Nieuws 2021

01 aug 2021 – Kasteel Berchtesgaden.
01 aug 2021 – Klaar.
29 jul 2021 – Een nieuw gebouw in het dorp.
27 jul 2021 – Een geluidsdecoder in een Trix E19 bouwen.
26 jul 2021 – LS Models Orient Express.
14 jul  2021 – Lokbunker en flak in wording.
14 jul 2021 – Slecht geluid, goed geluid.
11 jul 2021 – Informatie Rheingold 1928 en 1962 bijgewerkt en nieuwe foto’s geplaatst.
08 jul 2021 – Baureihe 18.3 onderweg met de Rheingold.
07 jul 2021 – De Brawa Rheingold is binnen.
07 jul 2021 – Wat is dit nou?
04 jul 2021 – Ook de Brawa Rheingold set met 5 wagons komt binnenkort.
30 jun 2021 – De Brawa Br 01 is eindelijk uit en is onderweg.
24 jun 2021 – De Orient Express rijdt door Berchtesgaden.
10 jun 2021- Info en foto’s vliegdekschepen toegevoegd.
05 jun 2021 – Info en foto lichte kruisers toegevoegd.
23 mei 2021 – Nieuw huizenblok en kathedraal in Konigsberg.
23 mei 2021 – De brouwerij.
23 mei 2021 – Geschiedenis van boerderij Molenhof toegevoegd.
17 mei 2021 – De bunkers zijn klaar.
18 apr 2021 – Nieuwe website.
26 mrt 2021 – E75 en de Ongevallentrein 2.
26 feb 2021 – Ongevallentrein 1.
20 feb 2021 – Mooi weer.
12 feb 2021 – Reserveringen.
06 feb 2021 – Klaar voor het slechte weer.
24 jan 2021 – Baanplan tekeningen Berchtesgaden bijgewerkt.
22 jan 2021 – Een dagje fotograferen in Berchtesgaden.

01 aug 2021 – Kasteel Berchtesgaden.

Op de module Berchtesgaden is nog een klein deel wat bebouwd moest worden en daar ben ik met het afmaken van de linkerzijde van de tafel nu aan toegekomen.
In dat deel moet nog een uitneembaar plaatje hout gelegd worden. (zodat ik altijd in de uiterste hoek van mijn tafel kan komen).
Vlak voor dit stukje loopt nu een heuvel met daarop de autoweg naar het wat hoger gelegen deel van het dorpje en daarachter wil ik dit plaatje hout neerleggen.

Aan de rechterzijde achter de loods komt het kasteel te staan

Op dit stukje komt Kasteel Berchtesgaden.
Het kasteel stamt uit de dertiende eeuw en is in verschillende hoogtes gebouwd.
Het bouwpakket is van Kibri (39010)

Kibri 39010

01 aug 2021 – Klaar.

Afgelopen weekend was het buiten niet echt best weer en dus lekker binnen aan het knutselen geweest met een bouwpakket van Vollmer.
Als je de doos openmaakt zie je dat er veel kleine onderdelen in zitten, dus heel wat te schilderen en te plakken.
Nadat alles uitgepakt ben ik begonnen met de muren en andere bijbehorende onderdelen in een beige/zandkleur te schilderen.
Ook de kozijnen en houten balken voor op de gevel worden voorzien van een basiskleur en later in houtkleur geschilderd.
Als de hele boel droog is word het tijd om het zandsteen te verouderen en te vervuilen.

Net uit de doos, alles licht grijs en met plasticglans

Nu de basiskleur aangebracht en verouderd

Voordat het droog is met een doekje de ergste vervuiling weer weghalen en daarna beginnen met bouwen

Nu worden er meer onderdelen in kleur geschilderd (o.a. kopergroen voor enkele daken, antraciet voor de deuren en bogen)
Dan word het tijd om de basis te gaan plakken en met wat elastiekjes alles vast te zetten en te laten drogen.

Vollmer past meestal wel goed en nu even de lijm laten drogen.

Na het dak en de toren te hebben aangebracht is het tijd geworden voor het kleine priegelwerk

En zo is het ondertussen gevorderd.
De toren heb ik wat aangepast, al die kleine ornamenten die er origineel op horen te zitten heb ik weggelaten, dat werd veel te druk.
Nu moet ik nog even wat klokken uitprinten, want degene die in de doos zitten zijn niet scherp en eerlijk gezegd ook niet zo mooi.
Dus dat word even internet afzoeken en anders zelf maar in Photoshop een ouderwetse klok ontwerpen.
Nu ik de smaak weer een beetje te pakken heb word het tijd voor het laatste bouwwerk wat op mijn baan moet komen.
Berchtesgaden mist nog een wat groter kasteel, ik heb al wat op het oog maar binnenkort meer daarover…

Het vordert al aardig, de vaandels van echt doek hangen nu ook

Het eindresultaat, de voorzijde

Het eindresultaat, de achterzijde

Op zijn plaats in het dorp

29 jul 2021 – Een nieuw gebouw in het dorp.

Nu het afbouwen van het laatste deel links in het dorp begonnen is keek ik er nog even na of het zo allemaal naar mijn zin was.
De kerk en andere gebouwen op dit deel hebben al een hele tijd een vast plekje en ben je dat al snel gewend.
Toch stoorde ik me aan 2 gebouwtjes die onder het woondeel een bogengalerij hebben.
Ik vind die huizen mooi, alleen de plek waar ze stonden voldeed niet helemaal en wil ik op dit deel van het dorp nog een wat hoger gebouw.
Dat heb ik nu gevonden, een raadhuis met toren van Vollmer.

Vollmer 43760

De voor en achterzijde van het gebouw

Een mooi oud gebouw met veel details, alleen zoals je al ziet is het gebouw standaard nogal plastic achtig en moet het dus geschilderd en vervuild worden.
Dat doe ik altijd, het ziet er dan veel natuurlijker uit.
Het gebouw krijgt een verouderde zandsteenkleur en de deuren en kozijnen een mooie oude houten kleurstelling.
Verder maak ik er dunne veerstalen vlaggenmasten aan, waar de vaandels van echt doek aan komen te hangen.
De toren van het oude raadhuis is niet typisch zuid duits maar dat is eigenlijk ook wel een beetje de bedoeling.
Ik vind het gebouw een mooie middeleeuwse uitstraling hebben en dat past wel in dat oude dorpje van me.

