Signaalboek van 1. April 1935 Dienstvoorschrift (DV) 301
| Hoofdsignalen Opstelling: rechts naast of in het midden van het bijbehorende spoor. Is daar geen opstelling mogelijk dan wordt extra het kenteken K2 gebruikt. De afstand van het signaal tot aan het spoor bedraagt 3,1 meter op hoofd en zij sporen. Bij stations en aansluitsporen bedraagt deze 2,2 meter. Bij 2 traject hoofdsignalen is een afstand van 2,2 meter voldoende aan beide zijden. Kan deze afstand niet met normale middelen aangehouden worden, dan worden hoofd en voorsignalen op bruggen of op een uitbouw geplaatst. Het signaaldraaipunt van de bovenste signaalvleugel bevind zich 8 tot 10 meter boven het railoppervlak. |
|||
| Betekenis | |||
![]() |
Stop | ![]() |
|
![]() |
M-Bord | Een kenteken voor hoofdsignalen in de blokkeerstand waar met mondelinge toestemming voorbijgereden mag worden. | |
![]() |
Doorrijden. | ![]() |
|
![]() |
Doorrijden met snelheidsbeperking tot 40 Km/u of anders aangegeven snelheidsbeperking. | ![]() |
|
![]() |
Doorrijden met snelheidsbeperking als Hp2, maar voor een ander traject als door Hp2 aangegeven. | ![]() |
|
| Voorsignaal Opstelling: rechts naast het spoor, waarbij het bord zich op ooghoogte van de machinist bevind. De afstand tot het hoofdsignaal hangt af van de remweg en bedraagt normaal op hoofdtrajecten 1000 meter en op zijtrajecten 750 meter. Het voorsignaal is met het hoofdsignaal dermate verbonden dat beide signalen tegelijk van signaalbeeld veranderen, of dat de signalen Vo2, Vz2 en Vz3 eerst aangegeven worden als het hoofdsignaal het bijbehorende signaalbeeld geeft. De standplaats van het voorsignaal wordt door het kenteken K3o of K3z aangegeven en wordt door het voorsignaalbaken K4 aangekondigd. |
|||
| Betekenis | |||
| Het hoofdsignaal geeft stop aan. | |||
| Het hoofdsignaal met 2 of 3 vleugels geeft doorrijden aan. | |||
| Het hoofdsignaal geeft stop aan. | |||
| Het hoofdsignaal met 1 vleugel geeft doorrijden aan. | |||
| Het hoofdsignaal met 2 of 3 vleugels geeft doorrijden aan. | |||
| Rijverbod & Rijtoestemmingsignalen | |||
| Betekenis | |||
![]() |
Stop! | ![]() |
|
| Voorstopbord, signaal Ve1 is te verwachten. | |||
![]() |
Stop! rijverbod. | ![]() |
|
![]() |
Stop rijverbod opgeheven. | ![]() |
|
![]() |
Vervangingssignaal- Aan een blokkerend hoofdsignaal zonder schriftelijke opdracht voor bij te rijden. | ![]() |
|
![]() |
Waterkraansignaal – Doorrijden niet toegestaan. Overdag is de positie van de waterkraan bepalend. s’Nachts wordt een lantaarn gebruikt die als de kraan in de rijrichtings staat wit licht aangeeft en als de kraan dwars staat en het spoor blokkeert rood licht geeft. |
![]() |
|
| Blokkeer & Wachtsignalen | |||
| Betekenis | |||
![]() |
Stop! | ![]() |
|
| Voorstopbord, het stopbord is te verwachten. | |||
| Snelheidsbeperkingsignaal | |||
| Naam | Betekenis | ||
![]() |
Snelheidsbeperkingsignaal, op het volgende meest door een voorbord en eindbord aangegeven traject mag de op het bord aangegeven snelheid niet overtreden worden. De toegestane snelheid word aangegeven in 10 Km/u of een veelvoud daarvan. |
![]() |
|
| Voorbord snelheidsbeperking op het aangegeven traject. Het bordt staat rechts naast het spoor. Op een enkelvoudig spoor staat op de achterzijde het signaal Lf3. |
Het signaal kan verlicht zijn. | ||
| Eindbord snelheidsbeperking op het aangegeven traject. Het bord staat op een enkelvoudig traject links en op meervoudig trajecten rechts. |
Het signaal word bij meersporige trajecten verlicht als het op het signaal Lf1 aangegeven nummer hoger dan 4 is. | ||
| Bouwploeg waarschuwingssignaal (Buiten het aangegeven bord zijn er meerdere acoustische waarschuwingssignalen) |
|
| Betekenis | |
| De richting van het vlaggenbord geeft aan aan welke zijde men bij het horen van acoustische signalen het spoor dienen te verlaten. Opstelling 3 meter van het spoormidden. Bij grotere bouwprojecten word er om de 30 meter een vlaggenbord opgesteld. |
|
Signaal opduwende locomotieven
| Signalen voor opduwende locomotieven | |||
| Naam | Betekenis | Nachtsignaal | |
| Het opduwen is te beëindigen. | Het signaal kan verlicht zijn. | ||
