Nieuws 2024

16 dec 2024 – Veranderingen bij het station (1).
29 nov 2024 – Esu baureihe 94
27 nov 2024 – Eindelijk!
24 nov 2024 – SVT Kruckenberg 2.0 (3)
22 nov 2024 – De bouw van Gengenbach.
02 nov 2024 – Zeg maar nee… dan heb je er twee.
24 okt 2024 – SVT Kruckenberg 2.0 (2).
23 okt 2024 – SVT Kruckenberg 2.0 (1).
19 okt 2024 – SVT Kruckenberg (2).
14 okt 2024 – SVT Kruckenberg (1).
06 okt 2024 – In beeld: De Rheingold.
23 sep 2024 – Het was een tijdje stil.
15 juli 2024 – De laatste locomotief waar geluid ingebouwd moest worden.
10 juli 2024 – Drukte bij de kazerne (1).
06 juni 2024 – DRG railbus (2)
04 juni 2024 – Weer een aantal series foto’s toegevoegd in de fotodatabase.
26 mei 2024 – DRG railbus (1)
17 mei 2024 – Versterkingen voor het Ostfront (2)
17 mei 2024 – Versterkingen voor het Ostfront (1)
03 mei 2024 – Een tweede E19 (1)
25 apr 2024 – In de aanbieding…(2)
20 apr 2024 – Een dagje E-locomotieven fotograferen in Berchtesgaden.(2)
19 apr 2024 – In de aanbieding…(1)
18 apr 2024 – Een dagje E-locomotieven fotograferen in Berchtesgaden.(1)
07 apr 2024 – Een mooie bus.
01 mrt 2024 – Nieuwigheden.
24 feb 2024 – Modelspoorbeurs Houten.
20 feb 2024 – Extra tender 18.201 (3).
20 feb 2024 – Extra tender 18.201 (2).
16 feb 2024 – Extra tender 18.201 (1).
02 feb 2024 – Mitropa wagons.
21 jan 2024 – Reviews.
18 jan 2024 – Nieuw materieel in Berchtesgaden (3).
16 jan 2024 – Nieuw materieel in Berchtesgaden (2).
14 jan 2024 – Nieuw materieel in Berchtesgaden (1).
12 jan 2024 – De Reichsregierungszug gaat van Königsberg naar Berchtesgaden (5).
08 jan 2024 – Nummerschildjes van Beckert Modellbau (2).

16 dec 2024 – Veranderingen bij het station (1).
Ruim een week geleden zat ik naar mijn station te kijken en besloot aan de zijde van het vrachtperron wat te gaan wijzigen.
Voorheen liep daar een enkel spoor met daarvoor gelegen het smalspoor wat naar het depot liep.
Ik wou wat meer rangeer mogelijkheden dus de hele boel voor het vrachtperron weggehaald en ruimte voor een spoortje erbij gecreëerd.
Met wat wissels erbij ook naast het opstelspoor nog een extra spoortje kunnen maken zodat er daar ook meer mogelijkheden zijn.
Het hield wel in dat er niet veel ruimte meer overbleef voor het stukje smalspoor en de weg, die liepen voorheen naast elkaar maar dat ging niet meer.
Dat heb ik opgelost door tussen het smalspoor en ernaast betonplaten te leggen en zo naast de sporen van het vrachtperron een weg met daarin smalspoor te creëren.
Daar kunnen dan of de vrachtwagens of de smalspoorwagons naast de goederenwagons komen te staan en zo kan de de vracht dan overgeladen worden.
Nou zeggen foto’s wat meer dan al deze tekst.

Linkerzijde station: nieuwe wissels voor het extra spoor.

Linkerzijde station: De weg weer hersteld en kort spoortje voor een rangeerlocomotief.

Het extra spoor met daarvoor de weg met betonplaten en smalspoor.

Rechterzijde station: Nu dubbel spoor en ook nieuwe wissels voor extra opstelspoor.

Rechterzijde station: Een E69 staat nu op het extra opstelspoor, ernaast nu een verhard pad.

29 nov 2024 – Esu baureihe 94
Nou dat ging snel.
Gisteren stond de bezorger al voor de deur met m’n langverwachte Esu baureihe 94.
Zes jaar op gewacht maar daar is ie dan.
Netjes verpakt en vastgeschroefd aan een kunststof houder en dus makkelijk los te halen door 2 schroefjes los te nemen.
Op de baan gezet en een paar rondjes laten rijden na eerst even alles te hebben bekeken.
Geluid aan en dat vind ik wat schel, dus maar eens aan de computer gehangen om te kijken wat er voor type decoder in zit.
Een loksound 5, dus daar is van alles mee aan te passen.
Dus na een paar rondjes met het origineel geïnstalleerde geluid te hebben gereden besloot ik dit te gaan aanpassen.
Kopietje gemaakt van de originele instellingen en lekker een nieuwe soundfile in elkaar geknutseld.
Meteen een paar dingen die ik toch niet wil gebruiken zoals de telexkoppelingen en de rookgenerator uit de file weggelaten en het model omgeprogrammeerd.
Aan die koppelingen heb ik niks en die rookgenerator wil ik niet gebruiken omdat het dan meestal toch een vette boel wordt.
Het nieuwe geluid klinkt nu gewoon beter en is wat zwaarder, net zoals je bij deze locomotief wel mag verwachten.
Ook het remgeluid aangepast zodat het wat eerder begint en niet als de locomotief al bijna stilstaat.

Een dingetje wat me ook opviel is dat de beide rangeerlichten altijd aan de rechter kant branden, zowel voor als achter.
Achter zou volgens mij dan links moeten branden zodat het aanzicht van welke zijde dan ook altijd de rechter lamp zou moeten zijn.
Volgens mij horen namelijk de lampen gekruist met de voor en achterzijde te branden bij het rangeren.
Daarom dus maar twee configuraties met de functieknoppen gemaakt zodat ik zelf kan kiezen welke lampen ik aan kan zetten.
Nou dat allemaal aangepast te hebben heb ik de locomotief even flink laten rijden en werd het tijd om het model even open te maken om de telexkoppelingen elektrisch af te koppelen.
Dat is nu gebeurd en na een paar profi koppelingen te hebben gemonteerd is de locomotief nu klaar voor gebruik.

Esu 31104 – Baureihe 94.

