Bruggen en viaducten

Duitsland is met zijn landschap met rivieren en vele hoogte verschillen een land waar het niet zo makkelijk is om een spoorlijn strak en recht te kunnen aanleggen.
Daarom moeten er dus vaak dure en tijdrovende oplossingen bedacht worden om de trajecten zo economisch en trekkracht-technisch te bouwen.

Buiten dat er vele heuvels en bergen in Duitsland liggen, lopen er ook een aantal rivieren door het land heen.
Daardoor zijn er in de spoorlijnen vaak bruggen, viaducten en tunnels te zien.
In het noorden van het land zijn er geen hoge bergen, maar wel rivieren en vele kleine stroompjes waardoor er daar ook vele bruggen liggen om deze te passeren.
Ook bij de steden die vaak aan een rivier grenzen waren mooie oude bruggen te zien.
Als men zuidelijker gaat veranderd het landschap en word het steeds heuvelachtiger waardoor men buiten de rivieren ook de hoogtes moet overwinnen.
In de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw nam het spoorwegverkeer aanzienlijk toe, maar waren er nog veel oude stoomloc’s die qua trekkracht te wensen overlieten.
Daarom was het nog steeds belangrijk een lijn aan te leggen met minimale stijgingpercentages en werden er op gunstige plekken in het traject tunnels en bruggen gebouwd om heuvels en rivieren te passeren.
Daardoor werden er wel eens hoge bruggen over een dorp gebouwd om het traject zo gelijkmatig mogelijk te houden.
Vooral in de zuidelijke deelstaten verschijnen de echte hoge heuvels en bergen, en werden er speciaal voor deze trajecten locomotieven gebouwd die voldeden met hun trekkracht.
Ook daar zijn al sinds de 19e eeuw grote overspanningen gemaakt om rivieren en hoogteverschillen te overwinnen.

In geheel Duitsland waren dan ook vele type stalen en stenen bruggen te zien, sommige stijlvol met bogen en stenen torens aan de kop van de brug, sommige strak en volledig van staal.
Vooral voor de tweede wereldoorlog waren er stijlvolle bruggen in geheel Duitsland, maar zijn in de oorlogsjaren er veel vernield en vervangen door moderne stalen en betonnen bruggen.