![]() |
Halt voor terugkerende opduwlocomotieven. Opstelling: voor de stationsingang links van het spoor. |
Het signaal kan verlicht zijn. | |
![]() |
Doorrijden voor terugkerende opduwlocomotieven. Opstelling: voor de stationsingang links van het spoor. |
Het signaal kan verlicht zijn. | |
Signalen voor elektrisch bedrijf bovenleiding
| Signalen voor elektrisch bedrijf met bovenleiding | |||
| Naam | Betekenis | Nachtsignaal | |
![]() |
Uitschakelsignaal – Locomotief dient uitgeschakeld te worden. Opstelling: rechts van het spoor. |
Het signaal kan verlicht zijn. | |
![]() |
Inschakelsignaal – Locomotief mag ingeschakeld worden. Opstelling: rechts van het spoor. |
Het signaal kan verlicht zijn. | |
![]() |
Stroomafnemer neer signaal. op de achterzijde van het bord is het signaal E15 aangebracht. Opstelling: rechts van het spoor. |
Het signaal kan verlicht zijn. | |
![]() |
Stroomafnemer neer voorsignaal, E13 is te verwachten. Opstelling: rechts van het spoor. |
Het signaal kan verlicht zijn. | |
![]() |
Stroomafnemer op signaal. Opstelling: bij dubbelspoor rechts van de rails en bij enkelspoor links. |
Het signaal kan verlicht zijn. | |
![]() |
Stop voor materieel met stroomafnemers. Opstelling: rechts of boven het spoor. |
Het signaal kan verlicht zijn. | |
| Wisselsignalen Deze signalen bestaan normaal uit lampenkasten bij de wissels die s’nachts verlicht zijn. |
||
| Naam | Betekenis | |
| De wissel staat rechtdoor, bij binnenboogwissels de zwakste afbuiging. | ||
![]() |
De wissel staat op de afbuiging, bij binnenboogwissels op de sterkste afbuiging. | |
| De wissel staat op het afbuigende spoor bij enkele wissels. | ||
![]() |
De wissel staat op het afbuigend spoor bij buitenboogwissels. | |
| De dubbele kruiswissel staat rechtdoor van links naar rechts. | ||
| De dubbele kruiswissel staat rechtdoor van rechts naar links. | ||
| De dubbel kruiswissel staat in afbuiging van links naar links. | ||
| De dubbel kruiswissel staat in afbuiging van rechts naar rechts. | ||
| Signalen voor de rangeerdienst (Buiten de aangegeven signalen zijn er meerdere acoustische en met de hand te geven rangeersignalen.) |
||||||
| Naam | Naam | Betekenis | Nachtsignaal | |||
![]() |
![]() |
Stoppen, afduwen verboden. | De witte balk in het signaal is verlicht. | |||
![]() |
Ra7 | ![]() |
Langzaam afduwen. | De witte balk in het signaal is verlicht. | ||
![]() |
Ra8 | ![]() |
Met matige snelheid afduwen. | De witte balk in het signaal is verlicht. | ||
Signalen voor en van het materieel
| Signalen voor en van het materieel | |||
| Naam | Betekenis | ||
| Standaard frontsein. | ![]() |
||
![]() |
Tegengesteld rijdend materieel frontsein. | ![]() |
|
![]() |
Standaard sluitsignalen. | ![]() |
|
![]() |
vereenvoudigd sluitsignaal. Positie ter hoogte van de buffers. Dit signaal mag gevoerd worden door enkelrijdende locomotieven, personentreinen tot 12 assen, goederentreinen tot 30 assen, treinen op zijtrajecten en gemotoriseerde treinstellen. |
![]() |
|
![]() |
Een speciale trein komt uit tegengestelde richting.Dit signaal werd in 1940 afgeschaft. | ![]() |
|
| Signalen aan enkel materieel. | |||
| Naam | Betekenis | Nachtsignaal | |
| Korte trein signaal | Op een enkelvoudig spoor voor en achter rood licht, en op dubbelspoor voor wit en achter rood licht. Bij het berijden van de verkeerde rail voor en achter rood licht. | ||
| Rangeer locomotief signaal. Kentekens voor rangeerlocomotieven aan beide zijde tijdens rangeerritten. |
Voor en achter wit licht, in plaats van het voorste licht mag ook frontsignaal Zg1 gevoerd worden. | ||
![]() |
Gele vlag. Aanduiding voor met personen gevulde slaap, restauratie, bahnpost en gevangenen wagons in stilstand. Er zijn 2 vlaggen aangebracht aan beide langszijden van de wagons. |
Bei Bij nacht worden de wagons duidelijk herkenbaar van binnen verlicht. | |
![]() |
Kruitvlag. Aanduiding voor met explosieven geladen wagons. Er zijn 2 vlaggen aangebracht aan de langszijde of kopzijde. |
||
![]() |
Gifvlag. Aanduiding voor met gif beladen wagons. Er zijn 2 vlaggen aangebracht aan de langszijde of kopzijde. |
