Flughaven Devau

Devau was een op een heuvel gelegen koninklijke erfpachtkroeg en naamgever van het het kleine dorp Devau.
Dit dorp bestond buiten de uitspanning uit een zestal huishoudens omstreeks 1785.
Door het uitgestrekte en afwisselende landschap mocht het gebied zich al vroeg verheugen in Pruisische militaire belangstelling en dientengevolge werden er diverse kazernes en een groot oefen terrein aangelegd.
Vanuit de kroeg met terras had men een prachtig uitzicht en het werd al gauw een geliefd uitvluchtoord voor de Königsbergers.
Devau is de oudste oefenplaats van het Pruisisch/Duitse leger en werd in 1740 gebruikt om de Koning in te wijden.
Maar het duurde tot 1914 eer men besloot het gebied bij Königsberg zelf in te lijven.
Flughafen Devau lag 2,5 kilometer ten noordoosten van de stad Königsberg.


De luchthaven was de eerste burgerluchthaven van het Duitse Rijk en één van de eerste en dus oudste verkeersluchthavens ter wereld.
Al tijdens de eerste wereldoorlog bestond er op Devau een vlieger/verkenner school[FBS]op wiens terreinen in 1919 het vliegveld Devau werd aangelegd.
De meeste garnizoenen werden na de oorlog naar andere kazernes in en om Königsberg verlegd.
De vernieuwde luchthaven werd ontworpen door Hans Hopp en werd van 1919 tot 1921 gebouwd.
Op 30 april 1922 werd de vluchtlijn Königsberg-Riga-Moskou geopend, de eerste internationale lijnvlucht naar Rusland.
De vluchten werden met de Duits/Russische Deruluft gevlogen.
Het werd een groot succes en in 1938 vestigde de Lufthansa er een grote werkplaats.
In 1939 werden er 1173 vluchten gevlogen, een voor die tijd ongekend aantal.
Flughafen Königsberg-Devau besloeg het oppervlak 1500×1000 meter gelegen op een harde gladde en droge grasbodem.
Het vliegveld was aan twee zijden omgeven door kazernes, diverse loodsen en stallen.
Op het vliegvels zelf bevonden zich twee hallen en diverse werkplaatsen ten behoeve van Deruluft en Junkers en de Devauer Automobilgesellschaft.
Tevens was er een weerstation, een Saniteitswacht en een kantoor van Luftverkehrsbüro Meyhöfer aanwezig.
Tijdens de oorlog werden de vluchten steeds minder en werd er door de Luftwaffe gebruik gemaakt van Devau vooral voor trainingsdoeleinden.

Tegenwoordig is er geen kazerne meer te zien en is het vliegveld een verlaten terrein.
Op onze baan hebben wij het vliegveld en de oude cavalerie kazerne enigszins aangehouden als voorbeeld waarbij de hoek van de hangars origineel getrouw is en de plaat van de kazerne ook…alleen de gebouwen van de kazerne zijn vrije fantasie terwijl die op het vliegveld het origineel redelijk benaderen.