Br 50

Eind 1935 was de serie 57 met meer dan 2300 machines de talrijkste goederlok die bij de Deutsche Reichsbahn rondreed.
Maar met een topsnelheid van 60 Km per uur voldeden deze niet meer aan de vraag.
Er moest dus een nieuwe grote serie ontwikkeld worden die aan een aantal eisen zou voldoen; meer snelheid, meer kracht en een lichtere asdruk, zodat de loks ook op de lokale banen konden rijden.

Er werd dus een 1E goederenlok ontwikkeld met een tender die ook geschikt zou zijn om bij kleinere depots kolen en water in te nemen.
In April 1939 werd de eerste 50 door Henschel aan de Deutsche Reichsbahn geleverd.
Na een aantal tests bleek het een soepele en betrouwbare machine met een goede constructie en werd er besloten om een grote serie te bestellen.
Bij de fabrikanten van locomotieven werden andere bestellingen vertraagd om de serie 50 in productie te kunnen nemen, en in oorlogstijd werden de locomotieven zelfs over de grens van Duitsland gefabriceerd.
Later in de oorlog kwamen er vereenvoudigde series, waar de niet noodzakelijke onderdelen ontbraken, dit als bezuiniging op de grondstoffen.
Later is van dit succesvolle model de serie 52 afgeleid.
De loks met ük voor het nummer werd aangeduid als Übergangkriegslok en werd meestal in een grijze kleur geleverd.
De serie 50 is één van de grootst geproduceerde serie stoomlocs (± 3100) met vele varianten.
Vele hebben de oorlog overleefd en hebben tot in de jaren 80 nog dienst gedaan in een aantal Europese landen.
Ook bij museumbanen zijn ze nog in flinke getallen aanwezig en rijden daar nog zonder veel storingen rond.

Technische specificaties:

Baureihe: 50.
Indienststelling: 1939-1944
As-indeling: 1’E h2
Tender: 2’2T26
Gewicht: 86,9T + 60T
Lengte: 22,94 M.
Snelheid: 80 KM
Kolenvoorraad: 8T
Watervoorraad: 26 M³
Vermogen: 1625 PSi

Model: Roco 63291