||
Aanduiding voor hoofd en zijtrajecten
| Aanduidingen voor hoofd en zijtrajecten. | |||
| Naam | Betekenis | Nachtsignaal | |
| Een hoofdsignaalmast zonder vleugel. | Aanduidingsmast: Bij de mast staande hoofdsignalen gelden niet voor het spoor waarnaast de aanduidingsmast staat. | Een witte lantaarn bevind zich in de masttop. | |
![]() |
Schaakbord: Het hoofdsignaal staat niet dicht rechts of boven de rails. Als er voor de hoge uitvoering geen plaats is word de lage uitvoering gebruikt. |
Het signaal kan verlicht zijn. | |
| Voorsignaalbord. Aanduiding voor de standplaats van een voorsignaal zonder beweegbaar deel. |
Niet verlicht. | ||
| Voorsignaalbord. Aanduiding voor de standplaats van een voorsignaal met beweegbaar deel. |
Niet verlicht. | ||
![]() |
Voorsignaalbaken: Een voorsignaal is te verwachten. Opstelling rechts naast het spoor. Afstand tussen de bakens 75 meter, en bij slecht zicht tot 5 bakens, maar in de regel 3. De afstand van het eerste baken tot het voorsignaal bedraagt 100 meter. Bij weinig ruimte kunnen kleine vierkante bakens gebruikt worden. |
Alleen in tunnels verlicht. | |
![]() |
Snelheidsbegrenzingsbord: Er volgt een traject waar de op het bord vermelde snelheid langdurig van toepassing is. | Niet verlicht. | |
| Acoustisch signaal bord: Het acoustisch signaal dient gegeven te worden. Opstelling: rechts naast de rails 200 meter voor de gevarenzone en direct voor tunnels. Bij zijtrajecten mag het niet voor spoorovergangen gebruikte worden. |
Niet verlicht. | ||
| H Bord: Het materieel dient met de voorzijde bij het bord te stoppen. | Het signaal kan verlicht zijn. | ||
![]() |
H Bord: Het materieel met stroomafnemers dient met de voorzijde bij het bord te stoppen. | Niet verlicht. | |
![]() |
Haltebord: Een halte is te verwachten Opstelling: rechts naast de rails in remwegafstand van het haltepunt, 700 tot 1000 meter bij hoofdtrajecten en bij zijtrajecten 150 meter. |
Niet verlicht. | |
![]() |
Rangeerstopbord: Na dit bord mag niet gerangeerd worden. | Niet verlicht. | |
![]() |
Wachtbord: Opdracht tot rangeren afwachten. | Het bord kan verlicht zijn. | |
| Grensbord: Aanduiding van hoe ver een spoor bezet kan worden zonder dat het andere sporen hinderd. Opstelling: Daar waar de ruimte tussen de spoormidden 3,5 meter is. | Niet verlicht. | ||
| Vaste objecten in de omgeving van het spoor dienen tussen de 1000 en 3500mm door een witte verfaanduiding aangegeven te worden als er buiten het treinprofiel niet minstens 200mm vrije ruimte is. | Gevarenaanduiding: Aanduiding van vaste objecten die door de te dichte afstand van het spoor personen in gevaar brengen.Deuren van locomotief en wagonloodsen worden niet aangeduid. | Niet verlicht. | |
| Schuifbord voor de sneeuwruimer heffen. | nicht beleuchtet | ||
| Schuifbord voor de sneeuwruimer laten zakken. | Niet verlicht. | ||
| Aanduidingen. Deze aanduidingen worden gebruikt op zijtrajecten, zijn niet verlicht en staan rechts van het spoor. |
||
| Signaal | Naam | Betekenis |
| Hoekbord: De door K5 aangegeven snelheidsbeperking dient aangehouden te worden. | ||
| Belbord: men moet bellen.Als tussen de standplaatsen van één der borden K7b, K7c of K7d en de wegovergang treinen planmatig stoppen moeten dan word de aanduiding na de stopplaats van de trein herhaald. | ||
![]() |
Het bel en acoustisch bord: Er dient gebeld en een waarschuwingssignaal gegeven te worden. | |
| Het doorbel beginbord: Er dient doorgebeld te worden tot het bord K7e aangegeven te worden. Opstelling: minstens 100 meter, hoogstens 350 meter voor de eerste van meerdere in korte afstand elkaar volgende niet bewaakte wegovergangen. |
||
![]() |
Het doorbel eind bord: het bellen dient te stoppen. | |
![]() |
Trapezebord: Aanduiding van een plaats waarbij niet aanwezig zijnde inrijsignalen treinen voor het station dienen te stoppen. | |
![]() |
Kruisbord: Het kruisbord geeft aan dat bij een niet aanwezig voorsignaal een hoofdsignaal te verwachten is. Opstelling: Rechts van het spoor, 400 meter voor het bijbehorende hoofdsignaal. |
|





























































