Module I – Berchtesgaden

Baanplan, diashow en gebouwen in het dorp
Het dorp: Draaischijf depot Berchtesgaden.
Het dorp: Depot Berchtesgaden.
Het dorp: Burcht Bavaria, wagonwerkplaats en kolenbunker.
Het dorp: Seinhuis Oost, trafohuis en machinefabriek.
Het dorp: Goederenstation Berchtesgaden, klooster,stadsvilla en restaurant Flösserstube.
Het dorp: Station Berchtesgaden, seinhuis West en de kloosterkerk.
Het dorp: Kasteel Berchtesgaden, Toren West,de kleine locwerkplaats en de Berchtesgadener Ache.
Het dorp: De grote kerk, brandweerkazerne, smidse en Toren Zuid.
Het dorp: De stadspoort en Gasthof zum Adler.
Het dorp: Boerderij Molenhof

Het baanplan.
Diashow.

Het dorp: Draaischijf depot Berchtesgaden.

De draaischijf
Ringlocloods en draaischijf, op de voorgrond het depot van de smalspoorbaan

Het huis van de groenteboer

Aan de rechterzijde van de oude bekoling ligt de draaischijf van het depot.
Hier kunnen in de ringlocloods 20 stoomlocomotieven een plaatsje vinden die via 2 sporen rechtstreeks naar het station kunnen rijden.
In deze locloodsen gebeurd ook het wat grotere onderhoud aan de stoomlocomotieven en staat er naast het gebouw een kraan om onderdelen van de goederenwagons te tillen.
De draaischijf zelf is lang genoeg om grote stoomloc’s van de baureihe’s 06 en 45 te kunnen keren.
Helaas kunnen de nieuwe Mallet Kriegslocomotive baureihe 53 niet gedraaid worden, die zijn te lang.
Onder de ringlocloods loopt een tunnel met de oude route richting Konigsee en aan deze weg ligt het huis van de plaatselijke groenteboer.
Deze boer heeft aan de andere zijde van de tunnel zijn landerijen liggen waar hij graan, groente en kruiden verbouwd.
In het huis heeft hij nog voorraden liggen zodat hier ook voorbijgangers wat kunnen kopen.

Het dorp: Depot Berchtesgaden.

De oude bekoling
De nieuwe bekoling uit 1928
Het depot van Berchtesgaden bestaat uit een ouder en nieuwer deel.
De oude bekoling stamt nog uit de begin jaren van de spoorwegen en word nog steeds gebruikt.
Het heeft 2 kleine kolenbakken en 2 kleine kraantjes met een grijper die de kolen op deze manier in de tender of kolenbak gooien.
Het is zo wel een wat tijdrovend klusje en daarom staan hier meestal de wat kleinere stoomlocomotieven.
De nieuwere bekoling ligt een klein stukje verderop en heeft de DRG Einheitsbekolung uit 1928 met bijbehorende kraan staan.
Deze kraan haalt de kolen uit de naastgelegen bunkers en gooit de kolen boven in de kolensilo.
Als de wat grotere locomotieven daar onder gaan staan kunnen ze snel bevoorraad worden en hun dienst weer gauw vervolgen.
Tegenover de Einheitsbekolung is de dieseltankplaats, waar 2 grote tanks voldoende voorraad hebben voor de dagelijkse diensten.

 

Het dorp: Burcht Bavaria en wagonwerkplaats.

Burcht Bavaria en Toren Oost
De wagonwerkplaats
Op de voorgrond staat burcht Bavaria wat ook ooit eens deel uitmaakte van de stadsmuur.
Met de komst van de spoorwegen werd in rap tempo het gehele terrein voor het station gevlakt en verdwenen ook de laatste delen van de al vervallen stadsmuur aan deze zijde.
Daar staan nu nog de resten van burcht Bavaria met de overgebleven Toren Oost en is het begin vorige eeuw tot een klein theater en muziek gebouw omgebouwd.
De toren stamt uit het begin van het ontstaan van het dorp, de exacte data is niet helemaal bekend.
Ook de stadsmuur richting het noorden stond hier aan vast gebouwd, maar die is al in de 18e eeuw met Toren Noord gesloopt en de stenen daarvan zijn gebruikt voor plaatselijke wegen en om de rivier rond het dorp in goede banen te leiden.
Achter de toren staat de wagonwerkplaats van het depot.
Hier worden kleine reparaties aan wagons en draaistellen gedaan, maar eigenlijk is deze werkplaats met de komst van de langere wagons te klein geworden.

