Personenwagens

Kubelwagen Typ 82

In 1931 werd het Porsche Konstruktionsburo te Stuttgart ingeschreven en begon Porsche te werken aan zijn idee voor een kleine, zuinige auto die iedereen zich zou kunnen veroorloven. Hij plande een luchtgekoelde 4-cilindermotor die achterin horizontaal geplaatst zou worden.
Dit zou gaan leiden tot de Volksauto, de voorloper van de Kubelwagen.

n 1932 kreeg Porsche bij NSU een contract om de auto te gaan bouwen.
Doordat de verkoop van motorfietsen echter enorm steeg, was er geen ruimte meer om de auto daadwerkelijk te gaan bouwen en bleef het bij drie prototypes.
2 jaar later zou Porsche de auto verder ontwikkelen in opdracht van Hitler.
Hoewel Porsche absoluut geen belangstelling had voor de politiek van nazi Duitsland, was dit de kans om de auto te gaan bouwen.
Hitler zou de auto Volkswagen noemen. Behalve de Volkswagen ontwikkelde Porsche in 1938 ook een militaire versie van deze auto.
Door de oorlog staakte in 1939 de productie van normale auto’s en schakelde men geheel over op de productie van militaire voertuigen.
In de oorlogsjaren werd Porsche ingehuurd om materieel voor zowel het leger als de landbouw te ontwerpen.
Zijn fabriek te Wolfsburg schakelde over op het maken van kachels, tractors en de Kubelwagen.

De Kubelwagen was een degelijke auto die op vele terreinen kon worden ingezet en daarom ook van Afrika tot Rusland werd gebruikt door het Duitse leger.
Er zijn een aantal versie gemaakt waaronder de Kettenkubelwagen, een versie die in Rusland werd gebruikt om beter in het terrein met sneeuw en modder te kunnen voldoen.
In totaal zijn er 50.435 stuks gebouwd en hebben ook na de oorlog nog hun diensten bewezen.

Technische specificaties:
Kübelwagen Typ 82.
Indienststelling: 1939-1945
Motor: Luchtgekoelde Viercylinder HAIR 998cc 4-Takt-Motor
Vermogen: 25 PK
Gewicht: 635 KG
Lengte: 3,73 M.
Snelheid: 80 KM

Model: Roco 235, 370

Schwimmwagen Typ 166

De oorsprong van de Volkswagen Schwimmwagen Typ 166, ligt bij de Duitse leger auto, de bekende VW Typ 82 (Kübelwagen).
Typ 166 is een model aanduiding die Volkswagen gebruikte, de Duitse leger benaming is Personenkraftwagen K2s ( Pkw. K2s)
Toen in 1940 het prototype van de van de Kübelwagen werd getoond aan de Duitse legerleiding ontstond de vraag voor vier wiel aangedreven terreinauto die ook geschikt was om over het water te varen.

De Kübelwagen is een twee wiel aangedreven auto.
Professor Ferdinand Porsche is hierbij verantwoordelijk voor ontwerpt van de VW Kübelwagen Typ 82, Typ 87 en de Schwimmwagen Typ 128.
Het prototype van de Schwimmwagen Typ 128 is op 21 september 1940 gereed.
Samen met het bedrijf was Drauz uit Heilbronn word een eerste prototype gebouwd en getest op het Max Eyth meer, in de buurt van Stuttgart.
Bij Porsche begint de productie van de Schwimmwagen Typ 128, echter dit model vertoonde enkele gebreken.
Hierop volgt in april 1941 de start van de ontwikkeling van een verbeterde versie, de Schwimmwagen Typ 166.
Het doel was een stabieler voertuig, met verbeterde vaar en terrein eigenschappen.
Hiertoe is de Schwimmwagen Typ 166 korter en smaller dan zijn voorganger Typ 128.
De Schwimmwagen lijkt wel wat op een badkuip met achterop een neerlaatbare schroef.
Overigens word de schroef pas neergelaten als het voertuig in het water is en heeft een maximale vaarsnelheid van 10 km/u.
In augustus 1941 is het eerste prototype gereed en Porsche start met de eerste productie serie van 125 stuks.
Pas na testen door het Duitse leger word het ontwerp op 29 mei 1942 goedgekeurd en begon in de herfst van 1942, begon de productie in de Volkswagen fabriek in Fallersleben.
In tegenstelling tot de Kübelwagen, vervaardigde Volkswagen de karosserie voor de Schwimmwagen Typ 166 zelf.
Na een Geallieerd bombardement op de Volkswagen karosserie fabriek op 5 augustus 1944 komt de serie productie tot stilstand.
Wel worden er nog een klein aantal Schwimmwagen Typ 166 opgebouwd uit onderdelen die nog op voorraad waren.
In totaal zijn er 14.276 stuks gebouwd van het Volkswagen Schwimmwagen Type 166 in de periode van 1942 tot en met 1944.

De Schwimmwagen Typ 166 is zowel door de Duitse Wehrmacht als de Waffen SS gebruikt, voornamelijk aan het Oostfront.
Daar werd er van dankbaar gebruik gemaakt, mede door zijn uitstekende rijeigenschappen in het terrein.
Als amfibie voertuig is het nauwelijks gebruikt bij militaire operaties.
Het werd voornamelijk gebruikt voor militaire patrouilles achter het front, niet te verwarren met verkenningsoperaties voor aan het front.
Bekende Duitse militairen die zich graag verplaatsten met de Schwimmwagen, waren Jochem Peiper and Kurt “Panzer” Meyer.

Technische specificaties:
Kübelwagen Typ 82.
Indienststelling: 1942-1944
Motor: Luchtgekoelde Viercylinder HAIR 998cc 4-Takt-Motor
Vermogen: 25 PK
Gewicht: 910 KG
Lengte: 3,82 M.
Snelheid: 80 KM op het land, 10 KM in het water

Model: Roco 236, 5005