Br E89

Na de annexatie van Oostenrijk in 1938 kwam er bij de Reichsbahn een aantal locomotief type bij.
Eén van de interessantste type was de E89-1, beter bekend als de ‘krokodil’.
Deze werd in Oostenrijk in de berggebieden ingezet om zware goederentreinen tegen de hellingen op te trekken.

In de jaren twintig, de hoogtijdagen van de stoomtrein, rukte de elektrische tractie op.
Na 1918 had Oostenrijk nauwelijks meer toegang tot de goedkope kolenvoorraden, zodat tot snelle elektrificatie van het spoorwegnet werd besloten.
In Zwitserland en Oostenrijk was dat een goede oplossing om zware treinen zonder stoomtractie tegen de hellingen te laten rijden zonder dat er problemen ontstonden met brandstoffen en trekkracht.
Zo ontstond aan het begin van de twintiger jaren dit loc type, dat later met veel succes in de berggebieden werd ingezet.
Een aantal voordelen van deze E-loc te opzichte van de stoomlocs waren dat aan het einde van de lijn de locs niet meer gedraaid hoefden te worden en er ook geen grote voorraden kolen en water naar boven getransporteerd moesten worden.

Ondanks het feit dat locs met drijfstangaandrijving eigenlijk al achterhaald waren, bestelde de Oostenrijkse spoorwegen 9 van deze locs als serie 1100-101 tot 109.
Deze werden door de Wiener Lokomotive Fabrik tussen 1923 en 1924 geleverd.
Doordat er in de bergen in de jaren 30 veel gebruik gemaakt werd van deze locs en de treinen steeds zwaarder en langer werden kwam het wel eens voor dat de locs met defecte motoren tijdelijk buiten dienst werden gesteld.
Een aantal locs is voor dit doel met zwaardere motoren uitgerust.
Na 1938 werden de locs vooral in het westen van Oostenrijk en soms enkele malen in Duitsland ingezet.
In de oorlogsjaren kwam het ook wel voor dat er treinen van de Wehrmacht in het zuiden van Duitsland werden getrokken door deze locs.
De locs voldeden over het algemeen goed en waren erg geliefd bij het bedienend personeel.

Alle locomotieven van de Oostenrijkse serie overleefden de oorlog en werden ook na de oorlog veelvuldig ingezet.
In Oostenrijk heeft de E 1100 tot in de jaren 70 dienst gedaan.

Technische specificaties:

Baureihe: E89.1.
Indienststelling: 1922-1924
As-indeling: 1C’C1
Gewicht: 126,5T
Lengte: 18,60 M.
Snelheid: 75 KM
Vermogen: 2500 KW

Model: Roco 63776