 

Het dorp: Seinhuis Oost, trafohuis en machinefabriek.

Seinhuis Oost
De machinefabriek
Oostelijk van het station staat seinhuis Oost wat net iets eerder dan het station (dat uit 1912 stamt) is gebouwd.
Het lag ooit in de bedoeling de heuvels rechts naast het seinhuis op te blazen en daar een goederenoverslag terrein te maken.
Maar de prijs om het geheel vlak te maken was erg hoog en later is besloten om daar schuin boven het seinhuis het huidige depot te maken.
De treintunnel is in de jaren twintig van de vorige eeuw voor dubbelspoor geschikt gemaakt en zorgt ervoor dat er nu doorgaande treinen tussen Munchen en Salzburg rijden.
Naast het seinhuis staat een trafohuisje wat de bovenleiding voedt voor het stationsgebied.
Achter het seinhuis is een deel van de machinefabriek te zien.
Voorheen stond er op deze plaats de fabriek van de Salzbergwerke die het gedolven bergzout uit de plaatselijke zoutmijn geschikt maakte voor gebruik.
Tegenwoordig is het een machinefabriek die landbouwmachines, ijzerwaren en gereedschappen produceert voor de plaatselijke arbeiders en boeren in de regio.

 

Het dorp: Goederenstation Berchtesgaden, klooster, stadsvilla en restaurant Flösserstube

Goederenstation Berchtesgaden
Het klooster
Restaurant Flosserstube
Op de achtergrond de stadsvilla
Op de voorgrond het goederenstation van Berchtesgaden.
Het heeft voor een deel dezelfde vormen als het hoofdgebouw en is ook gebouwd in 1912.
Daar staat de vracht voor de doorgaande treinen die via de liften door de ondergrondse gang naar het perron worden gebracht.
Alles word nog met handkarren naar zijn plaats gebracht.
Schuin achter het goederenstation staat het klooster van het dorp.
Gebouwd in 1277 is dit het oudste gebouw uit het dorp.
Het deel wat hier nu nog staat was vroeger groter, maar de bijbehorende kerk aan het gebouw is door brand in 1794 verwoest.
Voorheen was het alleen een klooster voor de monniken uit het dorp, maar tegenwoordig is hier ook de nonnenschool in het gebouw gevestigd.
Rechts naast het goederenstation staat restaurant Flösserstube, bekend in het dorp om zijn heerlijke biersoorten en schnitzelgerechten.
Meerdere dorpsbewoners zijn zich hier al eens te buiten gegaan.
Achter het goederenstation staat de stadsvilla gebouwd in 1901, de huidige woning van de burgermeester van het dorp.
Het is qua ontwerp een beetje afwijkend gebouw in het dorp mede door de grote van het pand.
Om de stadsvilla staat een hoog hek.

 

Het dorp: Station Berchtesgaden, seinhuis west en de kloosterkerk.

Station Berchtesgaden

Seinhuis West
Links de brouwerij, rechts de kloosterkerk
Op de foto het station van Berchtesgaden, gebouwd in 1912.
Het is een station met 6 sporen waarvan de 4 middelste geëlektrificeerd zijn en de 2 buitenste niet.
Spoor 1 word gebruikt voor treinen uit de regio, sporen 3 en 4 zijn voor de doorgaande treinen richting München en Salzburg die via de nieuwe treintunnel nu verbinding hebben met dit station.
De sporen 2 en 5 zijn voor passerende treinen.
Spoor 6 is eigenlijk niet voor personenvervoer, maar een laadperron voor de plaatselijke vracht die dagelijks met de buurtgoederentrein word meegenomen naar Bad Reichenhall.
Links naast het station staat seinhuis West dat al voor het huidige station gebouwd was, men vermoed 1872.
Het doet nog steeds dienst omdat het nieuwere seinhuis aan de andere zijde van het station het geheel niet kan overzien.
Achter dit seinhuis staat Hofbrauhaus Berchtesgaden, de plaatselijke brouwerij in de regio.
Achter het station staat de nieuwe kloosterkerk, gebouwd in 1796.
De oude kerk die vroeger bij het klooster stond is in 1794 afgebrand en de nieuwe is nu iets verder van het klooster gebouwd.
Op het pleintje tegenover de kerk staat nu een nieuwe stadsfontein.