27 jul 2021 – Een geluidsdecoder in een Trix E19 bouwen.

Gisteren was ik aan het proefrijden met een E17 en de twee al aanwezige Orient Express wagons van LS Models.
Ze hebben altijd op de bovenste laag rondgereden maar nog nooit op de andere lagen en in de schaduwstations.
Toch altijd even spannend of de boel niet ontspoort.
Ontsporen deden ze niet, maar op één punt van mijn baan precies tegen de helling op ontkoppelde ze heel af en toe.
Even proberen met een andere locomotief en dat werd een rode Trix E19.
Met deze locomotief gebeurde het niet meer en na vele rondjes proefrijden blijft deze locomotief voorlopig voor deze trein staan.
Die Trix E19 had nog geen geluidsdecoder en die moet er met zo’n luxe trein natuurlijk wel in.
Er zit een 21 polige aansluiting in en dus is een decoder er makkelijk in te zetten.
Maar dus niet een geluidsdecoder, die is ietsje langer en het laatste deel daarvan kwam precies op het vliegwiel van de motor terecht.
Om de motor los te krijgen moet werkelijk die hele locomotief uit elkaar omdat de schroefjes daarvan anders niet bereikbaar zijn.
Nadat de boel was gedemonteerd kwam het moeilijkste deel, het vliegwiel verwijderen.

Helemaal uit elkaar en het verwijderde vliegwiel ligt naast de rol plakband op het buro

De wielen, contacten en de print zijn weer gemonteerd

Met wat geduld en gepeuter kwam dat ding gelukkig los en kon de boel weer in elkaar gezet worden.
Omdat toch de hele locomotief uit elkaar lag maar meteen al het oude vet en olie verwijderd en alles opnieuw gesmeerd.
Op de middelste assen zitten hele kleine veertjes en ook die gingen er gelukkig weer goed in en zat de locomotief met de nu wel passende geluidsdecoder toch weer redelijk snel in elkaar.

Geluidsdecoder en speaker gemonteerd.

Weer helemaal in elkaar, de speaker zit achter het dichte deel van de cabine en zie je zo dus niet

Na een proefritje zijn het geluid en de lichtfuncties er in geprogrammeerd en nu knort deze Trix loc weer zijn rondjes op de baan met nu nog 2 Orient Express wagons.
Nu nog even wachten op de andere twee…

26 jul 2021 – LS Models Orient Express.

Op 24 juni 2021 reed in Nederland de Orient Express en hadden we ook het idee om maar eens een paar van dit type wagons uit de vitrine te halen en op de baan te zetten.
Eerst de geheel blauwe versie uit 1908 van Trix en daarna een trein met daarin de 2 Pullman rijtuigen van LS Models.
Deze wagons van LS Models zijn die uit de versie “Côte d’Azur”, wagons die in werkelijkheid niet of nauwelijks in Duitsland in de dienstregeling hebben gereden.
Maar in ons thema kan dat natuurlijk wel en rijden deze 2 wagons soms wel eens mee in de internationale trein van Parijs naar Wenen.
De originele route is wel ingekort maar steden als Strasbourg, Munchen en Salzburg worden nog wel aangedaan en ze passeren Berchtesgaden door de nieuwe spoortunnel op weg naar Salzburg.
Afgelopen weekend was ik met deze 2 wagons aan het rijden geweest en had besloten van deze “Côte d’Azur” serie er toch nog wat meer te gaan aanschaffen.
Nou zijn deze setjes van 2 al een poosje uitverkocht en ik bedacht op E-Bay een zoekopdracht te gaan plaatsen zodat als er iets aangeboden zou worden ik mee kon bieden.
Maar de eerste zoekopdracht liet meteen al 2 aanbiedingen zien, eentje met 1 wagon en één met 2 wagons voor een vaste redelijke prijs.
Het zijn prachtige wagons met prima rijeigenschappen en ik hoefde eigenlijk niet lang na te denken, dit was een mooie kans.
Dus nu is de tweede set met 2 wagons onderweg vanuit Frankrijk en zal het wel even duren voordat ze er zijn.
Een bijbehorende bagagewagen ontbreekt nog, maar er schijnt een set van LS Models uit te komen met daarin een geheel blauwe bagagewagen.
Rustig afwachten maar, misschien kruist die mijn pad ook nog wel eens.

LS Models 49170

14 jul  2021 – Lokbunker en flak in wording.

De boosaardige Russen vielen tot voor kort Konigsberg aan en met name het lok depot en omstreken.
Het Reichbahn diktoriaat heeft derhalve besloten een bunker ten behoeve van de loks te bouwen.
Zie hier het resultaat tot zover.

De lokbunker in aanbouw

14 jul 2021 – Slecht geluid, goed geluid.

Ruim 12 jaar geleden kocht ik van Trix een baureihe 01 (art 22028) met geluid.
Toen vond ik het geluid in die tijd wel aardig maar was altijd qua volume erg hard.
Volgens de handleiding zat er in deze loc een Susi module en kon je het geluid met cv 902 afstellen.
Na heel wat pogingen om dat volume minder te krijgen (wat niet lukte) begon ik me daar aan te irriteren en stond de loc vaak in de ringlocloods.
In deze loc zit een 21 polige schnittstelle en ooit bedacht ik de Trix decoder maar eens uit te wisselen voor een Esu loksound.
Dat werd geen succes, de locomotief schoot er bij rijstap 1 vandoor en was niet te besturen.
Na veel uitzoeken en instellingen aanpassen in vele cv’s (ook met de Sinus motor waardes)kreeg ik nog de tip om de speciale Esu MKL decoder te proberen maar ook dit loste het probleem met het wegschieten niet op, de locomotief was nog steeds niet te goed te besturen.