27 nov 2024 – Eindelijk!
Eindelijk… dat is wel het juiste woord voor een locomotief die ik al bijna 6 jaar geleden had besteld.
Het gaat om de baureihe 94 van Esu.
Al die tijd had ik gedacht dat deze nooit eerder was uitgeleverd, maar al in 2018 is er een productie van dit model geweest.
Dus afgelopen weekend kreeg ik de bevestiging dat mijn reservering nu eindelijk in een levering kon worden omgezet.
Nu nog geduld dat de bezorgdienst het pakketje komt brengen…
Maar na bijna 6 jaar maken die paar dagen ook niet meer uit.

Esu 31104 – Baureihe 94.

24 nov 2024 – SVT Kruckenberg 2.0 (3)
De SVT Kruckenberg 2.0 is aangekomen in Konigsberg en een D311 rangeert de trein vlak naast een terrein wat enkele dagen daarvoor is gebombardeerd.
Het treinstel wordt hier verder afgebouwd want zo ontbreken de handgrepen op de deuren nog en moet het treinstel nog van tekst en logo’s worden voorzien.
Wel zijn al de adelaars op de kopwagons gemonteerd.

Een D311 rangeert het nieuwe treinstel.

Nu de D311 is weggereden is de kopwagen goed zichtbaar.

Nu de D311 is weggereden en het treinstel langs de weg staat opgesteld is de schade aan het terrein goed zichtbaar.
Enkele gebouwen hebben zoveel schade dat ze gesloopt moeten worden en ook de plaatselijke brouwerij is niet meer bruikbaar.
Bij de andere gebouwen waar de garages zich bevinden staan al nieuwe schuifdeuren klaar om weer aan de rails op de gevel te worden gemonteerd.
Er is nog veel puin op te ruimen en de vrachtwagens rijden af en aan om alles af te voeren.

De schade aan het terrein is nu goed zichtbaar.

Het hele gebouw is uitgebrand en deels ingestort.

Al het puin moet nu worden afgevoerd.

De nieuwe schuifdeuren staan al klaar.

De schade is groot.

En voorlopig minder bier productie in Konigsberg….dat zijn zware tijden hier in de stad.

22 nov 2024 – De bouw van Gengenbach.
De huizenbouw in Gengenbach is klaar. 🙂
Na lang wikken en wegen is de architecte tevreden met hoe en waar de huizen staan.
De bomen staan nu nog in het piepschuim om een beetje de plek te bepalen.
Er kan begonnen worden met bestrating maken en allerlei scenery toevoegen als de straatjes klaar zijn.
Ook kunnen er achterwanden geplaatst worden en kan het afbouwen beginnen 🙂

Bij de kerk komt een begraafplaats en een pleintje.

In het hutje naast de brug wordt vermoedelijk illegale drank gestookt, later meer….

Er is nu ook een supermarkt in Gengenbach die de dagelijkse benodigdheden verkoopt. Die staat links van het raadhuis.

Vlakbij elkaar de brandweerkazerne en het politiebureau.

Voor de ijzerwaren kunnen de inwoners naar de smidse, hij gaat ook paarden beslaan.

Er is brand geweest en er is een huis in aanbouw.

Op de voorgrond de carrousel die echt kan draaien en de midgetgolfbaan.

02 nov 2024 – Zeg maar nee… dan heb je er twee.
Je hebt wel eens van die dagen dat het anders loopt dan dan je gepland hebt.
Vandaag Huider in Heerhugowaard bezocht om wat huisjes en scenery voor mijn vrouw te halen en natuurlijk kijk je dan even rond in de winkel.
Zat te zien waar we niks aan hebben qua tijdperk maar er is toch een vitrine waar wat DRG/DRB spul in staat.
Ineens zie ik daar een Roco D311 in wehrmachtgrau staan.
En twee versies, de met en zonder digitale decoder.
Nou heeft die digitale met geluid wel de voorkeur, want de sound van zo’n langzaamlopende diesel is niet makkelijk te vinden.
En de opties die deze digitale versie dan heeft zijn gaaf.
Cabineverlichting, dashboardverlichting, machineruimte verlichting en dat per locomotiefdeel.
Want wat blijkt, er zit per locomotiefdeel een motor en een geluidsdecoder in.
Extra leuk dat je ze allebei ook apart hoort starten.
En wat het helemaal afmaakt is dat er twee echt draaiende ventilatoren in het dak zitten.
Twee locomotieven tegelijk, ze keken me heel even aan in de winkel…, maar wel logisch want eentje voor Andre en eentje voor mij.
Nu even samen op de foto bij depot Berchtesgaden, en als we binnenkort weer bij Andre gaan fotograferen dan schieten we wat plaatjes van zijn D311 in Konigsberg.

2x Roco 70114 – DRB D311

2x Roco 70114 – DRB D311

24 okt 2024 – SVT Kruckenberg 2.0 (2).
Gisteren hebben we alle motorwagens en wagons uit elkaar gehaald en gespoten.
Omdat ze toch allemaal uit elkaar waren gehaald meteen maar de wielstellen hersteld waar vaak de wielen uitvielen.
Er zitten koperen stripjes in de wielstellen om de assen vast te houden en daarvan waren er een aantal verbogen.
Dus een makkelijk klusje om dat te herstellen en nu lopen alle wagons weer soepel.
Op alle wagons ontbreken helaas de handgrepen naast de deuren en die gaat Andre nu van verenstaal zelf maken.
Dat zal er meteen ook weer beter uitzien.
Nu is het idee om op de koppen van de motorwagens een adelaar te monteren en op de middelste wagon een grote decal met de tekst Deutsche Reichsbahn te plakken.
Dit treinstel in deze kleuren blijft natuurlijk een stukje fantasie, maar wel iets wat zomaar had kunnen ontstaan als er geen oorlog was uitgebroken en de ontwikkelingen al in de jaren veertig waren ontstaan.
Onderstaand staat het treinstel nu nog in delen bij de werkplaats van Berchtesgaden.
Binnenkort wordt het weer samengebouwd en gaat het op reis naar het noorden, naar Konigsberg.

Beide koppen staan nu nog in Berchtesgaden, klaar voor transport.

De trein wordt samengesteld, klaar voor vertrek.