 

Het dorp: Kasteel Berchtesgaden, Toren West,de kleine locwerkplaats en de Berchtesgadener Ache.

Kasteel Berchtesgaden
Op de voorgrond de kleine locwerkplaats, daarboven Toren West
Berchtesgadener Ache
Bovenop de treintunnel die onder het dorp door loopt staat Kasteel Berchtesgaden, gebouwd in 1316.
Het kasteel, of eigenlijk de kleine burcht wat er nu nog van over is was vroeger veel groter.
Maar door zware oorlogsschade in 1680 en brand in 1791 is dit het deel wat bewaard is gebleven.
Voorheen woonde hier de burgermeesters van de stad, maar die zijn aan het begin van de vorige eeuw in de stadsvilla nabij het station gaan wonen.
Op de achtergrond boven de loods staat Toren West, het enige wat van dat deel van de stadsmuur is overgebleven.
Voorheen waren de stadspoort en deze toren verbonden door een muur maar is deze bij de bouw van de spoortunnel helemaal gesloopt.
De toren is in een redelijke staat, al groeit de laatste jaren de klimop steeds hoger tegen de muur.
Onder de toren staat de kleine locwerkplaats.
Daar worden kleine reparaties en dagelijks onderhoud aan de locomotieven gedaan die station Berchtesgaden regelmatig aan doen.
De locloods is begin 1900 gebouwd en heeft in de eerste wereldoorlog flinke schade gehad zodat een deel van de toren achteraan het gebouw hersteld moest worden.
Op de voorgrond ligt een brug uit de jaren 20 van de vorige eeuw.
Deze ligt over de Berchtesgadener Ache die hier vlak boven in de bergen ontspringt.
Links en rechts loopt deze door en onder het oude deel van het dorp.

 

Het dorp: De grote kerk, brandweerkazerne en smidse.

Links de grote kerk, op de achtergrond het nieuwe raadhuis
De brandweerkazerne
Links de smidse, midden boven het postkantoor, rechts een garage
Ruine Toren Zuid
De grote kerk van het dorp staat naast het raadhuis op het grote plein in het oude deel van het dorp.
Deze kerk heeft 2 torens met karakteristieken Zuid-Duitse daken en is gebouwd in 1822.
Op de plaats heeft vroeger een andere kerk gestaan maar deze is in 1818 bij een grote brand verloren gegaan.
Naast de kerk bevind zich een kleine begraafplaats waar de welgestelde mensen uit het dorp begraven liggen.
Deze kerk is één van de drie kerken in het dorp en ook de grootste.
Vlak onder de grote kerk ligt de brandweerkazerne.
De kazerne is gebouwd in 1790 en heeft nog steeds de oude houten toren.
Het gebouw is bij de grote brand uit 1818 gespaard gebleven net als alle andere gebouwen op dit lage deel van het dorp.
Deze kazerne is met 4 wagens uitgerust en voldoende bemand om een groot deel van het dorp te kunnen bestrijken.
Op dagen met mooi weer hangen de slangen uit de toren te drogen en worden de 2 nieuwe Mercedes brandweerwagens buiten gestald.
Rechts naast de brandweerkazerne ligt een smidse waar de plaatselijke boeren hun paarden laten beslaan en er dagelijks nog volop gewerkt word.
Ook dit gebouw is al oud maar men weet niet de exacte bouwdatum.
Volgens oude geschriften stond het er al in 1635, nog voordat Gasthof zum Adler gebouwd werd.
Het enige wat men in het dorp minder fijn vind is de schoorsteen van het gebouw omdat het huis in het lage deel staat geeft dat nog wel eens rook overlast.
Links naast de brandweerkazerne staat Toren Zuid van de voormalige stadsmuur die ooit om het dorp liep.
Het is nu voor een deel een ruïne, alleen de toren is nog in redelijke staat.