Trix 22028 baureihe 01 DRG

Nadat ik kort geleden de Brawa baureihe 01 had gekocht dacht ik op deze manier de Trix locomotief te gaan vervangen, maar omdat ik niet tevreden ben over de rijeigenschappen van de Brawa loc waardeer ik mijn Trix en Roco 01’s eigenlijk steeds meer.
Die Trix is misschien iets minder gedetailleerd, maar is een degelijke locomotief en rijd prima en ontspoort nooit.
Maar ik zat nog steeds met dat harde geluid en dat was ook nog eens niet meer van deze tijd.
Afgelopen weekend bedacht ik me opeens om die hele Susi zooi uit die loc te knippen en er een 6 polige Esu loksound 5 micro sounddecoder in te bouwen en deze het zelfde adres te geven als de originele Trix decoder.
Eerst de Esu decoder geprogrammeerd en met een losse 6 polig connector (zodat die decoder makkelijk kan worden losgenomen om te programmeren) in de tender gebouwd en proefrijden maar.
Er was wel geluid van de stoomfluiten en andere bijgeluiden, maar niet van de slagen van de cilinders.
Even in de software gekeken en daar maar eens alle motorinstellingen uitgeschakeld.
Nu werkte het wel en gaat het prima, de Trix decoder stuurt de loc en de verlichting aan en de Esu maakt het geluid.
Het is wel een beetje extra nadenken met programmeren zodat niet allebei de decoders tegelijk kunnen of moeten worden aangepast, vandaar de 6 polige connector.
Na nog een heel klein beetje afstellen zodat de slagen synchroon lopen en dan is dit toch weer een locomotief die op mijn baan weer veel vaker gaat rijden… en met mooi geluid nu.
Nu ik weet dat dit goed werkt ga ik ook nog de twee Trix baureihe 18.3’s  op deze manier aanpassen, dan is het geluid in al mijn locomotieven weer van deze tijd.

Esu loksound 5 micro

11 jul 2021 – Informatie Rheingold 1928 en 1962 bijgewerkt en nieuwe foto’s geplaatst.

Vandaag heb ik na alle Rheingold modellen en foto’s van afgelopen dagen de informatie van deze trein bijgewerkt.
Ook staan er nu wat meer foto’s van de binnenzijde van de versie uit 1928.
Maar wat eigenlijk ontbrak was ook de versie uit 1962.
Ook daar staat nu wat informatie over en heb ik ook van deze versie foto’s geplaatst.
Bekijk hier de bijgewerkte pagina.

De Rheingold in de dertiger jaren

08 jul 2021 – Baureihe 18.3 onderweg met de Rheingold.

Al een aantal keer staat op de foto’s de groene br 18.4 voor de Karwendel Express of de Rheingold.
Maar in werkelijkheid reed ook de baureihe 18.3 met de Rheingold en werd het tijd deze stoere locomotief eens van stal te halen.
Ik heb van deze serie 2 locomotieven, een zwart/rode en een blauwe versie.
Vandaag was de zwart/rode aan de beurt en zo dendert deze nu met de nieuwe wagons langs de overweg.

Baureihe 18.3 met de Rheingold

07 jul 2021 – De Brawa Rheingold staat op de baan.

Na gisteren de baureihe 01 te hebben ontvangen kwam vandaag de 5 delige set van Brawa met de Rheingold wagons binnen.
De foto’s die ik op internet had gezien waren al veelbelovend en dit is de kwaliteit die ik van Brawa verwacht.
De wagons zitten goed verpakt en in een makkelijk te openen bescherming met extra onderdelen die kunnen worden aangezet.
Ook de ingeklapte vouwbalgen zitten er bij die op de eerste en laatste wagon op de kop geplaatst kunnen worden.
Na de profi koppelingen er op te hebben gezet is het hele feest op de baan gezet en meteen maar even gekeken of ze soepel reden.
Ééntje liep er wat stroever, maar na alweer met een drupje olie aan de gang te zijn gegaan reed die ook beter.

Daarna maar één van mijn favoriete locomotieven er voor gezet en proefrijden maar.
Soepel en mooi kort gekoppeld rijden ze nu over de baan.
Wat een verschil met gisteren na het gehannes met de Brawa baureihe 01.
Die staat nu even afgesteld, eerst maar eens genieten van deze mooie Rheingold.

Hier kun je een video van de Brawa Rheingold op onze baan bekijken

Fleischmann baureihe 18.4

Brawa Rheingold

Brawa Rheingold

Brawa Rheingold

07 jul 2021 – Wat is dit nou?

Gisteren werd de lang verwachte en reeds eerder gereserveerde Brawa baureihe 01 met de post gebracht.
Dus hup uit de doos en even bewonderen en daar was mijn eerste gedachte dat deze loc er niet zoveel beter uit ziet als de latere versies van Roco, maar goed aan de gang er mee.

Op de voorgrond de Brawa 01 en op de achtergrond de Roco 01

Na de loc uitgepakt te hebben en even analoog langzaam op een kort stukje rails getest te hebben werd het tijd om de Esu loksound 5 er in te bouwen.
Zoals ik normaal wel van Brawa gewend ben zit er dan een duidelijke handleiding bij hoe de loc te openen.
Meestal een paar schroefjes en de boel is open.
Dus zoals in de handleiding aangegeven de onderdelen losgehaald en de laatste schroef er uit gedraaid.
Hey, de kap zat nog steeds vast… en na wat onderzoek kwam ik er achter dat het vastgeklikte machinistenhuis de boel vast hield.
Dat voorzichtig losgehaald en ja… de kap ging los.
En toen kwam de eerste irritatie, wel ruimte voor de decoder maar niet standaard voor de speaker.
Achter de keteldeur zit een aansluiting van 2 pennetjes voor een speaker, maar een kabeltje om deze aan te sluiten is niet bijgeleverd.
Dus na wat passen en meten zit de speaker nu strak boven de decoder gemonteerd en dat past maar net.
Dus nu de boel weer in elkaar.
Voorzichtig had ik het machinistenhuis losgehaald om de ketel er weer op te zetten en dat ging prima, die sloot in één keer aan.
Schroefje aan de onderzijde vast en nog even het machinistenhuis er weer op.
Toen kwam de volgende irritatie, dat klikte dus niet meer vast.
Wat ik ook probeerde het leek net of het gekrompen was.
Na een flink aantal keren kijken wat het probleem nou was en niet gevonden te hebben is het uiteindelijk met meer kracht en toch wat beleid gelukt om het vast te krijgen.
Nou werd het tijd om een paar proefrondjes te rijden en het geluid te testen…dat geluid was verder goed en nu nog even wat aan de decoder inregelen.

