Br E73

Tussen 1912 en 1914 werd de verbinding tussen Berchtesgaden en Salzburg geëlektrificeerd.
De Koninklijke Beierse Staatsspoorwegen wilde dit traject gebruiken om het elektrisch rijden van treinen te testen.
In 1912 werden twaalf testlocomotieven besteld, waaronder de EP3, EP4 en de EG1(E73).

Baureihe EG1 (E73)

Na de Pruisische EV 1/2 kunnen deze twee EG1 locomotieven worden beschouwd als één van de eerste locomotieven met enkel-assige aandrijving in Duitsland.
Beide EG1 locomotieven werden in 1914 gebouwd en ingezet voor de goederentreindienst op de route Berchtesgaden – Salzburg en enkele andere trajecten in die regio.
De Beierse Staatsspoorwegen verwachtten van de constructie van deze locomotief waarschijnlijk een beter bochtengedrag, minder wielbandslijtage en spoorslijtage.
Hun loopeigenschappen waren bevredigend en ze werden als minder storingsgevoelig beschouwd.
Vanaf 1926 werden de twee EG1 locomotieven bij de Deutsche Reichbahn aangeduid als E73.01 en E73.02.

De draaistellen van de locomotieven waren uitgerust met een relatief korte wielbasis van 2,5 m.
De tractiemotoren, die geveerd waren bevestigd, bevonden zich aan de binnenzijde tussen de assen wat resulteerde in een zeer kleine overhang.
Het frame ervan bestond uit plaatstalen wangen met geklonken kruisschoren.
Er waren geen koppelingen tussen de draaistellen.
Het hoofdframe is gemaakt van profielijzer en versterkt met stootbalken, diagonaal- en dwarsschoren.
De bovenbouw van de locomotief bestond uit de machinekamer en twee cabines.
De kopse kanten zijn op dezelfde manier gemaakt als de E36.

De locomotieven waren ingedeeld bij Bw Freilassing en hebben hoofdzakelijk in de regio rond Berchtesgaden hun diensten gereden.
Door hun lage topsnelheid van 50 Km/u reden ze meestal de lokale goederentreinen en een enkele keer wat personenvervoer.
In 1937 werd door de komst van nieuw elektrisch materieel de E73.01 buiten dienst gesteld en in 1941 de E73.02.
De E73.02 werd toen omgebouwd tot sneeuwploeg en werd pas in 1982 gesloopt.

Technische specificaties:

Baureihe: E73.
Indienststelling: 1914
As-indeling: Bo’Bo’
Gewicht: 56 T
Lengte: 10.99 M.
Snelheid: 50 KM
Vermogen: 790 KW

Model: Brawa 43050, 43056, 43062