 

Het dorp: De stadspoort, restaurant post en Gasthof zum Adler.

Links Gasthof zum Adler, rechts de stadspoort
In het midden Gasthof zur Post
Aan het einde van de oude weg vanuit Königssee komt men in het dorpje Berchtesgaden uit bij een oude stadspoort uit 1280.
Vroeger was dit een deel van de stadsmuur waarvan er nog meer resten over gebleven zijn.
De stadspoort word nog steeds bewoond en is in de jaren 30 van de vorige eeuw deels gerestaureerd waarbij aan de rechterzijde ook de muur weer is hersteld.
Aan de linkerzijde is dat niet meer mogelijk omdat het kleine riviertje wat door het dorp loopt is verlegd.
Vroeger stond hier ook een flinke stadsmuur en is de ronde toren een stukje verderop wel bewaard gebleven.
Schuin boven de stadspoort staat Gasthof zur Post.
Waarschijnlijk in 1630 gebouwd, maar dat is niet zeker.
Over het algemeen komen in dit gasthof de mensen uit welgestelde kringen en heeft het in het dorp een goede status.
Achter dit gebouw staat de Berchtesgadener Schule, de enige school in het dorp, buiten de nonnenschool vlak bij het station.
Links van het gasthof staat het oude raadhuis, maar dat is met de komst van het nieuwe raadhuis op het plein nu een woonhuis geworden.
Achter de stadspoort is Gasthof “zum Adler” gevestigd en dit gebouw stamt uit 1651.
Als sinds de bouw is dit altijd een herberg of gasthof geweest en word er nog dagelijks bier geschonken uit de plaatselijke brouwerij.
In de avond is het een favoriete plaats voor de houthakkers en fabrieksarbeiders uit het dorp, en natuurlijk de mannen van het plaatselijk garnizoen die er ook wel eens wat komen nuttigen.
Het is één van de twee logementen in het dorp.

 

Boerderij “Molenhof”

Boerderij “De Molenhof”

Een schilderij van de oude watermolen in Berchtesgaden (Emil von Ernst)

Vlak naast de grote kerk ligt een grote boerderij “De Molenhof” waar ook mensen uit het dorp vaak hun melk, kaas en eieren komen halen.
De naam van de boerderij is Nederlands, want ooit is deze in handen gekomen van een Hollandse boer en deze woont daar met zijn vrouw nu al jaren.
Voordat deze boerderij hier stond heeft er in de 15e eeuw op deze plaats een watermolen gestaan.
De watermolen was door het verleggen van de plaatselijke riviertjes buiten dienst geraakt en is ergens in 1744 afgebroken.
Het oudste deel van de boerderij stamt uit 1765 en is er rond 1870 nog een deel met stallen aan de achterzijde aangebouwd.
Deze boerderij heeft alleen veeteelt…Koeien, schapen, kippen en wat varkens.
De koeien gaan s’morgens naar de wat hoger gelegen weilanden en worden s’avonds weer naar de stallen gebracht en gemolken.
De schapen worden door een plaatselijke herder gehoed en komen maar een paar keer per maand bij de boerderij.
Op de grote hooizolder heeft de boer zijn wintervoorraden voor de beesten.
In het achterste deel van het gebouw bevinden zich de stallen voor de koeien en schapen en in het voorste deel het woonhuis met daaronder de kelder met koopwaar voor de dorpsbewoners.
Deze kelder is beroemd in het dorp, buiten dat er zuivel, wol en vleesproducten verkocht worden heeft de boer nog een andere hobby…drank stoken.
Van de druiven en het fruit van de bomen in de omgeving maakt hij drank die in grote glazen flessen staat de gisten en over een poosje weer in vaten en flessen zal verdwijnen…
In de herfst zal hij met het oogstfeest vast nog wat voorraad hebben van de jaren er voor… tijd voor wat feest in het dorp.

