Aangezien de Deutsche Reichsbahn door de regerende Nazi’s min of meer werd gedwongen mee te werken aan de aanleg van de autobahnen probeerde men van de nood een deugd te maken door deze autobahnen zelf te gebruiken om de aansluiting met het groeiende wegtransport niet te verliezen en uit propaganda oogpunt leek dit ook een goed idee.
Verkeerstechnisch was er geen enkele noodzaak aangezien men met de trein sneller en comfortabel elke plek in het land kon bereiken.
Ondanks dit gegeven werden er in het eerste jaar van deze diensten(1937) al 484.000 reizigers met bussen vervoert en steeg dit in 1938 tot 700.000!.
Mogelijke verklaring voor dit succes werd het feit dat de autobahn een prestige project was hetgeen menig Duitser natuurlijk met eigen ogen wou aanschouwen.
Aangezien de trajecten door ongerept landschap lagen was een reis op de autobahn een hele belevenis.
Daarbij kwam het feit dat veel Duitsers aan het spaarplan meededen voor de Volkswagen en alvast een voorproefje op de reispret namen.
Vooral in de weekends en vakanties werden met hele families tegelijk reizen met de autobahnbus ondernomen.
De fraaie gestroomlijnde bussen waren mooi van buiten, luxe van binnen en door de grote ramen boden deze een schitterende blik op de omgeving.
In de officiële boeken zijn nog de onderstaande lijnen te vinden die grotendeels van de autobahn gebruik maakten.
De reistijden zijn bij benadering aangezien men van omstandigheden afhankelijk was.
Onmiddellijk nadat er een autobahn traject werd opgeleverd werd er ook een lijnbus ingezet.
Bij het volledig gereed komen van de Reichsautobahn Berlin-München eind mei 1939 werd er een buslijndienst ingesteld waarbij duidelijk het technisch onbelangrijke aspect naar boven kwam.
Terwijl er dagelijks op de spoorverbinding tussen deze twee steden zes sneltrein paren verkeerden reed de lijnbus een keer per week op en neer met twee bussen.
De elf uur durende reis per bus werd onderweg op gelijke afstand twee maal voor langere tijd onderbroken om de reizigers en bestuurders tot rust te laten komen.
Dit gebeurde op de fraai gelegen Autobahn-Raststätte Rodaborn in Thüringen waar ook maaltijden genuttigd konden worden en op het Nürnberger Hauptbahnhof waar men ook de enige mogelijkheid had om onderweg in en uit te stappen.
Om enigszins klanten te blijven werven werden de prijzen ver onder het spoor tarief gehouden.
|
![]() |
Een interessante ontwikkeling naast de nieuwe busverbindingen was het ontwerpen en bouwen van de speciale gestroomlijnde autobussen voor de Deutsche Reichsbahn.
De stroomlijn vorm was erg populair en gold in deze tijd als zinnebeeld voor snelheid en ontwikkeling ondanks dat de snelheid van deze bussen niet hoger lag als 70 km/h om de brandstof kosten zo laag mogelijk te houden.
Diverse fabrikanten van omnibussen en carrosseriebouwers namen de technische uitdaging aan en ontwierpen en bouwden diverse modellen in geringe aantallen.
Bijzonder bekend werden in dit verband de firma’s Gaubschat-Fahrzeugwerke GmbH in Berlin-Neukölln en VOMAG die samen in 1939 twee unieke bussen bouwden op twee-assige onderstellen van VOMAG met een motorvermogen van 150pk.
Deze gelede bussen die speciaal gebouwd en ontworpen waren voor de lijn BERLIN-MUNCHEN die 602 km bedroeg, waren zowel in vorm als technisch kunnen een mijlpaal in de busbouwwereld.
De vast gekoppelde aanhanger had stuurassen en met een vouwbalg gekoppeld waardoor men tussen de voertuigen heen en weer kon bewegen net als bij de trein.
Het unieke koppelmechanisme en de gestuurde assen, die de aanhanger in het spoor van de bus hielden, bood de gelegenheid om de krapste bochten te nemen als de bus in steden reed maar uiteraard op de snelweg geen nut hadden.
De bussen hadden een lengte van 31 meter en konden in totaal 78 passagiers vervoeren die in geval van nood met 17 vermeerderd konden worden.
Zowel de bus als de aanhanger hadden ramen in het dak en konden deze door middel van schuifpanelen geopend worden zodat de bus als uitzicht wagen gebruikt kon worden.