Ter vergelijk…de Brawa 01

Ter vergelijk…de Roco 01

Geluid uit, langzaam rijden en ik hoor steeds een raar krakend geluidje in het drijfstel.
Wat is dat nou?
Loc op zijn rug en ik zie dat werkelijk het hele drijfstel en alle andere assen kurkdroog zijn, geen vet of een druppeltje olie te bekennen.
Dus de loc maar zoals in de handleiding aangegeven gesmeerd en daarna was het krakende geluidje weg.
Dat ze het model niet smeren blijkt dus een bewuste keuze te zijn om olielekkage in de verpakking te voorkomen en dat is dan ook wel logisch.
Dan even de Esu testwagon er achter om de snelheid een beetje te kunnen bepalen en na ongeveer een half uurtje inrijden ontspoort de 01 ineens en staat helemaal scheef.
Er is een stang van het drijfstel los gekomen en ik kijk even mijn ogen uit.
Locomotief op een stukje schuim gelegd en ik zie dat er op de plek waar de stang is losgekomen een klein pennetje in hoort te zitten.
Met een zaklantaarn en een magneet de baan afspeuren en zowaar vind ik het ook nog.
Met een pincet en veel geduld lukt het me uiteindelijk om het pennetje er weer in te zetten en ik voel dat het er inklikt, waarschijnlijk was dat vanuit de fabriek niet het geval geweest.
Maar na een avond van uitproberen, proefrijden, repareren en irriteren en omdat de rijeigenschappen ook niet geweldig zijn ben ik van mening dat dit niet de normale Brawa kwaliteit is.
Misschien heb ik een weer een maandag ochtend model, maar ook met de vorige twee Brawa aankopen heb ik de nodige problemen gehad ( ééntje nieuw uit de doos met een gebroken tandwiel) en heb dus nu besloten de ook gereserveerde baureihe 02 maar niet aan te schaffen.
Voor mij voorlopig even geen Brawa locomotieven meer.
Ik hoop dat de bestelde Brawa Rheingold set me wat meer plezier geeft.
Update:
Ondertussen loopt de Brawa 01 na diverse zaken aan het drijfstel te hebben gesmeerd en de decoderafstellingen nog wat te hebben aangepast wel ietsje beter.
Toch hoor ik de motor nog steeds en is de Roco 01 stiller dan zijn soortgenoot.
Maar het is veel te veel uitvinden, aanpassen en afstellen voor een nieuwe locomotief.
Ter vergelijking heb ik hier boven 2 foto’s neergezet van de Brawa 01.193 en de Roco 01.196.
Ik vind het onderstel van de Brawa tender en het loopstel aan aan de voorzijde wel fijner, maar eigenlijk vind ik de locomotief van Roco toch mooier.
Qua formaat oogt de Roco 01 ook wat robuuster.
Het zou zo maar kunnen dat er van Roco nog een 01 bijkomt en deze Brawa in de vitrine of op marktplaats terecht komt.
Voor de nieuwe Brawa Rheingold komt deze loc voorlopig niet, daar gebruik ik wel een oude vertrouwde Fleischmann baureihe 18.4 voor.

04 jul 2021 – Ook de Brawa Rheingold set met 5 wagons komt binnenkort.

Al enkele weken is de Brawa Rheingold uit en deze had ik niet gereserveerd.
Eigenlijk met het idee dat ik al een set van Trix had en ik die wagons ook erg mooi vind.
Wel had ik in het verleden de afwijkende Rheingold bagagewagen van Brawa besteld en ik vond het wel prima zo.
Gisteren zat ik nog met Andre te praten over deze set en zeg ik dat ik die maar voorbij laat gaan.
Maar dan kriebelt het toch, dit omdat het toch wel mijn favoriet is en ik het één van de mooiste personentreinen vind.
Waarom dan toch de set van Brawa er bij?
Nou dat komt eigenlijk omdat er op de zijkant van de wagons van Trix geen letters Rheingold staan.
Dus wat is er dan mooier om nog een set er bij te hebben met wel de letters op de zijkant.
Gelukkig stonden er enkele sets op E-bay en na de aankoop is er nu dus eentje onderweg.

Brawa Rheingold

 

30 jun 2021 – De Brawa baureihe 01 is eindelijk uit en is onderweg.

Ik kreeg vandaag een mailtje van de handelaar dat m’n gereserveerde Brawa baureihe 01 klaar ligt.
Dat heeft wel even geduurd met Brawa, maar nu is de loc onderweg en zal deze straks een mooi plaatsje vinden in depot Berchtesgaden.
Ik had ook een baureihe 02 gereserveerd, maar deze blijkt nu uitgeleverd te worden in kwartaal 3…
Dat is jammer en nu maar hopen dat ze die inderdaad in dat kwartaal uitleveren.

Brawa Baureihe 01

24 jun 2021 – De Orient Express rijdt door Berchtesgaden.

Vandaag reed een stoomlocomotief Baureihe 17 met een CIWL Orient Express door Berchtesgaden.
Het was de versie met de wagons uit 1908 en bestond uit 5 rijtuigen.
Twee bagagewagons, een restauratie wagen en 2 slaapwagons.
Flink afgeweken van de normale route en de trein had ook geen passagiers.
Misschien moesten de wagons in veiligheid gebracht worden en zijn nu weer vertrokken richting Munchen.
Hieronder wat foto’s…

En als klap op de vuurpijl in tegengestelde richting een trein met een elektrische locomotief Baureihe E19 met daarin twee Pullman Orient Express wagons.
Geen idee waarom deze wagons in deze trein richting Salzburg zitten, maar natuurlijk wel leuk om ze even op de foto te kunnen zetten.

10 jun 2021 – Info en foto’s vliegdekschepen toegevoegd.