 

Baanplan 2016.
In 2016 is de gehele module van Berchtesgaden afgebroken.
Deze oude module bestond uit een station met 5 sporen, een depot met een draaischijf en een stuk natuur.
Doordat de oude module weg moest vanwege verbouwingen aan het huis was het dus mooi tijd om eens opnieuw te beginnen met een nieuw ontwerp.
Het thema blijft wel hetzelfde, het bergdorpje Berchtesgaden in het zuiden van Duitsland.
Ook was de wens om enkele dingen beter bereikbaar te maken zodat er bij het ontwerp 3 lagen ontstonden.

Laag 0:
Op de bovenste laag ligt op dit moment de rails voor het station dat uit 6 sporen bestaat.
Drie liggen er aan een perron en de andere drie zijn voor doorgaande treinen.
Spoor 1,3 en 4 hebben een perron en 2 en 5 zijn voor de doorgaande goederen en personen treinen.
Spoor 6 is een spoor voor de lokale goederentreinen die hier geladen kunnen worden.
Op deze laag ligt het oudere deel met middeleeuwse huizen en in het nieuwere deel van dorp staan buiten modernere stadshuizen ook wat fabrieken en het station.
Het dorp bestaat uit meerdere hoogtes en onder een deel van het dorp bevind zich een tunnel met het dubbele hoofdspoor van de baan wat ondertussen is geëlektrificeerd.
Links naast het dorp begint de natuur en staat daar nog een grote boerderij.
Rechts naast het dorp ligt een middelgroot stoomdepot met een 20-sporige ringlocloods.
Zo is het enkele spoor vlak voor het dorp nu verdwenen en ligt daar een smalspoorbaantje dat van de zoutmijn naar het depot loopt.
Ook ligt er al een 2e aansluiting richting depot 2 en is ondertussen aangesloten aan de baan maar meer dan een plank met rails is dit deel nog niet.
Ondertussen ligt nu alle rails op de baan en zijn alle wissels en baanvakken aangesloten.
Dan kan er langzaam aan met de scenery begonnen worden en breekt de afbouwfase eindelijk aan.

De bovenzijde van de baan

Laag 0 – Klik hier voor een vergroting.

Laag 1:
Het station op de middelste laag bevat maar 6 sporen en dat word eigenlijk gebruikt om treinen die van schaduwstation 3 komen elkaar te laten passeren.
Dat 3e schaduwstation ligt in de kamer ernaast en heeft 22 sporen waar over het algemeen de goederentreinen staan opgesteld.
Aan het schaduwstation op deze laag ligt een Schiebebuhne met 12 sporen waar meestal alleen maar elektrische en diesel locomotieven staan.
Ook deze laag is één grote keerlus, maar gespiegeld aan de onderste laag zodat ook hier de treinen weer kunnen keren en er zo altijd de mogelijkheid is om via één van de schaduwstations een trein om te draaien.

De bovenzijde van de baan

Laag 1 – Klik hier voor een vergroting.

Laag 2:
De onderste laag bevat het 2e schaduwstation met 9 sporen en 2 inhaalsporen van meer dan 4 meter lang en is bereikbaar door een daal en stijgcirkel.
Ook is er een kort spoor voor de onderhouds-en kraantrein.
Deze laag is één grote keerlus, zodat treinen altijd met de locomotief naar voren de helling af en op rijden.

De bovenzijde van de baan

Laag 2 – Klik hier voor een vergroting.

Schaduwstation 3:
Het 3e schaduwstation in twee lagen met elk 11 sporen (totaal 22 sporen) bevind zich in de kamer naast de ruimte waar de modelspoorbaan staat.
Op dit schaduwstation staan bijna altijd alleen maar goederenwagons.
De twee lagen zijn vanaf schaduwstation 1 bereikbaar.

De bovenzijde van de baan

Schaduwstation 3 – Klik hier voor een vergroting.
Diashow