Br 06

De BR 06 behoorde net zoals de BR 41 en de BR 45 tot de typen van eenheidslocomotieven met een variabele as-last.
Deze as-last kon worden ingesteld tussen de 18 en 20 ton.
De twee proeflocomotieven 06 001 en 06 002 werden door Krupp in het voorjaar en de zomer van 1939 geleverd.

De verwachtingen waren hoog gespannen en er stond voor de Duitse industrie een hoop prestige op het spel.
Helaas ging het bij de eerste proefritten met de 06 001 al meteen mis, deze ontspoorde en bleek met de vele bochten in de trajecten nogal moeite te hebben.
Daardoor was de slijtage aan het drijfstel hoog en hadden de locomotieven relatief veel onderhoud nodig.
Om deze loc nog door bogen en wissels met een radius van 180m te kunnen laten rijden was bij de 06 001 de derde gekoppelde as voorzien van kransloze drijfwielen, bij de 06 002 waren de kransen van het tweede en derde drijfwielen verkleind en was de derde drijfas naar beide zijden 10 mm verschuifbaar.

De BR 06 was bedoeld voor sneltreinen in de heuvelachtige landschappen, de loc moest een trein van 650 t met een snelheid van 120 km/u voort kunnen bewegen en op stijgingen van 1:100 met 60 km/u.
Net zoals de BR 01.10, BR 03.10 en de BR 05 kreeg de BR 06 stroomlijnbekleding.
Ook hier was het onderhoud aan de locs problematisch omdat door de stroomlijnbekleding vele plaatsen moeilijk bereikbaar waren.
Diezelfde stroomlijnbeplating zorgde er ook voor dat zomers de temperatuur onder de bekleding nogal eens te hoog op liep.
Met vier gekoppelde assen en een ketel van 7500 mm was dit de grootste Duitse sneltreinlocomotief die tot dan toe ooit gebouwd was.

Beide locs waren in de oorlog gestationeerd in het Bw Frankfurt/M en werden ingezet op de lijn naar Erfurt.
In deze dienst bleek dat deze locs zich nauwelijks konden waarmaken, de exploitatiekosten wogen niet op tegen de meerwaarde die de locomotieven moesten genereren.
In de oorlog werd de 06 002 bij een bombardement getroffen en raakte daardoor zwaar beschadigd.
Mede door de vele problemen en ontstane schades werd ook later de 06 001 terzijde gesteld.
Na de oorlog was er geen behoeften aan deze grote locomotieven en zo werden deze in 1951 definitief buiten dienst gesteld.
Beide locomotieven zijn gesloopt.

Technische specificaties:

Baureihe: 06.
Indienststelling: 1939
As-indeling: 2’D 2′ h3
Tender: 2’3T38st
Gewicht: 141,8T + 81,2T
Lengte: 26,52 M.
Snelheid: 140 KM
Kolenvoorraad: 10T
Watervoorraad: 38 M³
Vermogen: 2800 PSi

Model: Brawa 0634