als de S uitgerust.
Eveneens een groot voordeel van deze wagen was de perfect georganiseerde reserve onderdelen verzorging,een gegeven wat de legerleiding zeer positief stemde. Het feit dat Opel door de amerikaanse inbreng als een van de weinige duitse bedrijven standarisatie kende werd ook zeer duidelijk doordat van alle Opel modellen de onderdelen onderling te verwisselen waren iets wat de optimale inzet van voertuigen ten zeerste bevorderd.
Na de oorlog werden de voertuigen die de verwoesting hadden overleefd veel gebruikt voor de opbouw van transport bedrijven en degelijke en waren nog lange tijd een vertrouwd gezicht in het duitse verkeer.

Technische specificaties:
Opel Blitz.
Indienststelling: 1937-1944
Motor: Opel 3.61 / 6-cylinder
Vermogen: 75 PK
Gewicht: 5800 KG
Lengte: 6,10 M.
Snelheid: 85 KM

Model: Roco 370

Einheitsdiesel

Begin dertiger jaren werd het de Duitse legerleiding pijnlijk duidelijk dat het wagen park van de wehrmacht uit een allegaar van voertuigen bestond.
Dit zou in geval van oorlog tot grote problemen kunnen leiden wat betreft het onderhoud. Daarom besloot het heereswaffenambt (HWa)tot de ontwikkeling van eenheidsonderstellen voor lichte vrachtwagens.

     

De HWa526D (80PK)MAN diesel motor zou het hart van deze wagen moeten worden. De motor werd ontwikkeld in samenwerking met Henschel en Humboldt-Deutz,het chassis en koetswerk door Henschel alleen.
Voor optimale eigenschappen in het terrein werd gekozen voor een 6 assig voertuig met alle assen aangedreven en elk wiel afzonderlijk geveerd.
Het voertuig,wat al gauw tot einheitsdiesel werd gedoopt,voldeed aan al de verwachtingen die het in tests moest voldoen en zo werd er in 1937 begonnen met de produktie. De gezamelijke industrie leverde tot 1940 ongeveer een 10.000 stuks van dit robuuste voertuig af. Door het vermogen in elk type terrein zonder problemen uit de voeten te kunnen werd de einheitsdiesel al gauw populair bij de eenheden die erover beschikte. Door de complexe bouwwijze en de hoge kosten die dit met zich meebracht en tevens het feit dat er al diverse goedkopere en simpelere voertuigen op de markt kwamen deed het leger besluiten geen nieuwe einheitsdiesels meer te kopen.
Mede omdat de diesel relatief weinig gewicht met zich mee kon nemen,2.375kg tegen een eigen gewicht van 4.925!.
Opel, Mercedes en Bussing brachten al goedkopere types uit die 3 ton en meer konden dragen en terrein vaardigheden hadden die met de einheitsdiesel te vergelijken waren.
Nietemin was het voertuig een hoogstandje van techniek en in het begin van de oorlog onmisbaar voor de wehrmacht. De voertuigen deden goede diensten tot aan het einde alhoewel dat maar voor een paar modellen gold want erg veel overleefden de oorlog niet.

De einheitsdiesel werd in tientallen variaties gebruikt, van keukenwagen tot meetwagen en uiteraard voor het vervoer van manschappen, en werd na de oorlog gebruikt bij nooddiensten en de brandweer.

Technische specificaties:
Einheitsdiesel.
Indienststelling: 1937-1940
Motor: MAN,Henschel / 6-cylinder
Vermogen: 80 PK
Gewicht: 4500 KG
Lengte: 5,85 M.
Snelheid: 70 KM

Model: Dahlmann 41100

Krupp protze

Ook Krupp leverde een belangrijke bijdrage in het vrachtwagen programma voor de wehrmacht.
Alhoewel Krupp wagens bouwde in elk segment werden vooral de kleine L2H43 modellen beroemd,dit mede door het feit dat er bijna geen opnames uit het begin van de oorlog zijn waar dit fraaie voertuigje niet op voorkomt.

     

Ontworpen als een 50 pk sterke 6×4 terrein wagen met diesel motor werd tijdens tests duidelijk dat de benzine uitvoeringen met met 60 pk toch beter voldeden en dus werd er besloten de laatste als serie model te gebruiken. Dit verklaart tevens de eigenaardig schuin naar beneden aflopende motorkap want de benzine uitvoeringen werden uitgerust met luchtgekoelde 4 cilinder boxer motoren met een inhoud van 3,3 liter.
Deze Krupp werd bekend onder de naam protze wat de Duitse benaming is voor voertuigen die lichte stukken geschut kunnen trekken en tevens de bijbehorende bemaning kunnen dragen.
Ze werden voornamelijk dan ook gebruikt voor het trekken van het bekende 3,7 anti tank kannon.
De 3 assen en de meedraaiende reservewielen gaven het voertuig een grote terreinvaardigheid die vooral in bergachtig gebied zeer werd gewaardeerd.
De reservewielen maakte het bijna onmogelijk om vast te raken in het terrein.
Naast de 3,7 paktrekker(kfz69) was er de troepen transportuitvoering(kfz70) de trekker met 2 cm luchtdoelgeschut(kfz81) een radio en commando versie(kfz61) en de lichte schijnwerper trekker(kfz83) die een 8kW agregaat droeg en een 60cm luchtafweer schijnwerper op aanhanger trok.
Tijdens de oorlog bedachten de troepen die de protze gebruikten zelf ook diverse modificaties. Zo werd er door Lt.Kaiser van pz.jag.abt.44 tijdens de Frankrijk veldtocht een wagen uitgerust met het 3,7 kannon op de laadbak die het geheel een hogere mobiliteit en meer vuurkracht gaven. Het bleek zo succesvol dat dezelfde eenheid in Rusland een 2 tal wagens ombouwde met de 3,7 pak,maar nu als roterend antitank geschut hetgeen inhield dat men nu niet eerst het hele voertuig moest richten.
Bovendien werden er over de motorkap en kabine 8 mm pantserplaten geplaatst en achter de laadbak 2 stoelen voor de geschuts bemanning aangebracht.
Deze beide mini'”sturmgeschutze””waren zeer succesvol tot einde 1941,toen werden zij zelf het slachtoffer van de Russen. De Krupp protze had een gewicht van 2450kg een draagvermogen van 1.5 ton en een trekkracht van 1 ton.topsnelheid was 70 km/u met een berreik van 400km op de weg en 275km in het terrein.
De produktie liep in 2 series van 1933/1936 en 1937/1941. Er werden ongeveer een 7000 stuks van gebouwd..

Technische specificaties:
Krupp Protze.
Indienststelling: 1933-1941
Motor: Krupp M304,.3,3l / 4-cylinder
Vermogen: 60 PK
Gewicht: 2450 KG
Lengte: 5,10 M.
Snelheid: 70 KM

Model: KW Model 69