Lijndiensten:| RBD | Verbinding | Afstand in km |
Haltes | Ritten per dag heen en weer |
Reistijd |
| Berlin | Berlin – Stettin | 151 | 9 | 3 | 2 h 50 min |
| Berlin | Berlin Eberswalde – Schiffshebewerk – Niederfinow | 76 | 5 | 1 | 1 h 45 min |
| Berlin | Berlin – Werbellinsee – Joachimsthal | 70 | 8 | 5 | 1 h 42 min |
| Berlin | Berlin – München | 602 | 2 | 1x pro Woche | 11 h |
| Breslau | Breslau – Liegnitz | 82 | 9 | 2 | 1 h 31 min |
| Dresden | Dresden – Zwickau – Plauen | 180 | 7 | 2 | 3 h 30 min |
| Dresden | Dresden – Chemnitz | 95 | 5 | 1 | 1 h 36 min |
| Dresden | Dresden – Gera – Jena – Weimar | 235 | 8 | 1 | 4 h 16 min |
| Dresden | Chemnitz – Weimar | 155 | 1 | 1 | 3 h |
| Erfurt | Gera – Eisenberg – Weißenfels | 66 | 18 | 1 | 1 h 54 min |
| Frankfurt | Frankfurt (Main) – Darmstadt | 39 | 1 | 26 | 38 min |
| Frankfurt | Frankfurt (Main) – Mannheim – Saarbrücken | 218 | 9 | 2 | 3 h 53 min |
| Frankfurt | Frankfurt (Main) – Karlsruhe | 158 | 5 | 12 | 1 h 58 min |
| Frankfurt | Frankfurt (Main) – Stuttgart | 216 | 5 | 4 | 3 h 25 min |
| Frankfurt | Frankfurt (Main) – Bad Nauheim | 53 | 4 | 7 | 1 h |
| Frankfurt | Frankfurt (Main) – Gießen | 59 | 3 | 3 | ? |
| Frankfurt | Frankfurt (Main) – Alsfeld – Kassel | 260 | 3 | 3 | 2 h 57 min |
| Halle | Halle – Leipzig | 41 | 1 | 5 | 50 min |
| Hannover | Braunschweig – Hannover | 65 | 5 | 4 | 1 h 10 min |
| Hannover | Bielefeld – Gütersloh | 22 | 15 | 14 | 50 min |
| Köln | Köln – Düsseldorf | 53 | 10 | 17 | 1 h 13 min |
| Köln | Köln – Essen | 78 | 10 | 4 | 1 h 36 min |
| Köln | Recklinghausen – Dortmund | 33 | 5 | 5 | 1 h |
| Königsberg | Königsberg – Elbing | 105 | 1 | 3 | 1 h 50 min |
| München | München – Ingolstadt | 84 | 4 | 3 | 1 h 35 min |
| München | München – Bad Reichenhall – Salzburg | 154 | 5 | 1 | 3 h 15 min |
| München | München – Tegernsee | 54 | 9 | 3 | 1 h 26 min |
| München | München – Schliersee – Neuhaus | 60 | 9 | 4 | 1 h 28 min |
| München | München – Bad Aibling – Reit im Winkl | 123 | 15 | 2 | 2 h 25 min |
| München | München – Salzburg | 142 | 8 | 2 | 2 h 32 min |
| München | München – Berchtesgaden | 154 | 10 | 1 | 2 h 55 min |
| Nürnberg | Nürnberg – Bayreuth – Hof – Eisenberg – Leipzig | 313 | 13 | 2 | 5 h 40 min |
| Nürnberg | Nürnberg – Ingolstadt | 91 | 3 | 2 | 1 h 30 min |
| Osten | Frankfurt (Oder) – Bad Saarow | 43 | 3 | 2 | 55 min |
| Stuttgart | Stuttgart – Bad Überkingen – Ulm | 95 | 9 | 7 | 1 h 58 min |
| De volgende lijnen waren gepland, maar waarschijnlijk niet meer in gebruik genomen: | |||||
| Berlin | Berlin – Magdeburg | 161 | 12 | 2 | 3 h 8 min |
| Breslau | Breslau – Sagan – Sorau – Cottbus | 252 | 10 | 1 | 3 h 51 min |
| Frankfurt | Bad Nauheim – Wiesbaden | 85 | 17 | 4 | 2 h 25 min |
| Halle | Halle – Dessau – Berlin | 189 | 8 | ? | ? |
| Halle | Leipzig – Dessau | 68 | 1 | ? | ? |
| Hamburg | Hamburg – Lübeck | 65 | ? | ? | ? |
| Hamburg | Hamburg – Bremen | 125 | ? | ? | ? |
| Hannover | Magdeburg – Braunschweig | 87 | ? | ? | ? |
| Kassel | Kassel – Göttingen | 49 | ? | ? | ? |
| München | München – Augsburg – Ulm | 150 | ? | ? | ? |
| München | Berchtesgaden – Salzburg | 26 | 3 | 12 | 1 h |





































