Panzerwagens / Halftracks

SdKfz 234 Puma

Op 5 augustus 1940 kreeg het Heeres Waffenambt van het leger de opdracht een snel 4 assig voertuig te ontwikkelen voor de oorlog in woestijn streken. Eisen voor dit voertuig waren dat het een veelvoud aan bewapening moest kunnen voeren,de romp uit een stuk moest zijn in plaats van een chassis en de motor luchtgekoeld.
Tatra werd gevraagd de motor te ontwikkelen die dan eind 41 werd geleverd, Bussing ontwikkelde de romp en in samenwerking met Daimler-Benz en Schichau de toren.

 

     

De eerste modellen waren klaar in juli 1942 en werden uitvoerig getest tijdens deze tests bleek het voertuig uitstekend te voldoen aan alle gestelde eisen.
Alleen de motor vertoonde nog wat kinderziektes maar in het voorjaar van 1943 waren ook deze opgelost en kon het voertuig in juli in produktie worden genomen.
Een speciale tropen motor die was ontwikkeld werd afgelast daar de oorlog in Afrika niet zo voorspoedig verliep.

De SdKfz 234 zoals het voertuig werd genoemd was er in 4 uitvoeringen :

  • sp[2cm]SdKfz 234/1 gerat95 bussing-nag 200 stuks
  • sp[5cm]SdKfz 234/2 gerat93 bussing-nag 101 stuks
  • sp[7.5kwk]SdKfz 234/3 gerat94 bussing-nag 88 stuks
  • sp[7,5 pak40]SdKfz 234/4 gerat96 [bevolen door hitler] bussing-nag 89 stuks

    Technische specificaties:
    Sd.Kfz.234.
    Indienststelling: 1942
    Motor: Tatra Model 103 luchtgekoelde v12 dieselmotor
    Vermogen: 220 PK
    Gewicht: 11.740 KG
    Lengte: van 6,00 tot 6,80 M.
    Snelheid: 85 KMModel: KW Model Nö:234

SdKfz7

De SdKfz7 was de middelzware trekker van het Duitse leger ontworpen en gebouwd door Krauss-Maffei/Munchen, Borgward, Bussin-nag en Daimler-Benz.
Later in de oorlog namen ook de Saurerwerke uit Wenen en Breda Italie deel aan de produktie en zijn er van 1939 tot 1945 totaal 12187 van deze machines gebouwd waarvan er aan het eind van de oorlog nog 3602 in gebruik waren.

 

     

Deze voertuigen waren bedoeld voor het trekken van de volgende stukken geschut:

  • 88mm luchtafweer/antitank
  • sk18/105mm veldgeschut
  • sfh18/150mm zware houwitzer
    De standaard uitvoering kon 12 man meenemen compleet met uitrusting , bewapening en munitie voor het te trekken geschut.De SdKfz7 was er in de volgende uitvoeringen:
  • SdKfz7 artillerietrekker
  • SdKfz7/1 2cmm flakvierling38
  • SdKfz7/2 3.7cm flak 36/37/43
  • SdKfz7/5 artemis-7.62cm[r]pak
  • SdKfz7/6 flakmesstruppkraftwagen luchtdoelzoeker
  • SdKfz7/9 gepantserd vuurleidingsvoertuig voor V2

    Technische specificaties:
    Sd.Kfz.7.
    Indienststelling: 1933-1945
    Motor: Maybach HL 64 / 6-cylinder
    Vermogen: 140 PK
    Gewicht: 9700 KG
    Lengte: 6,85 M.
    Snelheid: 50 KMModel: Roco 227

SdKfz 251

Met de ontwikkeling van de tank onstond er na de 1ste wereld oorlog al gauw het besef dat de tank zonder infanterie in de problemen zou komen.
Er moest dus een manier worden gevonden om deze mee te kunnen voeren. Tanks zouden veel vijandelijk vuur trekken dus werd het door het duitse opperbevel voor wenselijk gehouden de aan de tanks gebonden eenheden van gepanserde voertuigen te voorzien.

 

     

Vrachtwagens waren uit den bozen aangezien zij eenerzijds kwetsbaar en anderzijds niet geschikt waren voor het type terrein waarin tanks doorgaans opereren. Tijdens de opbouw van de wehrmacht kwam men er achter dat gepanserde rupsvoertuigen een te grote belasting op de duitse industrie zou leggen,men moest daarom naar een geschikt alternatief gaan kijken.
Het duitse leger gebruikte voor het trekken van haar artillerie al vroeg halfrupsen die praktisch alle terreinomstandigheden aankonden.
Het panzerambt liet dan ook al gauw haar oog op deze voertuigen vallen en gaf opdracht voor de ontwikkeling van een gepanserde halfrups.

Na diverse modellen gebaseerd op oude halfrupsen kwam men in 1938 met het prototype van de 251, met goed gevolg getest en in orde bevonden om ingezet te worden kwamen in het voorjaar van 1939 de eerste 251/A,s in dienst bij de 1ste panzerdivisie.
In dat jaar werden er 232 van gebouwd,tegen 337 in 1940. In 1942 was de produktie op 1000 stuk per jaar gebracht met als absoluut hoogtepunt (zoals veel materiaal)1944 met 7785 stuks!!. Deze voertuigen zijn op alle fronten ingezet, en het is twijfelachtig of de blitkrieg wel een succes zou zijn geworden als de panzerdivisies niet over dit fraaie voertuig hadden kunnen beschikken.
In totaal zijn er van deze veelzijdige machines 15,252 stuks gebouwd tijdens de oorlog. Zoals met veel materiaal waren er ook van dit voertuig nooit genoeg om aan eisen van de oorlog te voldoen. Van de 251 zijn er 4 uitvoeringen in 23 varianten uitgebracht.

Uitvoeringen

De uitvoeringen waren van A tot D en behelsden verbeteringen in produktie, pantsering en vermogen.de varianten waren voor specifieke doelen uitgeruste modellen te weten; 251/1 raketwerper, 251/2 mortier, 251/3 radiowagen, 251/4 artillerietrekker en munitiewagen, 251/5 pionierwagen, 251/6 kommandowagen, 251/7 pionierwagen met brugdelen, 251/8 ziekenwagen, 251/9 infantrieondersteuning met 7,5 cm Kwk 37 L/24, 251/10 antitank met 3.7cm PAK, 251/11 verbindingswagen, 251/12 artillerie meetwagen, 251/13 artillerie geluiddetectiewagen, 251/14artillerie peilwagen, 251/15 artillerie lichtmeetwagen, 251/16 vlammenwerper, 251/17 2 cm FLAK38, 251/18 waarnemings voertuig, 251/19 mobiele telefoon centrale, 251/20 met infrarood schijnwerper voor tank ondersteuning, 251/21 drielingFLAK 2 cm, 251/22 antitank 7.5cmPAK 40,L/46. 251/23 was een gesloten variant met koepel en 2 cm KwK.
De wagens waren uitgerust met een 6 cilinder in lijn watergekoelde 100 pk maybach motor en besturing vond plaats in kleine bochten met de rupsen en grote bochten met de voorwielen,top snelheid kon oplopen tot 55 km/u en het voertuig had een gemiddelde actieradius van 300 km.

Technische specificaties:
Sd.Kfz.251
Indienststelling: 1939-1945
Motor: Maybach HL42TUKRM / 6-cylinder
Vermogen: 100 PK
Gewicht: 8870 KG
Lengte: 5,80 M.
Snelheid: 50 KM

Model: Trident 90090, 90127