Op onze pagina militair-kriegsmarine is informatie over vliegdekschepen toegevoegd.
Lees hier meer…

05 jun 2021 – Info en foto lichte kruisers toegevoegd.

Op onze pagina militair-kriegsmarine is informatie over de lichte kruiser Konigsberg toegevoegd.
Lees hier meer…

23 mei 2021 – Nieuw huizenblok en kathedraal in Konigsberg.
Met dit huizenblok en de kathedraal is het woongedeelte van Konigsberg compleet.
Naast het station verrijzen het ziekenhuis en kantoor van de Reichsbahn maar dat later.

23 mei 2021 – De brouwerij.
Op het industrie terrein bevind zich ook een brouwerij….helaas hebben snode Russen er een bom op gekwakt.
Maar zoals het goede Germanen betaamt gaat de productie gewoon door.

23 mei 2021 – Geschiedenis van boerderij Molenhof toegevoegd.
Op het overzicht van het dorp ontbrak er nog een gebouw waar vele mensen uit de omgeving dagelijks hun zuivel komen halen.
Het gaat over “De Molenhof”, de grote boerderij die vlak naast het dorp ligt.
Tijd om dat ook in het overzicht te zetten en klik op Module I – Berchtesgaden om dat te bekijken.

17 mei 2021 – De bunkers zijn klaar.
De bunkers zijn klaar.

18 apr 2021 – Nieuwe website.
We zijn begonnen met het maken van een nieuwe website voor Reichsbahn.nl.
De oude was van 2012 en is ondertussen een beetje verouderd.
Het gaat wel even duren voordat alles omgezet is naar deze nieuwe WordPress website.
Vorig jaar waren we nog bezig geweest om de oude website te updaten maar nu leek het ons beter de boel eens echt te gaan vernieuwen.
De oude pagina blijft nog wel even staan, maar het is de bedoeling deze ergens in mei 2021 te gaan vervangen.
Later meer…

26-03-2021 – E75 en de Ongevallentrein 2.
Afgelopen maand had ik op E-Bay een Brawa E75 digital extra gekocht en deze staat ondertussen op de baan.
Die kwam binnen en natuurlijk op de baan gezet om de geluiden en functies te bekijken.
Dat ging prima totdat de loc ging rijden, die hobbelde nogal….
Ik dacht eerst nog aan slipbandje dat dwars zat maar dat was niet het geval.
Dus maar eens gekeken wat er ander de hand was en het bleek een gebroken tandwiel op de as met de slipbandjes te zijn.
Gelukkig heeft Brawa een prima service en 5 dagen later was het nieuwe asje met slipbandjes binnen.
Het mooie is dat er in de set een sleuteltje zit waarmee je de schroefjes van de drijfstangen kan losnemen.
Dus dat was 10 minuten werk en nou rijdt de locomotief weer goed.

– Klik hier voor een vergroting.

Een poosje geleden had ik een kraanwagentrein van Fleischmann gekocht en ondertussen heeft deze al zijn plekje gevonden op de baan.
Eerst had ik het idee opgevat om de contragewichten wagon die in deze set zat te gaan vervangen voor een model van Weinert, maar achteraf laat ik dat idee maar lekker varen.
Die set is toch een stukje Fleischmann nostalgie en daarom wil deze gewoon compleet houden.
Wel is de hele boel ondertussen vervuild en heb ik ook een kolentender omgebouwd die in deze trein gaat meerijden.
Het is een tender van een oude Fleischmann BR50 en die past er prima bij.
Aan de voorzijde heb ik een bufferbalk en een Symoba kortkoppeling gezet.
Het model is gebaseerd op een versie die wat later bij de Deutsche Bundesbahn in deze kraantrein rondreed en is ook voor een deel een stukje fantasie.
Voorlopig blijft de kraan nog even in het blauw rondrijden totdat ik van de zomer weer buiten met de verfspuit aan de gang kan.

– Klik hier voor een vergroting.
– Klik hier voor een vergroting.
– Klik hier voor een vergroting.

26-02-2021 – Ongevallentrein 1.
Afgelopen week was ik bezig geweest met een 4-assige wagon van Roco om deze om te bouwen tot een generatorwagen en er geluid in te maken met een oude Esu 3.5 geluidsdecoder.
Dus de wagon open gemaakt, de decoder ingebouwd en voorzien van het geluid van een grote dieselmotor en meteen maar binnenverlichting ingebouwd.
Die verlichting kan in twee delen geschakeld worden.
Klik hier voor een filmpje van deze generatorwagen.
Ondertussen is deze generatorwagon klaar en voorzien van een uitlaat en dakluik.
Leuke aanvulling voor mijn ongevallentrein…, dus lekker even proefrijden, kraanwagon aan de trein toegevoegd en karren maar.
Tot er in de bocht van de tunnel een tegemoet komende trein net tegen de arm van de kraan aanreed, een toevalstreffer en nog nooit eerder gebeurd maar dat gaat dus niet.
Dat is een digitale kraan van Roco, het nadeel van dat ding is dat de arm in de bochten niet meebeweegt en dan net te ver uitsteekt.
Op zich past dat normaal allemaal wel, maar als er een tegenligger in de bocht aankomt dus niet…
Tijd om eens op zoek te gaan naar wat anders… vroeger ooit de Fleischmann 5597 kraanwagenset al bewonderd maar nooit aangeschaft.
Misschien niet de meest gedetailleerde kraan, maar deze beweegt in de bochten wel mee en zou prima op mijn baan voldoen.

Set met Krupp Ardelt 90 Tons kraan – Klik hier voor een vergroting.
In deze set zit de de Krupp Ardelt 90 tons kraan uit 1937.
De set van Fleischmann is een versie in de kleuren van de Deutsche Bundesbahn en moet dus worden aangepast…
Het goede nummer wat op de kraan moet komen is 734 054, Bw Essen en de kleur moet RAL 7009 Grüngrau worden.
Vandaag heb ik een set gereserveerd via marktplaats en deze verkoper had ook een setje van Fleischmann liggen met een DRG arts en personeelswagen.

