Br 94

In het begin van de vorige eeuw was er bij de diversen Länderbahnen een grote behoefte aan goederenlocomotieven die ook in de zware rangeerdienst konden worden ingezet.
Vanaf 1905 tot 1921 zijn er bij deze spoorwegmaatschappijen diversen soorten locomotieven met de as-indeling E h2 gebouwd en later bij de Deutsche Reichsbahn ingezet als baureihe 94.

De succesvolste tenderlocomotief van de vroegere Länderbahnen en de Deutsche Reichbahn was het type T16/1.
Van deze versterkte uitvoering van de T16 zijn tussen 1913 en 1924 totaal 1236 stuks gebouwd voor de Pruisen en de Deutsche Reichbahn door de Berliner Machine Fabrik AG vorm.Louis Schwartzkopf.
Tot de verbeteringen hoorde een versterkt raamwerk, de inbouw van vier-rij-ige oververhitters, een beter ketel, grotere voorraadkasten, betere vering en een tweede zandkast.
Van deze sterkste Duitse rangeer locomotief moesten na de eerste wereldoorlog 119 stuks afgegeven worden aan buitenlandse maatschappijen als genoegdoening voor geleden schade.
De Deutsche Reichbahn nam begin twintiger jaren 1116 locomotieven over als 94.502 tot 94.1377 en 94.1501 tot 94.1740.
De later terug gekeerde locomotieven kregen de nummers 94.1801 tot 94.1811.
Ze waren degelijk en betrouwbaar, en mede daardoor ook vaak te vinden op de lokale lijnen in geheel Duitsland.
Daar werden ze ingezet in zowel de reizigers als goederendienst.
Vanaf de jaren dertig werden ze door de lage topsnelheid en kleine voorraden steeds vaker naar de rangeerdienst verbannen, waar ze uitstekend bleken te voldoen.

Na 1945 waren er bij de DB nog 687 en bij de DR 250 machines in gebruik.
De DR stelde de laatste machines in 1971 buiten gebruik. De DB volgde drie jaar later.
Tien van deze mooie machines zijn in diverse musea behouden gebleven.

Technische specificaties:

Baureihe: 94.
Indienststelling: 1905-1921
As-indeling: E h2
Gewicht: 84,2T
Lengte: 12,66 M.
Snelheid: 50 KM
Kolenvoorraad: 3T
Watervoorraad: 8 M³
Vermogen: 1070 PSi

Model: Fleischmann 4091, 4093