Door het stijgende gebruik van personentreinen was er aan het begin van de vorige eeuw grote behoefte aan snellere tenderlocomotieven.
Als vervanger van de T10 en de T12 bestelden de K.P.E.V, Saarbahnen en de Wurttembergische staatsbahn van 1912 tot 1927 in totaal 514 locomotieven van de baureihe T18.
De locomotieven werden gebouwd door de Vulcan Stettiner Machinenfabrik en door Henschel & Sohn.
Na de indienststelling van de eerste serie zijn er een aantal aanpassingen aan de vervolgseries gedaan en werd de snelheid van 90 naar 100 km/u opgevoerd.
Door de verschuifbaarheid van het voorste en achterste draaistel en de daaruit volgende goede loopeigenschappen kon de T18 door zijn topsnelheid van 100 km/h ingezet worden voor de sneltreindiensten.
Omdat ze voor het ontstaan van de Deutsche Reichsbahn al dienst deden bij diversen landerbahn maatschappijen kwamen ze in geheel Duitsland voor.
De Deutsche Reichsbahn nam na de reorganisatie in 1924 508 machines over en bracht ze onder in de baureihe 78.
Daar werden ze ingezet voor de locale personen en lichte goederentreinen, en als dat nodig was in dubbeltractie voor de zwaardere sneltreinen.
Ze hadden een redelijk gunstig verbruik van kolen en water, en mede daardoor werden ze ook op de langere lijnen ingezet.
Na de oorlog zijn er nog 409 machines door de DB overgenomen waar de locomotieven nog vele jaren dienst hebben gedaan, tot 1974, toen de laatste 78er te weten de 78.246 haar laatste rit beeindigde in Bw rottweil.
In 1951 zijn er nog 2 locomotieven (78.1001 & 78.1002)(om)gebouwd, en deze hadden een kleine 2 assige tender om de actieradius te kunnen vergroten.
De locomotieven waren ontstaan uit een P8 (baureihe 38).
Een succes is dat niet geworden, de locomotieven kregen een nogal onrustige loop.

Baureihe: 78.
Indienststelling: 1912
Asindeling: 2’c’2 h2
Gewicht: 106 T
Lengte: 14,80 M.
Snelheid: 100 KM
Kolenvoorraad: 4,5T
Watervoorraad: 12 M³
Vermogen: 1140 PSi
Model: Fleischmann 4077