De arts en personeelswagen – Klik hier voor een vergroting.
Een mooi project om deze kraan en aanvullende wagons te gaan verfraaien en ook in de goede kleuren te gaan spuiten.
Nou nog iets van decals zien te maken, kant en klaar kan ik ze niet vinden.

20-02-2021 – Mooi weer.
Mooi weer vandaag en maar eens tijd om een rondje door het dorp te fietsen.
Ik hoor vrolijke muziek klinken en ga daar maar eens kijken.
Het komt ergens boven het gasthof vandaan… gaat zeker erg goed met de zaken in het gasthof als ik die dure auto’s zo zie.

– Klik hier voor een vergroting.
Ik zie waar die deuntjes vandaan komen.

– Klik hier voor een vergroting.
Ook bij de brandweer staat alles te luchten en staan de deuren open.

– Klik hier voor een vergroting.
En ook boven de brandweerkazerne hoor ik geschreeuw… het blijken de kooplieden op de markt te zijn.
Ik snap ze wel, even de aandacht trekken maar het is nog vroeg en zijn er nog weinig mensen op het plein.

– Klik hier voor een vergroting.
Natuurlijk wil ik ook even bij het station kijken.
Er staat op een BR 56 na nog weinig… een schilder is al vroeg begonnen zie ik…

– Klik hier voor een vergroting.
Maar een stukje verder kijken… en dan komt er een BR 17 het station in razen en stopt daar met een trein met allemaal “Hecht” wagons.

– Klik hier voor een vergroting.
Toch is er al meer volk onderweg…
Er staan wat vrachtwagens stil, geen mens te zien…vreemd
Ik loop wat verder en zie dat de bestuurders elkaar aan het helpen zijn met het verwisselen van het achterwiel van de eerste vrachtwagen.
Even vriendelijk gedag gezegd en nu maar van het mooie weer gaan genieten.

– Klik hier voor een vergroting.
– Klik hier voor een vergroting.

12-02-2021 – Reserveringen.
Dit jaar komen er weer een paar mooie DRG modellen uit waaronder enkele van Brawa.
Nadat ik vorig jaar al de BR01 en BR02 van Brawa had gereserveerd zag ik laatst de Schwerlastwagen SSt 125 in hun folder staan.
Dat is toch wel een heel indrukwekkend model met al die wielen en een zware lading.
Tijd om deze ook maar te reserveren, voordat het model weer aan mijn neus voorbij gaat.
Nu nog een hoop geduld….

Schwerlastwagen SSt 125 – Klik hier voor een vergroting. – © C. Bellingrodt
Brawa 50506- Klik hier voor een vergroting. – © Brawa
06-02-2021 – Klaar voor het slechte weer.
Dit weekend word het winterweer, dus staan de sneeuwschuivers in Berchtesgaden al klaar…

– Klik hier voor een vergroting.
– Klik hier voor een vergroting.
– Klik hier voor een vergroting.
Ook in Konigsberg zijn er al voorbereidingen gertroffen…

– Klik hier voor een vergroting.

24-01-2021 – Baanplan tekeningen Berchtesgaden bijgewerkt.
Vandaag heb ik de tekeningen met het baanplan van Berchtesgaden bijgewerkt.
Er waren de afgelopen tijd wat aanpassingen geweest.
Je kunt ze hier bekijken:
Module 1 – Berchtesgaden (2016/2021)

22-01-2021 – Een dagje fotograferen in Berchtesgaden.
Vandaag maar eens de fiets gepakt om op een mooie dag in 1944 met mijn nieuwe Leica fototoestel wat plaatjes te gaan schieten in Berchtesgaden.
Ik zet mijn fiets tegen een hek en kijk eens rond…

– Klik hier voor een vergroting.
Een stukje verder kom ik een boer met zijn tractor tegen, ach ook wel leuk om die even op de foto te zetten.

Klik hier voor een vergroting.
Ik loop in de richting van het station en zie al dat er behoorlijk wat drukte bij het station is.
Maar even oppassen voor het militaire volk wat daar rond loopt, ik wil natuurlijk geen gedonder en mijn fototoestel kwijt.

Klik hier voor een vergroting.
Ik besluit maar even een heuveltje te beklimmen en zie van alles…
Op het station is net de Karwendel Express aangekomen met een nog groene BR18.4.
Vlak daarna passeert een BR E18 de Karwendel Express en stopt voor het rode sein.
De pantografen gaan naar beneden maar toch blijft die E18 niet lang staan, het sein springt op groen en de sneltreinloc vervolgt eenzaam zijn reis,  en nu staat de BR 18.4 mooi alleen op het station.

Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Vanaf de andere kant komt nu een BR13 het station ingereden.
Het is de lokale trein uit Bad Reichenhall.
Er moet gauw even wat vracht in de bagagewagons worden in en uitgeladen en dan kan deze trein ook weer verder.
Ook is net de bus aangekomen en is het best druk bij het station.

Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
De beide treinen verlaten het station en ik loop maar weer terug richting mijn fiets.
Opeens zie ik een zwaar transport aankomen en natuurlijk moet dat ook op de foto.

Klik hier voor een vergroting.
Ik ben bijna bij mijn fiets als er opeens een hoge fluit klinkt en ik zie dat de BR89 die daar al een tijdje stond in beweging komt en naar het station rijdt.
Daar aangekomen word een sneeuwploeg aangekoppeld en rijdt de BR89 naar de draaischijf om zijn vrachtje af te leveren naast de ringlocloods.

Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Daarna komt de BR89 terug en haalt een nog vrijwel koude BR18.1 uit de locloods en brengt die naar de kolenbunker.
Deze word nu bevoorraad en opgestook… een flink tijdje later staat de BR18.1 onder stoom en vertrekt richting de draaischijf.
De draaischijf keert de loc en die rijdt richting het station en koppelt daar voor een sneltrein richting Munchen en Stuttgart.

Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Ik ben er vandaag wel weer klaar mee en pak de fiets, lekker naar huis en de foto’s ontwikkelen.

