Br 52

De tweede wereldoorlog was in volle gang. Met de uitbreiding van het derde rijk steeg de behoefte aan nieuwe lokomotieven.
De bestaande types waren echter zeer gecompliceerd en vergde zeer veel productietijd en waren kostbaar.
Daarom werd er om de bouwkosten en produktietijd te drukken besloten om vereenvoudigde loks te bouwen die een levensduur hadden van 5 jaar.

In opdracht van het Ministerium werd er gekeken wat er bespaard kon worden aan materialen en arbeidstijd.
Alle onderdelen die niet direct noodzakelijk waren werden weggelaten of van eenvoudigere materialen gemaakt.
Voor het lichte type werd gekeken naar de BR 50, een locomotief die zich al bewezen had en goede rij-eigenschappen had.
Na diepgaande studies en het ombouwen van enkele BR 50 locs kwam men tot het type wat bekend werd als “Die Erste Kriegslokomotive” BR 52.
Voor het bouwen van deze loks werden eerst drastische ingrepen uitgevoerd bij de betrokken fabrikanten; de fabrieken werden aangepast om zo efficiënt mogelijk te kunnen produceren.
Zo mochten deze fabrikanten weinig andere machines produceren, er moesten zoveel mogelijk BR 52’s geleverd worden.
Veel grote bedrijven waren betrokken bij de productie.
In totaal werden er in ongeveer 3 jaar 6284 stuks van de BR 52 gebouwd.
Ook het gebied waar deze loks werden ingezet was groot, van de Franse kust tot aan de Kaukasus en waren ze populair onder het personeel.

Om lange afstanden in waterarme gebieden te kunnen afleggen, werden er vanaf 1943 door Henschel condenstenders voor de serie 52 geleverd.
Bij deze tenders wordt de afgewerkte stoom uit de cylinders niet zoals gebruikelijk naar buiten afgevoerd.
Via een oliescheider komt de stoom in de condenstender.
Een turbine drijft de drie grote horizontale ventilatoren aan, die de stoom laten afkoelen.
Het op deze manier teruggewonnen water staat dan opnieuw als voedingswater ter beschikking.
Daardoor werden er ritten van 1200 km zonder waternemen mogelijk.
Deze technologie stelde weliswaar hoge eisen aan het personeel, maar bleek in de praktijk erg waardevol.

Ondanks de besparende maatregelen wat materiaal betreft waren de lokomotieven zeer robuust, waren ze toch redelijk solide en hebben vele dienst gedaan tot in de jaren zeventig.
Bij vele museumbanen in Europa zijn ze nog een bekende verschijning, en maken ze nog wekelijk kilometers.

Technische specificaties:

Baureihe: 52.
Indienststelling: 1942-1945
As-indeling: 1’E h2
Tender: 2’2T30, 2’2T13-5 Kon, 3’2T16 Kon
Gewicht: 84,4T + 60T
Lengte: 23,05 M.
Snelheid: 80 KM
Kolenvoorraad: 8T
Watervoorraad: 13 M³
Vermogen: 1620 PSi

Model: Trix 22109