Ruhr Schnellverkehr

Na het ontstaan van de Deutsche Reichsbahn ontstond het idee om een snel regionaal netwerk op te zetten in het grootstedelijk “Ruhrgebied” om het toegenomen passagiersverkeer beter het hoofd te bieden.
In de jaren dertig besloot de DRG het “Ruhrschnellverkehr / RSV” in te voeren als een metroachtig spoorwegsysteem.

De RSV was de reactie van de Reichsbahn op het verzoek van de Studiengesellschaft om eigen hogesnelheidstreinen op eigen sporen met elektrische treinwagons (ET) op te zetten.
De dienst van de Ruhrschnellverkehr (RSV) vond toen plaats vanaf 2.10.1932 op de hoofdroutes van het Ruhrgebied en werd uitgevoerd met stoomtreinen.
Daar werd veelal gebruik gemaakt van couperijtuigen die in een creme/rode of creme/aubergine uitvoering waren geschilderd.
De rijtuigen met een tweede klasse afdeling hadden op de zijkant van de wagon een groot lichtblauw vlak om zo deze klasse beter zichtbaar te maken.
Meestal werden stoomlocomotieven uit de series BR 38.10-40 en BR 78 (voorheen Pruisisch T 18) gebruikt, in sommige gevallen ook BR 17.10 en BR 62.
De locomotieven waren goed herkenbaar door het witte bord op de keteldeur met daarop een rode diagonale streep door de tekst Ruhr Schnellverkehr.
Vanwege de korte afstanden waren locomotieven met een hoge optreksnelheid vereist voor gebruik in het Ruhr-snelverkeer.
De toegestane snelheid van 90 km / h was voldoende voor deze korte afstanden.
De 38’s werden niet altijd “omgedraaid”, en vaak liep de tender dan voorop de trein.
Hiervoor werden deze locomotieven voor achteruit rijden ook vrijgegeven voor max 65km / h.
Het invoeren van deze diensten was een succes.
Men besloot de lijnen verder uit te breiden en ook zo de minder bevolkte gebieden aan te sluiten op het RSV net.
Er was meer materieel op de lijnen nodig en de DRG had het gebruik gepland van dieseltreinstellen van het type VT 137, en deze werden vanaf 1938 ook op het RSV net ingezet.

Na de Tweede Wereldoorlog werd het verkeer vanaf 1948 bij de net opgerichte Deutsche Bundesbahn hervat onder de naam “Nah-Schnellverkehr / NSV”.
Aanvankelijk bleef het DRG materiaal gebruikt, alleen de kleuren werden gewijzigd in het uniforme groen van de DB.
Na de elektrificatie van de diverse routes tussen de grotere steden werden elektrische treinstellen ET 30 (later BR 430) vanaf 1957 in Nahschnellverkehr in het Ruhrgebied gebruikt.

Modellen:
Trix 22101 – BR38.10-40 RSV
Fleischmann 4817 – BR78 RSV
Fleischmann 4887 – BR78 met 3 wagons RSV
Fleischmann 4888 – BR38 met 3 wagons RSV