23 okt 2024 – SVT Kruckenberg 2.0 (1).
Nu de SVT Kruckenberg prima z’n rondjes op de baan rijdt kwamen we van de week op het idee om nog zo’n soort treinstel te maken.
Want wat als deze ontwikkeling uit 1938 nog verder was voortgezet?
Dus is het idee nu om de het treinstel (VT11.5) wat in de jaren vijftig door de Deutsche Bundesbahn is geproduceerd te gaan aanpassen.
Tenslotte is dat treinstel een doorontwikkeling van het originele stel uit 1938.
Andre heeft nog een Roco VT11.5 liggen en deze gaan we in de stijl van toen aanpassen.
Dat Roco treinstel heeft wat onderhoud nodig en is verder prima te demonteren zodat de kappen gespoten kunnen worden.
De wagons worden dan zilverkleurig met grijze daken en onderzijde.
Gewoon een leuk projectje met wat als dit ooit in de tijd van de DRB gebouwd zou zijn.
Nu een voorproefje met de twee koppen van de verschillende treinen tegen elkaar.
Later meer…

De motorwagens van de SVT Kruckenberg en de VT11.5

19 okt 2024 – SVT Kruckenberg (2).
Afgelopen donderdag kwam de bezorger al met m’n Hobbytrain SVT Kruckenberg die ik via E-bay gekocht had.
Hobbytrain heeft het treinstel in een hele lange doos en goed beschermd met piepschuim verpakt dus het kwam allemaal heel aan.
Treinstel en handleiding uit de doos gehaald en ik zie dat de eerste motorwagen wat hoger staat dan de rest…
Wat is dat nou weer, maar met het uit elkaar halen voor de inbouw van de decoder zie ik dat het verkeerd in elkaar is gezet.
De verbinding van de kopbakken hoort onder die van de middenbak te liggen en dat zat net andersom, dus aangepast en opgelost.
Dan de geluidsdecoder er ingebouwd en er is al rekening gehouden voor de ruimte van de speaker, dat is wel fijn.
Daarna het treinstel dicht geklikt en de daken er weer opgezet.
En dan kwam voor mij het spannendste deel, proefrijden met dit treinstel en de bovenleidingmasten die in de bochten staan.
Het voorste draaistel van de motorwagens zit een flink stuk van de kop af dus in de bochten wijkt de bak nogal uit.
Maar dat ging zonder problemen en na er geluid in te hebben geprogrammeerd is het treinstel nu verder klaar.

Hobbytrain – SVT 137.155 Kruckenberg

Hobbytrain – SVT 137.155 Kruckenberg

Hobbytrain – SVT 137.155 Kruckenberg

Hobbytrain – SVT 137.155 Kruckenberg

14 okt 2024 – SVT Kruckenberg (1).
Net weer lekker bezig met m’n baan en krijg ik een E-Bay herinnering dat er iets is wat ik nog zoek.
En ja hoor, er staat een SVT Kruckenberg in H0 op.
Die zie je soms voor flinke bedragen voorbij komen en dit keer heb ik geluk.
Deze heeft een mooie prijs en is in nieuwstaat.
Dus dan is het niet moeilijk en is de koop gauw gedaan voordat andere deze aanbieding ook in de gaten krijgen. 😉
Nu even wachten totdat het treinstel met de post gebracht wordt en dan komt het spannendste deel.
De motorwagens zijn lang en alhoewel er moderne wagons in schaal 1:87 overal op mijn baan kunnen rijden ben ik benieuwd of ik last krijg met twee bovenleidings masten.
We gaan het beleven en als het treinstel er is verschijnen de foto’s vanzelf wel weer.

SVT 137.155 Kruckenberg.

06 okt 2024 – In beeld: De Rheingold.
Zo, weer eens na een hele tijd wat foto’s op de website van onze modelspoorbanen.
Nu de stofwolken van de verbouwing zijn neergedaald eindelijk weer eens tijd om met m’n treinen te rijden.
Na wat railreinigingen en daarna lekker een paar uurtjes te hebben gereden leek het mij leuk om eens wat treinen te gaan uitlichten.
En wat is er dan mooier om met m’n favoriete trein te beginnen; De Rheingold.
Als sinds de jaren twintig van de vorige eeuw was deze trein een begrip in Duitsland en de omringende landen.
Ook na de tweede wereldoorlog bleef deze naam hangen en is er uiteindelijk in de zestiger jaren een nieuwere variant gebouwd.
Luxe en comfort waren ook in de wagons van de Rheingold gewenst en zo was er zelfs een wagon met een panorama uitzichtskoepel.
Nou heb ik deze wagons in de versies van de jaren twintig en dertig, maar ook in die van na de tweede wereldoorlog.
Dus heb ik van al deze versies wagons een museumtrein gemaakt en heeft het even niet alleen met de Deutsche Reichsbahn te maken. 😀
Als trekkracht de zwarte DR (DDR) 18.201 met extra tender en daarachter de diverse type wagons.
En op het einde van de trein zoals vaker met museumtreinen een elektrische locomotief en deze is van het type E10 van de DB in Rheingold kleuren.

DR 18.201

Rheingold Gr 28 wagons

Rheingold Gr 28 en Gr 62 wagons

Rheingold Gr 62 en Gr 28 wagon

Rheingold Gr 28 en Gr 62 wagons

Rheingold Gr 28 en Gr 62 wagon

En als laatste de DB E10

Rheingold Gr 28 en Gr 62 wagons

En de DR 18.201 nog even naast de panorama wagon.

23 sep 2024 – Het was een tijdje stil.
Het was een tijdje stil op onze site.
Door tijdgebrek en een flinke verbouwing aan het huis kwam het er maar niet van om wat aan de treinenhobby te doen.
Gelukkig is de verbouwing vrijwel klaar en begint het te kriebelen om weer wat te knutselen.
Het idee is om 5 oktober weer eens naar de modelspoorbeurs in Houten te gaan, ook dat is al een tijdje geleden.
Zo blijven er altijd wel wensen en heb ik wel wat modellen op het oog, ook enkele die dan omgebouwd moeten worden.
Maar daarover later meer, eerst maar weer eens starten met de website en de hobby.

15 juli 2024 – De laatste locomotief waar geluid ingebouwd moest worden.
In de meeste locomotieven en treinstellen die ik heb zit een geluidsdecoder.
Er zijn er nog een paar zonder geluid zoals de baureihe 16 van Roco of waar er een nieuwere versie geluidsdecoder ingezet moet worden.
Zo heb ik nog twee S3/6’s van Roco waar wel van af de fabriek geluid in zit, maar die modellen zijn van 2004 en dus zijn die geluiden niet meer te vergelijken met de sound van moderne geluidsdecoders.
De baureihe 16 van Roco is een mooi model maar ik rijdt er te weinig mee omdat die nogal ontsporingsgevoelig is.
En dan was er nog een baureihe 76 van Fleischmann… en die vond ik het wel waard om er een geluidsdecoder in te bouwen.
Nou zit de 6 polige aansluiting in het machinistenhuis en omdat het niet zo’n grote locomotief is heb ik eerst maar eens gekeken wat voor een type geluidsdecoder er nou goed zou passen.
Uiteindelijk is er ruimte voor een normale versie decoder en na een kleine aanpassing in de voorzijde van de ketel past de speaker daar net.
En zo is er in het machinistenhuis niets zichtbaar van bekabeling of een speaker.
Dit was dus de laatste locomotief die nog van geluid voorzien moest worden en zo kan deze 76 nu met een korte buurttrein stomend op pad.