23 mei 2021 – Nieuw huizenblok en kathedraal in Konigsberg.
23 mei 2021 – De brouwerij
23 mei 2021 – Geschiedenis van boerderij Molenhof toegevoegd
17 mei 2021 – De bunkers zijn klaar.
18 apr 2021 – Nieuwe website
26 mrt 2021 – E75 en de Ongevallentrein 2.
26 feb 2021 – Ongevallentrein 1.
20 feb 2021 – Mooi weer.
12 feb 2021 – Reserveringen.
06 feb 2021 – Klaar voor het slechte weer.
24 jan 2021 – Baanplan tekeningen Berchtesgaden bijgewerkt.
22 jan 2021 – Een dagje fotograferen in Berchtesgaden.

5-06-2021 Info en foto lichte kruisers toegevoegd

23 mei 2021 – Nieuw huizenblok en kathedraal in Konigsberg.
Met dit huizenblok en de kathedraal is het woongedeelte van Konigsberg compleet.
Naast het station verrijzen het ziekenhuis en kantoor van de Reichsbahn maar dat later.

23 mei 2021 – De brouwerij
Op het industrie terrein bevind zich ook een brouwerij….helaas hebben snode Russen er een bom op gekwakt.
Maar zoals het goede Germanen betaamt gaat de productie gewoon door.

23 mei 2021 – Geschiedenis van boerderij Molenhof toegevoegd.
Op het overzicht van het dorp ontbrak er nog een gebouw waar vele mensen uit het dorp dagelijks hun zuivel komen halen.
Het gaat over “De Molenhof”, de grote boerderij die vlak naast het dorp ligt.
Tijd om dat ook in het overzicht te zetten en klik op Module I – Berchtesgaden om dat te bekijken.

17 mei 2021 – De bunkers zijn klaar
De bunkers zijn klaar.

18 apr 2021 – Nieuwe website.
We zijn begonnen met het maken van een nieuwe website voor Reichsbahn.nl.
De oude was van 2012 en is ondertussen een beetje verouderd.
Het gaat wel even duren voordat alles omgezet is naar deze nieuwe WordPress website.
Vorig jaar waren we nog bezig geweest om de oude website te updaten maar nu leek het ons beter de boel eens echt te gaan vernieuwen.
De oude pagina blijft nog wel even staan, maar het is de bedoeling deze ergens in mei 2021 te gaan vervangen.
Later meer…

26-03-2021 – E75 en de Ongevallentrein 2.
Afgelopen maand had ik op E-Bay een Brawa E75 digital extra gekocht en deze staat ondertussen op de baan.
Die kwam binnen en natuurlijk op de baan gezet om de geluiden en functies te bekijken.
Dat ging prima totdat de loc ging rijden, die hobbelde nogal….
Ik dacht eerst nog aan slipbandje dat dwars zat maar dat was niet het geval.
Dus maar eens gekeken wat er ander de hand was en het bleek een gebroken tandwiel op de as met de slipbandjes te zijn.
Gelukkig heeft Brawa een prima service en 5 dagen later was het nieuwe asje met slipbandjes binnen.
Het mooie is dat er in de set een sleuteltje zit waarmee je de schroefjes van de drijfstangen kan losnemen.
Dus dat was 10 minuten werk en nou rijdt de locomotief weer goed.

– Klik hier voor een vergroting.

Een poosje geleden had ik een kraanwagentrein van Fleischmann gekocht en ondertussen heeft deze al zijn plekje gevonden op de baan.
Eerst had ik het idee opgevat om de contragewichten wagon die in deze set zat te gaan vervangen voor een model van Weinert, maar achteraf laat ik dat idee maar lekker varen.
Die set is toch een stukje Fleischmann nostalgie en daarom wil deze gewoon compleet houden.
Wel is de hele boel ondertussen vervuild en heb ik ook een kolentender omgebouwd die in deze trein gaat meerijden.
Het is een tender van een oude Fleischmann BR50 en die past er prima bij.
Aan de voorzijde heb ik een bufferbalk en een Symoba kortkoppeling gezet.
Het model is gebaseerd op een versie die wat later bij de Deutsche Bundesbahn in deze kraantrein rondreed en is ook voor een deel een stukje fantasie.
Voorlopig blijft de kraan nog even in het blauw rondrijden totdat ik van de zomer weer buiten met de verfspuit aan de gang kan.

– Klik hier voor een vergroting.
– Klik hier voor een vergroting.
– Klik hier voor een vergroting.

26-02-2021 – Ongevallentrein 1.
Afgelopen week was ik bezig geweest met een 4-assige wagon van Roco om deze om te bouwen tot een generatorwagen en er geluid in te maken met een oude Esu 3.5 geluidsdecoder.
Dus de wagon open gemaakt, de decoder ingebouwd en voorzien van het geluid van een grote dieselmotor en meteen maar binnenverlichting ingebouwd.
Die verlichting kan in twee delen geschakeld worden.
Klik hier voor een filmpje van deze generatorwagen.
Ondertussen is deze generatorwagon klaar en voorzien van een uitlaat en dakluik.
Leuke aanvulling voor mijn ongevallentrein…, dus lekker even proefrijden, kraanwagon aan de trein toegevoegd en karren maar.
Tot er in de bocht van de tunnel een tegemoet komende trein net tegen de arm van de kraan aanreed, een toevalstreffer en nog nooit eerder gebeurd maar dat gaat dus niet.
Dat is een digitale kraan van Roco, het nadeel van dat ding is dat de arm in de bochten niet meebeweegt en dan net te ver uitsteekt.
Op zich past dat normaal allemaal wel, maar als er een tegenligger in de bocht aankomt dus niet…
Tijd om eens op zoek te gaan naar wat anders… vroeger ooit de Fleischmann 5597 kraanwagenset al bewonderd maar nooit aangeschaft.
Misschien niet de meest gedetailleerde kraan, maar deze beweegt in de bochten wel mee en zou prima op mijn baan voldoen.

Set met Krupp Ardelt 90 Tons kraan – Klik hier voor een vergroting.
In deze set zit de de Krupp Ardelt 90 tons kraan uit 1937.
De set van Fleischmann is een versie in de kleuren van de Deutsche Bundesbahn en moet dus worden aangepast…
Het goede nummer wat op de kraan moet komen is 734 054, Bw Essen en de kleur moet RAL 7009 Grüngrau worden.
Vandaag heb ik een set gereserveerd via marktplaats en deze verkoper had ook een setje van Fleischmann liggen met een DRG arts en personeelswagen.

