Br 59

De Königlich Württembergischen Staats-Eisenbahnen (K.W.St.E)hadden altijd met problemen van topografische aard te kampen.
De in de hoofdlijn gelegen in 1850 gebouwde Geislinger Steige was enerzijds een technisch hoogstandje, anderzijds kwam men ook voor menig probleem te staan aangaande voldoende en krachtige tractie.

Speciaal voor het verkeer op dit gedeelte van het spoornet werd de 6-assige gekoppelde éénframe locomotief met voorloopas ontwikkeld.
Na diversen geslaagde testen en mede door de ervaringen van soortgelijke Oostenrijkse varianten bleek het ontwerp van uitstekende kwaliteit en werden er 3 locomotieven gebouwd.
De 3 locomotieven voldeden zeer goed en waren bovendien erg zuinig in het verbruik, zodat er een tweede serie van 12 locs werd bijbesteld.
Mede door de eerste wereldoorlog werd de aflevering door de Esslinger Machinen-fabriek uitgesteld tot 1918.
De eerste twee series van deze locomotieven werden van 1801 tot en met 1815 genummerd en als klasse K bestempeld.

De krachtigste Duitse goederentreinlocomotief aan het begin van de 20ste eeuw was ongetwijfeld deze legendarische Württembergse “K”.
Deze machines van de in 1917 gestarte serie “K” zagen er aan de buitenkant weliswaar sierlijk uit, maar boden door hun 6 gekoppelde assen een hoog adhesiegewicht en een hoge trekkracht.
Ondanks de relatief geringe as-last van 16 t en met ongeveer 110 t totaal gewicht konden deze locs deze noodzakelijke trekkracht opbrengen, die de steile helling van de Geislinger Steige van de machines verlangde.
Tot de elektrificatie van de berglijnen waren ze bijna 20 jaar lang een symbool voor de spoorwegtechniek.
De eerste machines werden nog aan de K.W.St.E. geleverd, na de Eerste Wereldoorlog kreeg de Deutsche Reichsbahn meer series met geringe constructieveranderingen.
Na de elektrificatie werden de meeste locs van de BR 59 aan Oostenrijk afgegeven, of gingen in de Tweede Wereldoorlog naar Hongarije of Joegoslavië.

De K was een 4-cilinder verbondslok met een top snelheid van 60 km/h, had een een gewicht van 106.5 ton en een vermogen van 2300 pk.
De aandrijf wielen hadden een diameter van 1350 mm.

In dienst van de Deutsche Reichsbahn is de serie K omgenummerd naar 59.
In totaal zijn er van dit type 44 stuks gebouwd die in hun Reichsbahn tijd ook goed voldeden.

De laatste 59 is in 1953 buitendienst gesteld en is er geen één bewaard gebleven.

Technische specificaties:

Baureihe: 59.
Indienststelling: 1917-1924
As-indeling: 1’f h4v
Tender: 2’2T20, 2’2T21-5, 2’2T30
Gewicht: 108T + 50T
Lengte: 20,20 M.
Snelheid: 60 KM
Kolenvoorraad: 10T
Watervoorraad: 13 M³
Vermogen: 1920 PSi

Model: Trix 22103, 22707