Baureihe 76 – Fleischmann

Baureihe 76 – Fleischmann

10 juli 2024 – Drukte bij de kazerne (1).
Afgelopen dagen is er behoorlijk wat drukte bij de kazerne van Konigsberg.
Treinen rijden af en aan met militair materieel en dat wat aankomt wordt geparkeerd op het grote plein van de kazerne.
Daar worden de nieuwe panzers met munitie beladen en voorzien van brandstof zodat ze dan binnenkort ingezet kunnen worden aan het front.
Ook worden deze transporten door een cameraploeg van de Wochenschau voor propaganda doeleinden gefilmd.

Sd.Kfz.164 “Nashorn” worden afgeladen.

Sd.Kfz.164 “Nashorn” worden afgeladen.

Als de trein volledig afgeladen is en de kolonne met panzers uit het zicht verdwenen is komen de voertuigen aangereden die nu op de trein geladen gaan worden.
Hoofdzakelijk zijn dat nu Sd.Kfz.251 maar ook enkele andere type voertuigen rijden mee naar het laadperron.
Ondertussen komt er een bericht binnen dat er haast gemaakt moet worden met het beladen.
Er is een trein met diversen type tanks onderweg die op het kazerneterrein wat kleine reparaties en onderhoud moeten krijgen.
En omdat er nu al weinig ruimte rondom het laadperron is is haast geboden…

Diversen type Sd.Kfz.251 rijden nu richting het laadperron.

Diversen type Sd.Kfz.251 rijden nu richting het laadperron.

Even wat oponthoud, de bestuurder van de “Famo” moest even een boom opzoeken…

Op het kazerneterrein is ruimte gemaakt voor een zwaar transport met tanks.

Naast de keet van de bewaking de kennel van de honden, hier met Harry, de meest valse herder van het stel.

06 juni 2024 – DRG railbus (2)
Afgelopen weekend zijn de pakketjes met de Tillig railsbus en de Esu decoders bezorgt.
Het was even uitzoeken welke decoders een beetje passend en ook uit het zicht te plaatsen zijn er nou beschikbaar waren, want zoveel ruimte is er niet.
Omdat er vrije doorkijk door beide railbussen is en er ook nog standaard binnenverlichting in zit was dat wel even passen en meten.
Uiteindelijk heb ik voor een Esu loksound 5 micro en een lokpilot 5 beide met 6 pins aansluiting gekozen.
De microversie van de lokpilot 5 heeft standaard geen draadjes voor de Aux uitgangen en die had ik wel nodig om de binnenverlichting te kunnen schakelen.
Beide heb ik redelijk uit het zicht kunnen plaatsen en alles werkt nu prima.
Op de site van Esu kwam ik zelfs het geluid voor deze railbussen tegen en na wat aanpassingen en toevoegingen is het een leuk treinstelletje geworden.
De motorwagen rijdt ondanks dat er maar op 2 assen contact gemaakt wordt goed en de rijeigenschappen zijn prima.
Misschien dat ik ooit nog eens op zoek ga naar de bijbehorende wagon die er wel eens tussen geplaatst werd.
Die ziet er wel heel anders uit maar wel een leuke toevoeging.

Tillig 74193 – VT135 & VB140

Tillig 74193 – VT135 & VB140

04 juni 2024 – Weer een aantal series foto’s toegevoegd in de fotodatabase.
Langzaam maar zeker wordt de fotodatabase steeds groter en dit keer hebben we de baureihe 41 t/m 52 toegevoegd.
Zo staan er foto’s van de locomotieven alleen en ook voor welke treinen ze ingezet werden.
Hier bijvoorbeeld een paar foto’s van de baureihe  43, 44, 45, 50 en 51.

Baureihe 43 in 1934

 

Baureihe 44 in 1941

Baureihe 44 met een meettrein onderweg.

 

Baureihe 45 in 1937

 

Baureihe 50 met Abdampfverzehrer in 1941

 

Baureihe 51 in 1942

26 mei 2024 – DRG railbus (1)
Ik wist dat er in het DRG tijdperk al railbussen waren geproduceerd, maar gek genoeg heb ik er nog geen eentje op m’n baan rondrijden.
Daar gaat verandering in komen… gisteren van Tillig een crème/rode versie van de VT135 & VB140 op E-bay weten te vinden.

Een stukje geschiedenis…
De ontwikkeling van de standaardmotorwagen was gebaseerd op een typeprogramma van de Deutsche Reichsbahn uit het midden van de jaren dertig.
Dit was bedoeld ter vervanging van alle eerder aangeschafte tweeassige treinstellen , prototypes en pre-series .
De motorwagen is ontwikkeld door MAN en in 64 exemplaren geleverd van 1937 tot 1938 als 135 061-064, 067-076 en 083-132.
De treinstellen 135 065 en 066 hadden een andere carrosserie van hydronalium (een zeer sterke aluminium – magnesiumlegering ), die samen met een lichtmetalen versnellingsbak het leeggewicht van 16,4 naar 12,3 t verminderde.
Talbot bouwde in 1937 en 1938 80 bijwagens..
Tien bijwagens (VB 140 250–259) hadden een kleine postkamer tegenover het toilet, alle deuren gingen naar buiten open.
De overige bijwagens (VB 140 260–329) hadden een grotere postkamer, waaraan, net als de treinstellen, schuifdeuren zaten.
De stoelverdeling bij beide typen was 2+3, de eerste serie had 39 vaste stoelen en zeven klapstoelen , de tweede serie had 41 stoelen en negen klapstoelen.

Deze set van Tillig is digitaal voorbereid maar heeft nog geen geluid.
Dat wordt natuurlijk wel een uitdaging en we gaan zien wat er mogelijk is met de ruimte.
Er zit een kleine postruimte in, misschien kan ik daar iets van een speakertje kwijt.
Eerst mag wachten totdat dit leuke setje is bezorgt.

