Orient Express

In 1876 besloot de Belg Georges Nagelmackers een maatschappij ter exploitatie van luxe rijtuigen op te richten in navolging van Pullman in de Verenigde Staten.
Hij noemde zijn maatschappij; La Compagnie Internationale des Wagons-Lits, afgekort CIWL.

In overleg met de betreffende spoorwegbedrijven werd besloten dat deze de infrastructuur, stations en lokomotieven zouden leveren.
Wagons-Lits leverde de rijtuigen met personeel.
De spoorwegmaatschappijen zouden de ticket opbrengsten krijgen, en Wagons-Lits alle overige.
In 1883 stelde Nagelmackers zijn vlaggenschip voor; de Express d’Oriënt.
2 maal in de week vertrok deze luxe trein vanaf Paris Gare de I Est over Straatsburg-Munchen-Wenen-Boedapest-Boekarest naar Giurgu alwaar met een veerboot de Donau werd overgestoken naar Ruse in Bulgarije.
Hier stond een tweede trein te wachten voor een 7 uurs reis naar Varna aan de zwarte zee waar men aan boord van een Oostenrijkse Loydstomer inscheepte voor een 14 uurs naar Constantinopel, het tegenwoordige Istanbul.
In 1885 werd de verbinding Paris-München-Wenen een dagelijkse.
De reis naar Istanbul bleef 2 maal in de week maar elke 3de dag werd een verbinding over Wenen naar Belgrado en Nis ingelegd.
Aangezien in Bulgarije het spoorwegnet in die tijd in armzalige omstandigheden verkeerde werden reizigers met de koets van Nis over de bergen naar Plovdiv gebracht vanwaar men weer met de trein verder naar Istanbul reisde.
In 1889 is de spoorlijn helemaal tot Istanbul doorgetrokken…! Rond 1900 rijd de Express d’Oriënt dagelijks de route Paris-München-Wenen-Boedapest, wordt er drie maal in de week naar Belgrado, Sofia en Istanbul gereden en gaat het een maal in de week naar Boekarest en Constanta.
De naam Express d’Oriënt word in 1891 officieel veranderd in Oriënt Epress.
In 1919 word er een tweede Oriënt variant in dienst gesteld, de Simplon Oriënt Express.
Deze werd wegens algemeen wantrouwen jegens Duitsland geheel om dit land geleid.
De route gaat van Paris Gare de Lyon over Lausanne-Milaan-Venetië-Triest-Belgrado naar Istanbul.

In de jaren 30 ten tijde van de Deutsche Reichsbahn worden de wagons van de Oriënt Express die door Duitsland reden vaak getrokken door een een locomotief van de Baureihe 01, 03 of 18.
In 1930 had Wagons-Lits een compleet netwerk van luxe treinen die west Europa, via geheel midden Europa, met oost Europa en gedeeltelijk Azië verbonden, bestaande uit de Oriënt Express en haar diverse variant naamgenoten.
Simplon Oriënt Express; dagelijks van Calais, Paris naar Istanbul via Dijon-Lausanne-Milaan-Venetië-Triest-Zagreb-Belgrado en Sofia.
Tevens werden er dagelijks slaapwagens gereden voor de verbinding Calais-Athene.
Arlberg Oriënt Express; op drie dagen van de week dat de Oriënt Express niet reed werd haar dienst gedeeltelijk overgenomen door deze variant.
Drie maal in de week ging het van Paris naar Basel-Zurich-Innsbruck-Wenen en Boedapest met doorgaande slaapwagens Paris-Athene en Calais-Paris-Boekarest.
Vier maal in de week werden er ook slaapwagens voor de Berlijn-Istanbul vice-versa verbinding ingelegd en drie maal in de week een voor de verbinding Istanbul-Praag vice-versa.

In 1939 werden wegens de uitgebroken oorlog alle luxe treinverbindingen vrijwel stilgelegd.
Wagons-Lits rivaal Mitropa deed een poging om met de in beslag genomen wagens een eigen Oriënt Express te doen herleven richting de Balkan voor militair en diplomatiek personeel maar dit faalde jammerlijk door het regelmatig opblazen van de treinen door vijandige burgers.
Na de oorlog doet men verwoede pogingen de oude Oriënt Express weer te doen herleven, maar de in 1946 hervatte verbinding Calais-Istanbul heeft veel van zijn glorie verloren daar veel van de fraaie rijtuigen in het strijdgewoel verloren zijn gegaan en men nu gewone rijtuigen samen met de enkele overblijvers op de rails laat rijden.
Na nog een naamsverandering, Direct Oriënt Express, en het versnipperen van de eens roemruchte trein besluit de Wagons-Lits in 1971 de oude wagens niet meer te handhaven en verkoopt haar rechten aan de betreffende nationale maatschappijen die op hun beurt een gezamenlijk slaapwagen park in dienst nemen dat door personeel van de Wagons-Lits word bediend.
Deze wagens worden tot 1995 gereden onder de naam TEN en zijn nachtblauw gespoten met witte sterren en belijning.
De naam echter blijft bij de betrokken maatschappijen tot heden in gebruik maar heeft met haar beroemde naamgever niets van doen.

Modellen:
Trix 21215 – set van 5 wagons
Trix 23436 – set van 5 wagons (bruin, bruin crème)
Trix 24793 – set van 5 wagons (bruin)
Trix 24792 – set van 2 wagons (bruin)
Trix 24795 – set van 5 wagons (blauw)
Trix 24796 – set van 2 wagons (blauw)

LS models 49170 – set van 2 salonwagons (blauw wit)
LS models 49171 – set van 2 salonwagons (blauw wit)
LS models 49121 – set van 3 slaapwagons (blauw)
LS models 49133 – set van 3 slaapwagons (blauw)
LS models 49190 – slaapwagon (blauw)