De arts en personeelswagen – Klik hier voor een vergroting.
Een mooi project om deze kraan en aanvullende wagons te gaan verfraaien en ook in de goede kleuren te gaan spuiten.
Nou nog iets van decals zien te maken, kant en klaar kan ik ze niet vinden.

20-02-2021 – Mooi weer.
Mooi weer vandaag en maar eens tijd om een rondje door het dorp te fietsen.
Ik hoor vrolijke muziek klinken en ga daar maar eens kijken.
Het komt ergens boven het gasthof vandaan… gaat zeker erg goed met de zaken in het gasthof als ik die dure auto’s zo zie.

– Klik hier voor een vergroting.
Ik zie waar die deuntjes vandaan komen.

– Klik hier voor een vergroting.
Ook bij de brandweer staat alles te luchten en staan de deuren open.

– Klik hier voor een vergroting.
En ook boven de brandweerkazerne hoor ik geschreeuw… het blijken de kooplieden op de markt te zijn.
Ik snap ze wel, even de aandacht trekken maar het is nog vroeg en zijn er nog weinig mensen op het plein.

– Klik hier voor een vergroting.
Natuurlijk wil ik ook even bij het station kijken.
Er staat op een BR 56 na nog weinig… een schilder is al vroeg begonnen zie ik…

– Klik hier voor een vergroting.
Maar een stukje verder kijken… en dan komt er een BR 17 het station in razen en stopt daar met een trein met allemaal “Hecht” wagons.

– Klik hier voor een vergroting.
Toch is er al meer volk onderweg…
Er staan wat vrachtwagens stil, geen mens te zien…vreemd
Ik loop wat verder en zie dat de bestuurders elkaar aan het helpen zijn met het verwisselen van het achterwiel van de eerste vrachtwagen.
Even vriendelijk gedag gezegd en nu maar van het mooie weer gaan genieten.

– Klik hier voor een vergroting.
– Klik hier voor een vergroting.

12-02-2021 – Reserveringen.
Dit jaar komen er weer een paar mooie DRG modellen uit waaronder enkele van Brawa.
Nadat ik vorig jaar al de BR01 en BR02 van Brawa had gereserveerd zag ik laatst de Schwerlastwagen SSt 125 in hun folder staan.
Dat is toch wel een heel indrukwekkend model met al die wielen en een zware lading.
Tijd om deze ook maar te reserveren, voordat het model weer aan mijn neus voorbij gaat.
Nu nog een hoop geduld….

Schwerlastwagen SSt 125 – Klik hier voor een vergroting. – © C. Bellingrodt
Brawa 50506- Klik hier voor een vergroting. – © Brawa
06-02-2021 – Klaar voor het slechte weer.
Dit weekend word het winterweer, dus staan de sneeuwschuivers in Berchtesgaden al klaar…

– Klik hier voor een vergroting.
– Klik hier voor een vergroting.
– Klik hier voor een vergroting.
Ook in Konigsberg zijn er al voorbereidingen gertroffen…

– Klik hier voor een vergroting.

24-01-2021 – Baanplan tekeningen Berchtesgaden bijgewerkt.
Vandaag heb ik de tekeningen met het baanplan van Berchtesgaden bijgewerkt.
Er waren de afgelopen tijd wat aanpassingen geweest.
Je kunt ze hier bekijken:
Module 1 – Berchtesgaden (2016/2021)

22-01-2021 – Een dagje fotograferen in Berchtesgaden.
Vandaag maar eens de fiets gepakt om op een mooie dag in 1944 met mijn nieuwe Leica fototoestel wat plaatjes te gaan schieten in Berchtesgaden.
Ik zet mijn fiets tegen een hek en kijk eens rond…

– Klik hier voor een vergroting.
Een stukje verder kom ik een boer met zijn tractor tegen, ach ook wel leuk om die even op de foto te zetten.

Klik hier voor een vergroting.
Ik loop in de richting van het station en zie al dat er behoorlijk wat drukte bij het station is.
Maar even oppassen voor het militaire volk wat daar rond loopt, ik wil natuurlijk geen gedonder en mijn fototoestel kwijt.

Klik hier voor een vergroting.
Ik besluit maar even een heuveltje te beklimmen en zie van alles…
Op het station is net de Karwendel Express aangekomen met een nog groene BR18.4.
Vlak daarna passeert een BR E18 de Karwendel Express en stopt voor het rode sein.
De pantografen gaan naar beneden maar toch blijft die E18 niet lang staan, het sein springt op groen en de sneltreinloc vervolgt eenzaam zijn reis,  en nu staat de BR 18.4 mooi alleen op het station.

Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Vanaf de andere kant komt nu een BR13 het station ingereden.
Het is de lokale trein uit Bad Reichenhall.
Er moet gauw even wat vracht in de bagagewagons worden in en uitgeladen en dan kan deze trein ook weer verder.
Ook is net de bus aangekomen en is het best druk bij het station.

Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
De beide treinen verlaten het station en ik loop maar weer terug richting mijn fiets.
Opeens zie ik een zwaar transport aankomen en natuurlijk moet dat ook op de foto.

Klik hier voor een vergroting.
Ik ben bijna bij mijn fiets als er opeens een hoge fluit klinkt en ik zie dat de BR89 die daar al een tijdje stond in beweging komt en naar het station rijdt.
Daar aangekomen word een sneeuwploeg aangekoppeld en rijdt de BR89 naar de draaischijf om zijn vrachtje af te leveren naast de ringlocloods.

Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Daarna komt de BR89 terug en haalt een nog vrijwel koude BR18.1 uit de locloods en brengt die naar de kolenbunker.
Deze word nu bevoorraad en opgestook… een flink tijdje later staat de BR18.1 onder stoom en vertrekt richting de draaischijf.
De draaischijf keert de loc en die rijdt richting het station en koppelt daar voor een sneltrein richting Munchen en Stuttgart.

Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Klik hier voor een vergroting.
Ik ben er vandaag wel weer klaar mee en pak de fiets, lekker naar huis en de foto’s ontwikkelen.