Tillig 74193 – VT135 & VB140

17 mei 2024 – Versterkingen voor het Ostfront (2)
Ook op zondag vertrekken er weer treinen naar het noorden van Duitsland.
Dit keer geen militair materieel maar andere goederen die nodig zijn aan het front.
Een E44 komt met een trein met gesloten wagons vanuit Salzburg en rijdt de brug over de rivier op.

E44.165 onderweg naar het noorden van Duitsland.

En daarachter allemaal 4-assige gesloten wagons.

Over de rivier.

Weer onder de draad en onderweg.

17 mei 2024 – Versterkingen voor het Ostfront (1)
Het is september 1944 en aan het Ostfront wordt er hevig gevochten.
De Duitse troepen worden steeds meer terug gedrongen en is er ondertussen een tekort aan zwaar geschut en tanks ontstaan.
Vanuit andere delen van Europa worden nu troepen en materieel verplaatst om de verliezen aan het Ostfront op te kunnen vangen.
Uit Italie en Oostenrijk rijden nu via Berchtesgaden lange treinen naar het noorden om in Konigsberg te gaan hergroeperen.
Ook uit de regio rondom Berchtesgaden komt nu materieel bijeen en wordt het hier op het station op de wagons geladen.

Hieronder fragmenten uit Die Deutsche Wochenschau.

Die Deutsche Wochenshau.

E94.035 komt met een lange trein met militair materieel het station binnen rijden.

Achter de locomotief de wagons met goederen en munitie.

Op de platte wagons staan o.a. een Jagdpanther, Tiger…

PzKpfw IV en Panther…

Stug III en Panther…

twee Tigers…

PzKpfw IV en Panther…

Stug III en twee Panthers…

En op de laatste speciale wagon een Sd.Kfz. 9 “Famo”.

De trein met de baureihe E94 bestond uit twee gesloten wagons type Bromberg en 24 platte wagons SSys.
Er worden 6 wagons afgekoppeld en samengevoegd achter de baureihe 56 die op het andere spoor staat te wachten.
Dit wordt gedaan omdat de trein anders teveel gewicht heeft op het bochtige traject tussen Berchtesgaden en Bad Reichenhall.
Achter de baureihe 56 stonden al zes platte wagons klaar en daar wordt nu het laatste materieel uit de regio aan toegevoegd.
De PzKpfw V Bergepanther rijdt nu de laatste lege wagon op maar dan blijkt er een probleem te zijn.
De kraan wil niet inklappen, toch maar even proberen die op de wagon te laden.

Men kijkt toe hoe het laatste voertuig op de wagon geladen wordt.

Stop wordt er geschreeuwd, dat kan niet met die kraan…. te hoog, die raakt de bovenleiding!

Men heeft nog geprobeerd te kraan in te klappen, maar deze zit muurvast. Dan er maar weer af en met een ander voertuig beladen…

Dan blijkt er nog een wachtende PzKpfw IV “Nashorn te staan en deze wordt nu op de wagon geladen.
Voorzichtig rijdt deze het perron en de wagon op en met wat aanwijzingen staat deze nu op zijn plaats.

“Een stukje nog” zegt de man die de aanwijzingen geeft…

Draaien…

Klaar!

De baureihe 56 rijdt nu met twee ketelwagons met brandstof tegen de platte wagens aan en wordt aangekoppeld aan de trein.
Nu de eerste trein met de baureiheE94 is vertrokken en ook de baureihe 56 klaar staat voor vertrek wordt er nog even toegekeken en kan de reis naar het noorden beginnen.
Wel wordt er een opmerking gemaakt waarom de wagons met munitie en brandstof direct achter de locomotieven geplaatst zijn en er Tigers op de 4-assige wagons staan, maar het antwoord is …Haast!
De Tigers zijn met hun gewicht te zwaar voor de 4-assige wagons maar de 6-assige variant stond niet in de buurt en er is geen tijd te verliezen.
Dan komt er nog een Bergepanther aanrijden maar beide blijven op het station achter, de wagons zijn allemaal beladen en de trein is klaar voor vertrek.

Ketelwagens worden aangekoppeld en klaar voor vertrek.

De twee PzKpfw V Bergepanthers blijven achter.

03 mei 2024 – Een tweede E19 (1)
Afgelopen weken ben ik in huis bezig geweest met wat schilderwerk en onderhouds klusjes.
Dus even wat minder tijd voor de modelbouw, maar in de avond kijk ik vaak wel wat rond op E-bay of bij de modelspoorwinkels.
Enkele weken geleden had ik al een E19 van Fleischmann zien staan maar was ik die door wat drukte eigenlijk weer vergeten.
Vanochtend kwam ik die locomotief weer tegen en bekeek die nog eens goed.
Ik heb al een E19 (E19.01) van Trix, maar deze is dus van Fleischmann met een ander bedrijfsnummer (E19.11)
In werkelijkheid kwamen deze locomotieven bij twee aparte fabrikanten vandaan en verschillen ze onderling technisch van elkaar.
Het leek me dus een goed idee om deze dan toch ook maar aan te schaffen.
En bij de locomotief maar meteen een sounddecoder bijbesteld zodat deze mooie locomotief binnenkort voor een lange sneltrein kan worden gezet.
Hier kun je meer informatie vinden over de E19.

De E19.1 van Verkehrsmuseum Nürnberg.

25 apr 2024 – In de aanbieding…(2)
Afgelopen weekend had ik van Brawa een E44w gekocht en die is vandaag met de post bezorgt.
Ik was vooral erg benieuwd naar de rijeigenschappen, want visueel ziet Brawa er meestal prima uit.
Veel details en fijntjes afgewerkt… maar na wat mindere ervaringen met de rijeigenschappen van enkele modellen van dit merk was ik dit keer positief verrast.
De motor maakt weinig geluid en soepeltjes gaat deze E44 door alle bochten en wissels zonder haperingen en ontsporingen.
Ook de afwerking, geluid van de sounddecoder en geluidsfuncties zijn prima in orde.
Na enkele rondjes op en onder de baan staat de Brawa E44w nu samen met nog een E44 van Roco op het station.
Mooie aanwinst weer.

Brawa 43422 – E44w DRG

Samen met een Roco E44 op het station van Berchtesgaden.

20 apr 2024 – Een dagje E-locomotieven fotograferen in Berchtesgaden.(2)
Het is buiten slecht weer dus nu mooi eventjes de tijd om nog wat foto’s te plaatsen van de elektrische locomotieven die Berchtesgaden zo nu een dan passeren.
Als binnenkort de bestelde Brawa E44 wordt bezorgt dan komt deze natuurlijk ook nog op de gevoelige plaat.
En het wordt weer tijd om wat reviews op de site te plaatsen, dus de E44 staat nu op de lijst.

