In de bloeitijd van de Deutsche Reichsbahn domineert het prestigieuze snelverkeer.
Moderne SVT-treinstellen en gestroomlijnde stoomlocs jagen dan ook op records.
Ook het goederenverkeer neemt razendsnel toe, zodat de Deutsche Reichsbahn snel grotere en sterkere goederen stoomlocomotieven nodig heeft.
De tonnages van de goederentreinen werden steeds groter en stuiten de al in dienst zijnde locomotieven steeds vaker op hun vermogensgrenzen.
Voorspandiensten werden ingericht om toch de zware goederentreinen over lijnen met hellingen te slepen.
Daarom stelt de Deutsche Reichsbahn een pakket eisen op voor een nieuwe goederentreinlocomotief.
Die moest in staat zijn de zwaarste treinen volgens dienstregeling met 80 km/h op vlak terrein en zonder voorspandiensten op hellingen te trekken.
Als daarvoor vereiste kenmerken van de locomotief worden 20 ton as-last, een grotere ketel met 20 atm. druk en ongeveer 2800 pk vermogen berekend.
In totaal is een behoefte aan 130 van deze machines .
De locomotiefindustrie wordt uitgenodigd binnen een maand ontwerpen te overleggen.
Een Henschel-fabrieksfoto van 1937 toont de eerste baureihe 45, nog voordat ze geheel geschilderd is.
Achter de coulissen wordt ondertussen heftig gediscussieerd.
Aan de beslissing voor de aanschaf van stoomlocomotieven wordt namelijk door diverse centrale kantoren, ministeriële afdelingen en diensten van der DRG-hoofddirectie en de aanbevelende commissie deelgenomen.
Bij zoveel ambtenaren en experts botsten de verschillende meningen op elkaar, vooral als het gaat om het concept en de efficiëntie van sterkere stoomlocs.
Ondersteund door de verschillende ontwikkelingslijnen van de industrie spreekt de ene fractie de voorkeur uit voor een grotere oppervlakte van de vuurkist, de andere voor de langketel met langere rookbuizen, vooral omdat het ontwerp dezelfde onderdelen als de parallel ontwikkelde sneltreinlocomotief baureihe 06 gebruikt.
Omdat de hoofddirectie van de Deutsche Reichsbahn zich in de regel bij de aanbeveling van deze commissie aansluit, wordt de bouw van de baureihe 45 in opdracht gegeven.
Allereerst worden twee voorserielocs gebouwd en vanaf 1937 aan grondige testritten onderworpen.
In de inzet bereiken de beide machines met treingewichten van meer dan 1200 t gemiddelde dag-prestaties tot 460 km.
Het trekvermogen van de baureihe 45 overtreft die van de baureihe 44 met 25 procent.
Daarmee schijnen de hoge verwachtingen aan het vermogen beantwoord te worden: de baureihe 45 is de grootste, sterkste en snelste goederentreinstoomlocomotief van Duitsland – en zal dat voor altijd blijven.

Baureihe: 45.
Indienststelling: 1936-1945
As-indeling: 1’E 1’h2
Tender: 2’2T38
Gewicht: 128,1,6T + 81,2T
Lengte: 25,64 M.
Snelheid: 90 KM
Kolenvoorraad: 10T
Watervoorraad: 38 M³
Vermogen: 3020 PSi
Model: Trix 22145, Liliput 104503