Uit Salzburg komt de E89.108 met een gemengde goederentrein.

E44.106 passeert de spoorwegovergang bij het dorp.

E94.035 met E93.01 in opzending voor een trein met een lege trein open wagons.

E95.01 met een trein van open wagens op de brug over de rivier.

E19.01 met wagons van de Ciwl rijdt het station binnen.

19 apr 2024 – In de aanbieding…(1)
Het idee was vandaag naar Intermodellbau in Dortmund te gaan maar de plannen werden afgelopen week gewijzigd.
Zo om me heen hoor ik dat het nog steeds chaotisch qua indeling is en prijzen en aanbod nou niet zoals voorheen waren.
Dus plannen de koelkast in en verder in huis met schilderen van deuren en kozijnen.
Tot ik gisteravond van mede reichsbahners te horen kreeg dat de aanbieding van een Brawa E44w bij Modellbahnshop Lippe het model prima voldoet zoals je van dit merk zou mogen verwachten.
Nou volg ik dit model al een tijdje, maar had ik elke keer de wat mindere ervaringen van vorige Brawa modellen in m’n hoofd.
Maar ja… 280 euro voor een model met geluid en meer opties dat kan je dan niet laten lopen.
Dus weer gewoon dom gedaan en besteld.
En de ervaringen horen jullie vanzelf wel als de locomotief er is.

Brawa 43422 – E44w

18 apr 2024 – Een dagje E-locomotieven fotograferen in Berchtesgaden.(1)
Vandaag leek het mij een leuk idee om eens alleen de elektrische locomotieven die rond Berchtesgaden rijden op de foto te zetten.
Die worden daar ingezet voor de personen- en goederentreinen die in deze regio rijden.
Maar het zijn meer type dan ik dacht en vandaar dat het in twee delen hier op de website gaat verschijnen.

E52.22 rijdt met een goederentrein van gesloten wagens door het station.

E94.001 komt het station binnen met een lange ertstrein.

Een 94 rangeert een defecte E73 op een zijspoor bij het station.

E18.39 met de sneltrein richting Salzburg.

E17.109 passeert de spoorwegovergang bij het dorp.

En even later komt van de andere kant de E94.006 met een lange trein met ketelwagens.

E91.07 en E75.06 staan te wachten bij het station.

E44.039 onderweg met de Karwendel express.

07 apr 2024 – Een mooie bus.
Afgelopen weken ben ik weinig aan het knutselen aan mijn spoorbaan toegekomen.
Er moet zo op z’n tijd ook in huis geschilderd worden en dan komt van het één het ander.
Na al dat geschilder en geknutsel natuurlijk in de avond wel wat rondkijken voor de nieuwigheden en E-Bay of er nog wat moois te vinden is.
Ik had van Brekina een mooie Büssing 12000T bus gevonden met dubbele achteras en in de kleuren crème/rood.
Het is een bus uit begin jaren 50 dus eigenlijk zou dat niet meer in ons thema passen.
Nou waren er in de jaren 40 wel meer bussen met een platte voorzijde en redelijk gelijkend op dit model.
Maar ik vond deze bus mooi en heb die dus toch gekocht en zoals wel vaker smokkelen we iets met de tijd.
Want zeg nou zelf… dit zou toch best in de jaren 40 kunnen hebben gereden.
Op treinengebied is er nu even weinig te melden en hoop ik dat Piko de baureihe 62 die ze aangekondigd hebben ook in DRG/DRB versie uitgebracht gaat worden.
Dat is er dan eentje die wel op m’n wensenlijstje komt te staan.

Brekina – Büssing 12000T

01 mrt 2024 – Nieuwigheden.
Het is al weer maart en ondertussen verschijnen er steeds meer nieuwigheden bij de fabrikanten.
Tijd om ons lijstje met nieuwigheden op de site weer eens te gaan bijwerken met nieuw verschenen tijdperk II materieel.
Zelf heb ik al het één en ander op het oog en ook al wat gekocht.
Op de beurs in Houten had ik laatst een Reichspost Mercedes bus van Brekina gevonden en was nog op zoek naar de versie van de Deutsche Reichsbahn.
Die heb ik ondertussen gevonden samen met een Opel Admiral uit 1938.
Mooie modellen van Brekina en ik hoop dat er nog meer uit dit tijdperk uitkomen.

Brekina – Mercedes Benz LO3500 – “Deutsche Reichsbahn”.

Brekina – Opel Admiral.

24 feb 2024 – Modelspoorbeurs Houten.
Dit weekend was er weer een modelspoorbeurs in Houten.
Eigenlijk zou ik niet gaan maar vrijdag wijzigde de plannen en zaterdagochtend stond ik daar dus voor de deur.
Het idee was om wat Mercedes Benz DRG/DRB bussen van Brekina te bemachtigen en verder wat er zoal m’n pad kruist.
Wat ik ook niet moest vergeten was een functiedecoder voor de extra tender die ik laatst gekocht had.
In de kleine hal stond een standhouder met veel Fleischmann, Roco en Liliput materieel voor een leuke prijs en dus daar even rondgekeken en een kolenstofwagen voor 15 euro gevonden.
Prima prijs, gekocht en op verder op zoek gegaan naar modelletjes van Brekina.
Uiteindelijk heb ik een Mercedes Benz bus gevonden van de Reichspost en helaas de wit met vuurrode “Deutsche Reichsbahn” niet.
Die moet ik dus maar online gaan bestellen.
Uiteindelijk blijft er altijd meer aan je handen kleven en kwam ik thuis met de Brekina bus, Roco kolenstofwagen, Fleischmann veewagen, Fleischmann lage open wagen, Liliput autotransportwagen van de Reichsregierungszug en nog een waterwagen voor de sproeitrein.
Enkele heb ik vervuild en staan al op de baan, maar moeten er nog bij de waterwagen wat decals geplaatst worden.
En zoals wel vaker vergeet je dan toch nog wat… de functiedecoder.

Brekina – Mercedes Benz LO3500 “Deutsche Reichspost”.

Liliput autotransporter Reichsregierungszug.

Liliput L236490 sproeitrein waterwagen.

En zoals ze horen, vuile kolenstofwagons van Roco.

20 feb 2024 – Extra tender 18.201 (3).
De tender is zwart gespoten en zit weer in elkaar.
Nu is het eventjes wachten totdat de smd-ledjes voor de lantaarns en de functiedecoder er zijn.
En dan nog iets voor de stroomafname op de wielen creëren, want dat zit er helaas niet in.
Ach, eerst maar eens wat rijden met deze locomotief en z’n twee tenders.  🙂

Baureihe 18.201 met nu 2 zwarte tenders.

De nu zwarte tweede tender.

De nu zwarte tweede tender.

20 feb 2024 – Extra tender 18.201 (2).
Vandaag is de extra tender voor de 18.201 met de post bezorgt en dan is het wel leuk om deze nog eventjes in de originele kleuren achter de locomotief te zetten.
Ondertussen heb ik de tender al uit elkaar gehaald en zit het eerste laagje zwart er nu op.
Toen ik het geheel uit elkaar haalde zag ik dat het frame wat door Roco voor deze tender gebruikt gewoon een versie is waar normaal de tandwielen en de motor ingezet kunnen worden.
Mede daardoor weegt de tender wel wat en lijkt het me dat deze er niet gauw uitgetrokken wordt als er een lange trein achter hangt.
Er zijn van de fabriek uit geen voorzieningen voor verlichting in deze tender gemaakt, dus dat moet ik er zelf in gaan zetten.
Ik wil eigenlijk aan beide kanten witte en rode verlichting kunnen schakelen.
Maar eens kijken of dat er met een functiedecoder samen allemaal een beetje in te bouwen is.
Later meer…

Baureihe 18.201 met nu nog een zwarte en groene tender.

Baureihe 18.201 met nu nog een zwarte en groene tender.

16 feb 2024 – Extra tender 18.201 (1).
In mijn vitrine en soms op de baan staan er wel eens locomotieven die niet van de DRG/DRB zijn maar die ik wel erg mooi vind.
Zo heb ik van Roco ook een zwart/rode 18.201, een locomotief die pas in de jaren 60 door de toenmalige Oost-Duitse DR is gebouwd uit o.a. de 61.002.
Ik vind het een mooi model en zeker de zwart/rode versie die Roco uitbracht vind ik bijzonder.
Of deze locomotief ooit in deze zwart/rode kleuren heeft rondgereden weet ik niet, de groene en tijdelijk geheel rode versie heb ik wel gezien.
Nou heeft de locomotief ook vaak met een extra tender gereden omdat op sommige delen in Duitsland het wat moeilijker was om extra brandstof en water in te kunnen slaan.
Roco heeft wel deze versie met extra tender geproduceerd, maar altijd in de groene versie.
Nu heb ik dus zo’n extra tender besteld en ga deze aanpassen zodat de locomotief dan een extra zwarte tender gaat krijgen.
En misschien een functiedecoder er in monteren om verlichting te kunnen schakelen.
Later meer…

 

Roco 70200 – de originele versie

Roco 70200 – zo zou de tender moeten worden.

02 feb 2024 – Mitropa wagons.
Vorige maand had ik van Liliput een set van twee Mitropa slaapwagons gekocht.
Dat zijn de rode wagons uit 1928 met gele belijning en de creme daken.

Liliput Mitropa gr28 schlafwagen.

Van deze versie had ik al wat restauratiewagons en leek het me mooi om een hele Mitropa trein met restauratie en slaapwagons samen te stellen.
Ik had van Mitropa al wat Fleischmann 6-assige slaapwagons in de rode en ook groene kleur en wat Liliput schurzen restauratie wagons.
Nu was ik dus op zoek naar twee of drie Liliput rode Mitropa schurzen slaapwagons en vond deze uiteindelijk op Marktplaats.
De koop was snel overeen gekomen en vandaag werden ze met de post gebracht.

Liliput Mitropa Schurzen schlafwagen.

Zoals altijd even de puntjes van de asjes van deze wagons een drupje olie gegeven en ze rijden nu soepel.
In deze trein met restauratie en slaapwagons rijden nu verschillende type mee, van de “Hecht” en de “oude” 6-assige rijtuigen tot de modernere schurzen en gr28 wagons.
Op het station komt nu een E44 met de Mitropa wagons binnen rijden na een aantal proefritjes op de baan.
Één van de gr28 wagons ontspoorde een enkele keer dus maar eens even kijken wat er nou mis ging.
Bij deze wagon zat er een braampje aan de nemhouder en die bleef soms haken aan het draaistel en dat kon dan niet meer bewegen.
Dus braampje weg en nu rijdt het prima.

E44 met de Mitropa wagons.

Een Fleischmann 6-assige Mitropa slaapwagon.

21 jan 2024 – Reviews.
Vaak speur je op internet naar wat meer informatie over modellen en de eigenschappen ervan.
Rijden ze goed, zijn ze makkelijk te onderhouden of wat nog meer.
We zijn nu begonnen met het maken van reviews over de modellen die we hebben.
Dat kunnen locomotieven en wagons zijn, maar ook militaire modellen of scenery.
We hebben nu een opzetje gemaakt met wat info waar we vaker naar op zoek waren.
Mocht iemand nog wat missen mail het ons en dan kunnen we het bijwerken.

De eerste review kun je hier vinden en is van een Fleischmann baureihe 94.

Fleischmann 4091K – Baureihe 94

18 jan 2024 – Nieuw materieel in Berchtesgaden (3.)
Het kan niet op deze week.
Dinsdag kreeg ik die prachtige Franse SNCF locomotief van mijn vrouw en nu is ook de baureihe 94 gearriveerd.
Het is een vitrine model, zo aan de wielen te zien niet of nauwelijks gereden.
Dus de locomotief op de rails gezet voor een proefritje en al de eerste meters wat herrie omdat de tandwielen en de motor as erg droog zijn.
Meteen maar alle tandwielen van een klein beetje vet voorzien en de as van de motor en het drijfstel een drupje olie gegeven.
Dat scheelt echt een heleboel, nu rijdt de locomotief na een paar rondjes al redelijk stil en zonder haperen over de baan.
Nu moet ik nog een loksound decoder gaan bestellen en dan kan deze 94 samen met de andere 94 in dubbeltractie wat goederentreinen trekken.
En over een poosje weer wat nummerschildjes bij Beckert bestellen, want twee maal het zelfde nummer is niet logisch.
Mooie aanwinst vind ik dit weer…

Fleischmann 4091K – Baureihe 94.

Fleischmann 4091K – Baureihe 94.

Samen met de andere al vervuilde baureihe 94.

16 jan 2024 – Nieuw materieel in Berchtesgaden (2).
Vanochtend keek ik op mijn telefoon of de pakketjes met de baureihe 94 en de twee Mitropa wagons al verzonden waren.
Zoals het er naar uitziet komt de locomotief vanavond.
Dus vanochtend de deur uit gegaan en toen ik thuis kwam zei mijn vrouw dat ik even boven moest kijken.
Ik dacht nog, raar… pakketje komt vanavond toch pas?
Maar er ligt een doos van een modelspoorwinkel…
In december had ik het over de Franse SNCF 231 D154 van REE Modeles en dat ik deze dit jaar misschien wel wou aanschaffen.
Maar dat hoeft dus niet meer… zij heeft deze locomotief gekocht en daar sta je dan even met je mond vol tanden.
Wat een verassing en wat is het een mooie locomotief.
Geheel van metaal, heel veel fijne leidingen en onderdelen en ook de rijeigenschappen zijn goed.
De motor hoor je nauwelijks en door z’n gewicht is de trekkracht ook goed.
Leuk details is dat de bijgeleverde figuren Franse machinisten zijn, dus met van die beschermende machinisten brillen op hun hoofd.
Ook in de cabine zijn veel details te zien, van de stoeltjes tot vele meters en handels.
Deze locomotief staat nu met stip in mijn top 5  😀

REE Models MB134S – SNCF 231 D154

REE Models MB134S – SNCF 231 D154

REE Models MB134S – SNCF 231 D154

REE Models MB134S – SNCF 231 D154

14 jan 2024 – Nieuw materieel in Berchtesgaden (1).
Het nieuwe jaar is net begonnen en de eerste modelspoorbeurs is nog ver weg.
Nou heb ik de laatste tijd niet zo heel veel nieuw materieel kunnen vinden op beurzen en veilingsites.
Tot afgelopen weekend ik ineens twee mooie artikelen tegen kom op E-Bay.
Al jaren wacht ik op een Esu baureihe 94 maar is deze nog nooit op mijn pad geweest en dus ben ik nog steeds zeer tevreden met m’n Fleischmann br 94.
Ik heb de latere versie van dit model (4091K), die met kortkoppel mechanisme en eigenlijk is dat een prima en mooie locomotief.
Nou had ik de wens om van dit model er nog eentje aan te schaffen, maar deze versie zie je weinig op beurzen en E-Bay.
Tot dit weekend als ik op E-bay zit te kijken en deze locomotief voorbij zie komen.
Eerst nog gedacht “het komt wel” maar toch blijft het in mijn hoofd zitten en wil ik achteraf geen spijt krijgen.
Dus hop…. de knop nu kopen ingedrukt en nu afwachten totdat de locomotief bezorgt gaat worden.

Fleischmann 4091K – Baureihe 94

Maar ook van Liliput zie ik een set van twee Mitropa DRG slaapwagons staan en ook deze stonden nog op het wensenlijstje.
Ik vind dit mooie wagons vanwege de wat matte kleurstelling rood en vind deze er prima uitzien.
Er moeten nog wel wat extra details aangebracht worden, maar die heb ik hier nog in de la liggen.
Dus nu afwachten wanneer ook deze set gebracht wordt en als alles hopelijk goed bezorgt is maak ik even wat foto’s als het nieuwe materieel op de baan staat.

Liliput 382803 – 2x Mitropa slaapwagon.

12 jan 2024 – De Reichsregierungszug gaat van Königsberg naar Berchtesgaden (5).
Eindelijk is de reichsregierungszug dan in Berchtesgaden aangekomen.
Na flink wat vertraging en locomotief wisselingen rijdt de trein nu met twee baureihe 18.5 het station binnen.
Omdat de perrons te kort zijn voor de gehele treinlengte en Hitler en zijn gevolg niet mogen uitstappen op de voor burger toegangelijke perrons wordt een deel van de trein afgekoppeld en worden de wagons met Hitler naar een ander perron gereden.
Ondertussen is Mussolini ook gearriveerd en ontmoete beide dictators elkaar op het vrachtperron.

Twee baureihe 18.5 rijden het station binnen met de reichsregierungszug.

Twee baureihe 18.5 rijden het station binnen met de reichsregierungszug.

Een deel van de trein wordt afgekoppeld.

De begroeting op het perron.

Ondertussen is een baureihe 93 druk bezig met de rangeerwerkzaamheden om de wagon met de auto’s van Hitler naar het nu vrijgekomen vrachtperron te rangeren.
Daar kunnen dan beide auto’s uit de trein gereden worden.

Baureihe 93 aan het rangeren.

De flakwagen is afgekoppeld.

De autowagon nadert het vrachtperron.

Als de auto’s zijn uitgeladen kan het gezelschap zijn reis voortzetten.
Er gaat een bezoek gebracht worden aan de kazerne op de Obersalzberg waar een militaire parade gehouden gaat worden.
Daarover later meer.

De auto’s worden uit de trein gereden.

Hitler groet zijn militairen en vervolgt zijn reis naar de kazerne aan de Obersalzberg.

08 jan 2024 – Nummerschildjes van Beckert Modellbau (2).
Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar.
Na lekker twee weekjes vakantie te hebben gehad is het weer tijd om verder te knutselen met de nummerschildjes van Beckert Modellbau.
Vandaag heb ik de twee 18’s omgenummerd.
De 18.6 is nu de 18.505 geworden en de 18.0 is nu omgenummerd naar 18.008.
Ik moet zeggen dat de kwaliteit van de schildjes prima is.
De 18.505 is nu bijna klaar, maar er moet nog een kleine aanpassing aan de schoorsteen gedaan worden.
Deze moet iets hoger zijn en nog worden voorzien van witte en rode ringen.
Dan heb ik een 18.5 met drie lantaarns die dan voor de Rheingold geplaatst kan worden.

Fleischmann 18.505

Gutzold 18.008

 

e44-2 2018
svt hamburg-1 2018
hwz 01 2018
e94-1 2018
svt berlin-1 2018
e19-2 2018
br61-2 2018
br01-1 2018
br03-4 2018
br18.4-1 2018
br05-2 2018
br18.1-1 2018
br23-1 2018
e89-2 2018
br38-1 2018
br43-1 2018
br42-1 2018
e44-3 2018
br96-1 2018
br59-1 2018
previous arrow
next arrow
e44-2 2018
svt hamburg-1 2018
hwz 01 2018
e94-1 2018
svt berlin-1 2018
e19-2 2018
br61-2 2018
br01-1 2018
br03-4 2018
br18.4-1 2018
br05-2 2018
br18.1-1 2018
br23-1 2018
e89-2 2018
br38-1 2018
br43-1 2018
br42-1 2018
e44-3 2018
br96-1 2018
br59-1 2018
previous arrow
next arrow